ZELENSKYJ: ”Vi kommer med ett förslag till Moskva”

2024 06 15

Ukraina kommer att komma med ett förslag till Ryssland, säger Zelenskyj.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har stora förhoppningar om fredsmötet i Schweiz.

På mötet diskuteras möjliga vägar till fred i Ukraina.

Representanter för cirka 100 länder och organisationer har samlats för fredsmötet på Burgenstock i Schweiz.

Ryssland har dock inte bjudits in till mötet.

Men förhoppningen är att mötet ska resultera i ett förslag som Ukraina kan skicka vidare till Moskva, enligt Zelenskyj.

”Kommuniceras till Ryssland”

Zelenskyj klargjorde i ett uttalande under lördagen att han har för avsikt att presentera ett förslag för Ryssland i syfte att få ett slut på kriget.

Det är dock viktigt att det internationella samfundet står bakom förslaget, menar han.

– Vi måste bestämma tillsammans vad en rättvis fred betyder för världen och hur den kan uppnås på ett varaktigt sätt, säger Volodymyr Zelenskyj, enligt AFP.

– Sedan kommer det att kommuniceras till Rysslands representanter, tillägger den ukrainske presidenten.

”Ville aldrig ha det här kriget”

Ukraina hoppas på att kunna ta fram en fredsplan som eventuellt kan presenteras för Ryssland i samband med en andra fredskonferens, skriver Kyiv Independent.

De krav som Ukraina hoppas på att få igenom i ett fredsavtal skiljer sig dock starkt ifrån Kremls villkor för fred.

Zelenskyj vill bland annat se att Ryssland drar sig tillbaka helt och hållet från Ukraina, rapporterar tidningen.

Han kräver också att ryssar ska åtalas för krigsbrott som har begåtts under kriget.

– Ukraina ville aldrig ha det här kriget… Den enda som ville ha det var Putin. Men världen är starkare, säger Zelenskyj, enligt tidningen.

Putins villkor

Inför fredsmötet i Schweiz, där Ryssland alltså inte ingår, har Putin under fredagen presenterat sina egna villkor för eldupphör och fredsförhandlingar med Ukraina.

Putin kräver bland annat att Ukraina ska dra tillbaka alla sina trupper från de av Ryssland ockuperade områdena Donetsk, Kherson, Luhansk och Zaporizhzhia.

Andra villkor från Putin var att västvärlden ska häva sina sanktioner mot Ryssland samt att Ukraina ska ge upp sina förhoppningar om att gå med i Nato.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen