Här är partiledaren som flest vill ta en öl med

2024 06 24

En ny undersökning visar vem svenskarna helst dricker öl med bland partiledarna.

Det är branschorganisationen Sveriges Bryggerier som har gett Novus i uppdrag att ta reda på saken.

Resultatet blev dock oavgjort, då två olika partiledare båda fick samma procent i undersökningen.

Det framhåller Sveriges Bryggerier i ett pressmeddelande.

Blev oavgjort

De två partiledare som flest svenskar vill ta en öl med är Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson och Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson.

– Novusundersökningen, som genomfördes mellan 17 och 27 maj, visar att listan av politiker som svenskarna helst vill dela en öl med toppas av Jimmie Åkesson, SD, och Magdalena Andersson, S, framhåller Sveriges Bryggerier.

– Den partiledare som fick tredje flest röster var Ulf Kristersson med tio procent av rösterna.

Många vill inte alls

Vad som även framgår av undersökningen är att förhållandevis många av de tillfrågade, 31 procent, inte vill ta en öl med en partiledare över huvud taget.

– Det är kanske inte är så överraskande att Magdalena Andersson och Jimmie Åkesson, som är partiledare för Sveriges största partier, toppar listan, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

– I vår undersökning vann Jimmie Åkesson bland män och Magdalena Andersson bland kvinnor. Som man röstar vill man umgås. Att andelen som inte vill ta en öl med någon partiledare alls är så hög är lite förvånande, men kanske indikerar det att avståndet mellan väljare och politiker har blivit större.

Här är listan

Hela listan med partiledare som svenskarna helst vill ta en öl med ser ut så här:

- Magdalena Andersson (S): 16 procent.

- Jimmie Åkesson (SD): 16 procent.

- Ulf Kristersson (M): 10 procent.

- Nooshi Dadgostar (V): 8 procent.

- Ebba Busch (KD): 5 procent.

- Johan Pehrson (L): 5 procent.

- Amanda Lind (MP): 3 procent.

- Muharrem Demirok (C): 1 procent.

- Ingen av dem: 31 procent.

- Vet ej: 5 procent.

På plats vid Almedalsveckan

Sveriges Bryggerier kommer att vara på plats under Almedalsveckan för att diskutera alkoholpolitiken i Sverige.

– Det händer mycket i svensk alkoholpolitik just nu. För Sveriges Bryggerier är det viktigt att träffa beslutsfattare och ge vår syn på hur vi kan skapa en mer levande bryggerinäring med goda villkor och samtidigt värna folkhälsan, säger Fondberg.

Foto: Riksdagen resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Sveriges hushåll måste betala ny avgift – införs senast 2027

2024 06 24

Senast 1 januari 2027 ska en ny avgift införas för Sveriges hushåll.

Det är den så kallade effektavgiften som ska börja tas ut av landets elnätsbolag.

Bakom beslutet står Energimarknadsinspektionen som kräver att bolagen då ska ha infört en ny prismodell som bland annat går ut på att kunder som använder flera elektriska apparater samtidigt kommer att behöva betala mer.

Det rapporterar Sveriges Radio, som understryker att hushållen kan “räkna med saftigare elräkning” med anledning av den nya avgiften.

– Det är en del av avgiften som baseras på hur mycket effekt man tagit ut, säger Tobias Malmström från branschorganisationen Energiföretagen till radion.

Ska minska belastningen

Den nya avgiftens syfte är att minska belastningen på Sveriges elnät genom att sprida elförbrukningen jämnare över dygnet.

Förändringen anses nödvändig då elkonsumtionen ökar, trots att elnätet i Sverige är byggt för att hantera när topparna är som störst.

Men den som framöver väljer att exempelvis koka kaffe samtidigt som man kör diskmaskinen eller ser på tv kommer med andra ord alltså att behöva betala mer.

– Om det är en kund som har högre effekttoppar än andra liknande kunder, då är det sannolikt att det blir lite dyrare för den kunden, säger Tobias Malmström.

LÄS MER: Tung smäll för alla med fjärrvärme – ”det är oacceptabelt”

Flera bolag har redan infört

Den som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen. Elförbrukning, abonnemangsavgift, överföringsavgift, elområde och effektavgift blir samtliga av betydelse för hur dyrt det kommer blir, framhåller SR.

Redan idag har flera elnätsföretag infört avgiften, enligt Energimarknadsinspektionen. Tvärtemot radiokanalen understryker man dock att det faktiskt kan bli billigare.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, informerar myndigheten.

"Ska ge incitament"

Energimarknadsinspektionen menar att effektbaserad prissättning ska ge elanvändare incitament att förbruka el på ett sätt som undviker effekttoppar som kan leda till problem, till exempel på morgnar och kvällar när elanvändningen är hög.

En jämnare belastning på elnätet har en rad fördelar, bland annat att fler kan använda det befintliga elnätet och att det generellt kan bidra till lägre elnätskostnader och ett lägre elpris, framhäver man på sin hemsida.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Akut krisbesked för Coop – ”vill inte ens tänka tanken”

2024 06 24

Coop befinner sig i akut kris.

De konsumentföreningar som äger Coop gör stora förluster.

Livsmedelskedjan har tappat stora marknadsandelar, vilket har lett till en mycket svår situation, rapporterar DN.

Butiksrörelsen gjorde en förlust på 721 miljoner förra året, enligt siffror från Dagligvarunytt.

”Sista skottet kvar i bössan”

Coops utveckling har varit negativ under väldigt lång tid.

Dess marknadsandelar har krympt ända sedan 60-talet.

– Vi har sista skottet i bössan kvar nu. Vi måste vända den nedåtgående trenden och det måste ske nu, säger Kooperativa förbundets ordförande Leif Linde till tidningen.

Om man även lägger till 2022 års förluster för konsumentföreningarna så landar siffran på 1,5 miljarder.

Har tappat marknadsandelar

Kooperativa förbundet var fram till 90-talets Nordens största handelskoncern och hade 80 000 anställda, enligt tidningen.

Men sedan dess har konkurrenter, inte minst Ica, tagit mycket stora marknadsandelar.

Tidigare hade man också stora tillgångar, men dessa finns inte kvar längre.

Nu hoppas man på att vinna fler marknadsandelar, bland annat genom att öppna fler Stora Coop samt lågprisbutiker i framför allt storstäder.

”Vill inte tänka tanken”

Om planerna misslyckas så kan det bli riktigt tungt för Coop.

Vad som händer då vill ordföranden inte riktigt tänka på.

– Den tanken vill man ju inte riktigt tänka. Jag tror inte att det kommer att hända. Vi måste vara fokuserade på att bygga framåt. Det är fullt möjligt. Ansvaret ligger helt hos oss själva, säger Leif Linde till tidningen.

Butiker lades ner

Coop har alltså haft det svårt under en längre tid, och redan förra året rapporterade MarcusOscarsson.se om att fem av matjättens butiker tvingades lägga ner.

Det rörde sig om matbutiker i Norrköping, Nyköping, Sundbyberg och Skärholmen söder om Stockholm, som tvingats stänga efter ekonomiska problem.

– I detta fall har berörda butiker, trots ett flertal insatser, fortsatt att gå med förlust, sade Coop Butiker & Stormarknaders vd Meta Persdotter till DI.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen