Willys ger stort besked till kunderna: ”Är en evolution”
2025 09 03
Willys storsatsar med ett helt nytt koncept.
Lågpriskedjan har moderniserat ett 40-tal butiker runt om i landet. Butikerna har omvandlats till så kallade ”5.0-butiker” – ett helt nytt koncept från Willys som syftar till att uppgradera både utseende och innehåll.
De uppdaterade butikerna har fått nytt planogram, digital skyltning samt en mer trivsam belysning och atmosfär, rapporterar Dagligvaunytt.
Sortimentet har samtidigt breddats med större fokus på helgmat, frukt- och grönt, färskvaror och deliprodukter.
– 5.0 är en evolution. Det är en lågprisbutik, det tummar vi inte på, men vi vill skapa en butik där man hittar det man behöver för alla tillfällen, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.
”Mycket bredare”
Heinz Möller berättar att 5.0-butikerna erbjuder ett bredare sortiment.
– Ja, framför allt delisortimentet och frukt och grönt är mycket bredare. Sedan har vi utvecklat miljön och kundvarvet så att det ska vara enkelt att handla och se hur brett sortiment vi har.
LÄS MER: Efter raseriet – Willys expanderar
Vädjar till Sveriges kommuner
Willyskoncernen har tidigare utryckt frustration över de hinder som stoppar kedjan från att etablera nya butiker i många av Sveriges kommuner.
– Vi hade kunnat öppna betydligt fler butiker och i betydligt snabbare takt, men tyvärr sätter många kommuner upp onödiga etableringshinder. Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför, har etableringschef Heinz Möller förklarat.
– Det är inte att värna om sina kommuninvånares intresse av att kunna handla billigare mat.
LÄS MER: Klassisk butik i konkurs efter 131 år
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen