Experter slår larm om tatueringar – ”gör inte så här”

2024 05 18

En riskfylld typ av tatueringar blir populära med hjälp av influencers.

Det handlar om ögontatueringar, rapporterar The Guardian.

Mer specifikt rör det sig om en typ av ingrepp som syftar till att ändra färg på ögonen.

– Proceduren, känd som keratopigmentering, är en ny utveckling och kan användas i terapeutiska syften för att förbättra ögonens utseende, uppger tidningen.

Metoden kan bland annat användas för att behandla människor som har fått ett ärr på hornhinnan, på grund av exempelvis infektion, sjukdom eller skada.

På väg att bli trend

Men nu har det alltså uppstått en trend att göra denna så kallade ”ögontatuering” av rent estetiska skäl.

– Experter har uttryckt oro över att proceduren håller på att bli en populär estetisk trend, med influencers som lägger upp TikTok-videor om att de genomgår operation för att permanent ändra sin ögonfärg – ofta från brunt till blått eller grönt, rapporterar tidningen.

Många åker utomlands för att få tillgång till den typen av ingrepp.

Problem kan dock uppstå de följande månaderna, och i värsta fall kan man bli blind, förklarar Alex Day, som är ögonläkare vid ett sjukhus i London.

– Det här är människor som har friska ögon, de har inga problem med sina ögon, och sedan går de och har en procedur av rent kosmetiska skäl, vilket kan ha enorma långsiktiga konsekvenser med avseende på ögonhälsa och syn som kommer att påverka dem för resten av livet, säger han.

Stora risker

Keratopigmentering innebär att patienten får lokalbedövning innan en kirurg gör ett snitt i hornhinnan med laser eller nål, förklarar tidningen.

– Detta skapar en liten ficka i vilken pigment injiceras. Dessa pigment maskerar den naturliga färgen på iris som normalt är synlig genom den genomskinliga hornhinnan, vilket resulterar i en synbar färgförändring, rapporterar tidningen.

Dessa ingrepp riskerar att leda till ljuskänslighet och skador på hornhinnan som kan leda till att man förlorar synen. Även färgämnet kan ge olika typer av reaktioner som inte är önskvärda, enligt American Academy of Ophthalmology.

Man bör därför undvika att göra dessa så kallade ögontatueringar om man inte måste, menar experterna.

– Patienter som överväger dessa procedurer enbart av kosmetiska skäl måste väga dessa allvarliga risker mot den potentiella vinsten, anser organisationen.

Foto: Tom Morbey

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Tung smäll för alla med fjärrvärme – ”det är oacceptabelt”

2024 06 13

Fjärrvärmepriserna skjuter i höjden.

Det fastslår intresse- och branschorganisationen Fastighetsägarna i dag, torsdag.

Organisationen uppger att fjärrvärmepriserna har ökat med 16 procent i genomsnitt med hänvisning till den senaste statistiken från branschorganisationen Energiföretagen Sverige. 

En tung smäll för många hushåll i Sverige. Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme. Fjärrvärme är därmed den vanligaste uppvärmningsformen bland svenska hushåll.

Därför ökar priserna

Konkurrensverket har i en färsk granskning fastslagit att fjärrvärmemarknaden i stort kännetecknas av oskäliga priser på grund av bristande konkurrens.

– Fjärrvärmeföretagen möter svag konkurrens, vilket riskerar att leda till höga priser. Det går inte att utesluta att fjärrvärmemarknaden i stort kan kännetecknas av oskäliga priser, konstaterar myndigheten i granskningen.  

Rikard Silverfur, Chef för utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna, reagerar kraftfullt på prisökningarna och Konkurrensverkets slutsats.

– Detta är oacceptabelt att fjärrvärmebolagen utnyttjar sin monopolliknande ställning till att höja priset mer än vad som är skäligt. Det drabbar fjärrvärmekunderna, som varken kan påverka priset eller lätt byta till någon annan uppvärmningsform, säger han.

”Försvagar kundernas ställning ytterligare”

I dag har den statliga fjärrvärmenämnden i uppdrag att medla mellan fjärrvärmebolag och kunder när det inte är möjligt att nå en överenskommelse om pris i direkta förhandlingarna. 

Fastighetsägarna anser att systemet inte fungerar. Organisationen pekar på att kunderna endast företräds av Konsumenternas Energimarknadsbyrå som är helägt av branschorganisationen Energiföretagen.

– Många kunder upplever Fjärrvärmenämndens medling som meningslös. Besluten i nämnden är otydliga, inkonsekventa och svåra att förstå. Dessutom saknas verklig konsumentföreträdare när beslut fattas vilket försvagar kundernas ställning ytterligare, säger Rikard Silverfur.

Regeringen har agerat

Efter Konkurrensverkets granskning har regeringen inlett översyn av fjärrvärmemarknaden.

Energimarknadsinspektionen har fått i uppdrag att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden.

Enligt regeringen är syftet med utredningen att säkra en transparent prissättning, minska risken för oförutsedda prishöjningar och garantera fjärrvärmekundernas rättigheter.

– Människor ska känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Det här är vad man kallar naturliga monopol där ett bolag har ansvar för både produktion, distribution och försäljning. Det ska inte finnas oklarheter kring prissättning på marknaden, sa energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) när hon presenterade utredningen.

Foto: S. Photography

Text: Redaktionen