Willys ändrar förpackningen – på mängder av mejeriprodukter
2024 08 21
Plastlocken försvinner från flera varor i Willys och Hemköps butikshyllor.
Den nya förändringen gäller samtliga mejeriprodukter av det egna märket Garant.
Varor som gräddfil och crème fraiche täcks numera endast av ett aluminiumöverdrag.
Det meddelar Dagab som ansvarar för inköp till butikerna.
– Det är många som funderat över varför locken har försvunnit. Så där har vi kanske inte varit tillräckligt tydliga i butiken, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Dagab, till GP.
20 ton
De nya förpackningarna är en del av Willys- och Hemköpsägaren Axfoods långsiktiga hållbarhetsmål.
Koncernen arbetar på olika sätt för att sortimentet av egna märkesvaror ska förpackas på ett så hållbart sätt som möjligt.
– Vårt mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030, skriver Axfood på sin hemsida.
Genom att slopa plastlocken beräknas cirka 20 ton plast stoppas från att komma ut på marknaden.
– Det är ett steg på vägen mot att skapa mer hållbara förpackningar, säger Nadja Dahlgren till GP.
Följer Lidl
Hemköp och Willys är inte ensamma om att ta bort plastlocken från mejeriprodukter.
I november 2023 meddelade lågpriskedjan Lidl att man tar bort plastlocken på två crème fraiche-produkter. Beslutet beräknas spara 5,5 ton plast per år.
– Leverantörskedjan har en avgörande roll i omställningen till en hållbar verksamhet. Tack vare våra smarta och effektiva processer, och vårt nära samarbete med våra leverantör hittar vi hela tiden sätt att skruva på och förbättra vårt sortiment.
– Det här är ett tydligt sätt på hur vi tillsammans gör det enkelt för kunden att välja hållbart och minska plastanvändningen, sade Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, när förändringen presenterades.
Foto: Mårten Ryner Axfood
Text: Redaktionen