Willys ändrar förpackningen – på mängder av mejeriprodukter

2024 08 21

Plastlocken försvinner från flera varor i Willys och Hemköps butikshyllor.

Den nya förändringen gäller samtliga mejeriprodukter av det egna märket Garant.

Varor som gräddfil och crème fraiche täcks numera endast av ett aluminiumöverdrag.

Det meddelar Dagab som ansvarar för inköp till butikerna.

– Det är många som funderat över varför locken har försvunnit. Så där har vi kanske inte varit tillräckligt tydliga i butiken, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Dagab, till GP.

20 ton

De nya förpackningarna är en del av Willys- och Hemköpsägaren Axfoods långsiktiga hållbarhetsmål.

Koncernen arbetar på olika sätt för att sortimentet av egna märkesvaror ska förpackas på ett så hållbart sätt som möjligt.

– Vårt mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030, skriver Axfood på sin hemsida.

Genom att slopa plastlocken beräknas cirka 20 ton plast stoppas från att komma ut på marknaden.

– Det är ett steg på vägen mot att skapa mer hållbara förpackningar, säger Nadja Dahlgren till GP.

Följer Lidl

Hemköp och Willys är inte ensamma om att ta bort plastlocken från mejeriprodukter.

I november 2023 meddelade lågpriskedjan Lidl att man tar bort plastlocken på två crème fraiche-produkter. Beslutet beräknas spara 5,5 ton plast per år.

– Leverantörskedjan har en avgörande roll i omställningen till en hållbar verksamhet. Tack vare våra smarta och effektiva processer, och vårt nära samarbete med våra leverantör hittar vi hela tiden sätt att skruva på och förbättra vårt sortiment.

– Det här är ett tydligt sätt på hur vi tillsammans gör det enkelt för kunden att välja hållbart och minska plastanvändningen, sade Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, när förändringen presenterades.  

Foto: Mårten Ryner Axfood

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Restaurangkedja går i konkurs

2024 11 22

En restaurangkedja som grundades 2019 ser nu ut att gå i konkurs.

Under de senaste åren har det kulinariska fenomenet Poké Bowls blivit allt större.

Det rör sig om ett sushi-liknande snabbmatsalternativ där exempelvis lax, ris och olika grönsaker blandas.

En av restaurangkedjorna som erbjuder Poké Bowls - Oh Poké - ser nu ut att gå i konkurs.

Det framgår av information från bland annat Alla Bolag och Bolagsfakta.

Grundades 2019

Bolaget grundades 2019 och har flera restauranger runt om i landet.

Totalt har Oh Poké 77 anställda, men ser nu ut att stänga ner och det går inte längre att besöka kedjans webbsida.

En av grundarna, Shadlee Ismail, sade följande till Breakit i samband med kedjans framväxt:

– Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det.

Kommer från Hawaii

Fenomenet Poké Bowl kommer ursprungligen från Hawaii och baseras på fisk och ris.

– Poké har sitt ursprung i hawaiiansk husmanskost, ordet betyder att dela eller skära itu, förklarar Ica.

– Rätten ser olika ut, men basen med ris, marinerad fisk och grönsaker är ofta densamma.

Viss ljusning

Kreditupplysningsbolaget UC framhåller att det tycks finnas viss ljusning i svensk ekonomi, men att återhämtningen går trögt.

Detta efter flera år av återkommande konkurser i flera branscher och svag tillväxt i Sverige.

– I oktober minskade konkurser i byggindustrin med 16 procent och inom restaurang- och hotellverksamhet med 14 procent, förklarar UC.

– Inom detaljhandeln ökade antalet konkurser med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har etableringen av nya företag minskat med cirka 9 procent, vilket reflekterar den fortsatt osäkra marknadssituationen.  

Fortsatta räntesänkningar

Under tredje kvartalet 2024 minskade Sveriges BNP marginellt med 0,1 procent, vilket indikerar en avmattad ekonomisk utveckling. 

– Minskningen speglar bland annat en minskad inhemsk efterfrågan, något som linjerar med de ökade konkurserna inom detaljhandeln, fortsätter UC.

Företag och konsumenter sätter hopp till att fortsatta räntesänkningar ska få fart på ekonomin igen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen