Wallenbergs kritik – ”sker på bekostnad av vår ekonomi”

2024 05 23

Jacob Wallenberg är kritisk till ett omdiskuterat förslag.

Det handlar om förslaget om arbetstidsförkortning.

I helgen diskuterades frågan på LO:s kongress, och man kom fram till att kortare arbetstid är ett förslag som bör drivas hårdare.

Även Socialdemokraterna har gläntat på dörren till förslag om arbetstidsförkortning.

Men Jacob Wallenberg, styrelseordförande för Svenskt Näringsliv och ordförande för Investor, är kritisk till förslaget.

”Lägre underlag för välfärd”

En förkortad arbetstid skulle riskera att skada Sveriges ekonomi, säger han i en intervju med Dagens Eko.

– Går vi ner i arbetstid så kommer det att ske på bekostnad av vår konkurrenskraft och landets ekonomiska utveckling, och vi får ett lägre underlag för den välfärd som vi ju faktiskt är väldigt stolta över. Så det här är en svår och komplicerad fråga, och vi får se vart politiken tar den, säger Jacob Wallenberg till radiokanalen.

Från fackligt håll förbereder man de krav man vill föra fram i nästa års avtalsrörelse, och det är inte bara kortare arbetstid som diskuteras.

Industrifacken har också gått ut med att lönekraven kommer att öka.

– Jag ska absolut inte gå in i parternas förhandlingar, jag kan bara konstatera att inflationen är på väg ner, och det är en viktig ingrediens i de framtida diskussionerna, säger Jacob Wallenberg.

Andersson gläntar på dörren

LO har alltså gått ut med att man vill kämpa för kortare arbetstid – främst genom avtal, även om man inte utesluter att även lagstiftning kan komma på tal.

Även S har gläntat på dörren till förslaget, utan att säga uttryckligen att man vill jobba för en arbetstidsförkortning.

– Jag förstår att den här frågan har seglat upp. Det finns en orättvisa mellan dem som kan jobba hemma och dem som behöver åka till jobbet varje dag, säger partiledare Magdalena Andersson, enligt Dagens Arena.

– Det handlar ju ofta om människor som jobbar i LO-yrken, som inte kan lägga i en tvättmaskin på lunchen. Den orättvisan har ju ökat. Så det är naturligt att frågan om arbetstidsförkortning har kommit upp, säger Andersson.

Partiledaren lovar inte, men utesluter inte heller, att S kan komma att verka för arbetstidsförkortning.

Foto: VisbyStar, Wikipedia

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland riktar dramatisk anklagelse mot Finland

2025 09 08

Rysslands tidigare president och nuvarande vice ordförande i landets säkerhetsråd Dmitrij Medvedev hävdar att Finland förbereder sig för ett aggressivt krig mot Ryssland.

– Efter att ha gått med i Nato fortsätter Finland att förbereda sig för ett konfrontationskrig med Ryssland under förevändning av defensiva åtgärder. De förbereder tydligen en språngbräda för en attack mot oss, skriver Medvedev i sin kolumn i den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån TASS.

Vidare hävdar Medvedev att Finland genomför operationer i den ”omedelbara närheten” av gränsen mot Ryssland. Han uppger att Finland arbetar för att skapa en högkvartersstruktur för Natos avancerade marktrupper i Lappland.

– I händelse av att det sker en förändring i den operativa situationen kan antalet trupper ökas till en fullfjädrad brigad, skriver Medvedev.

Ex-presidenten påpekar också att Nato har upprättat en kommandocentral för alliansens marktrupper i Norden i staden S:t Michel – cirka 13 mil från den ryska gränsen.

Enligt Medvedev råder det inget tvivel om ”mot vem” de nya åtgärderna riktas mot.

– Nya garnisoner dyker upp hela tiden. Exempelvis i Ivalo, som ligger 40 kilometer från ryskt territorium, hävdar han.

Känd propagandist

Dmitrij Medvedev är en av Kremls flitigaste propagandister. Under kriget i Ukraina har han gjort flera uppmärksammade uttalande.

Han har bland annat varnat Nato och Europa för ett framtida kärnvapenkrig och hotat Sverige efter den svenska ansökan om medlemskap i försvarsalliansen.  

Rysk propaganda har ökat

Kremls propaganda mot Finland har ökat efter landets inträde i Nato och den ryska invasionen av Ukraina.

– Typiska påståenden är att framställa Finland som ett "fascistisk" och "rysshatande" land. Genom att sprida oro över riskerna för krigsupptrappning vill Ryssland undergräva Finlands engagemang för att stödja Ukraina, rapporterar den finska tidningen Iltalehti.

LÄS MER: Ukrainska ”hälsningar” upptäckta i Moskva

Foto: Nato 

Text: Redaktionen


JUST NU: Flera stora bilmärken tvärvänder om elbilar

2025 09 08

Flera stora biltillverkare slopar nu sina målsättningar för elbilar.

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren.

Sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Många biltillverkare har gjort stora satsningar på att ställa om sin produktion mot den nya marknaden och de nya målen om utsläppsfria transporter.

Slopar målsättningen

Nu meddelar den fransk-italienska biltillverkaren Stellantis att man slopar sitt tidigare mål.

Företaget kommer inte längre att sträva efter målet att enbart producera elbilar 2030.

– EU:s mål för koldioxidutsläpp för 2035 är inte längre uppnåeliga för någon biltillverkare, säger företagets Europachef Jean-Philippe Imparato i ett uttalande, rapporterar Reuters.

Flera märken under Stellantis paraply

Under bolagsparaplyet Stellantis ryms 14 stora bilmärken.

Opel, Peugeot, Citroën, Jeep och Fiat är några av de mest populära i Sverige.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Nederländerna, är en av världens största biltillverkare.

– Stellantis satsar på innovation, hållbarhet, och transformation till ett teknologiföretag inom mobilitet, med mål att bli koldioxidneutrala och utveckla nya teknologier som AI och elektrifiering, uppger företaget på sin hemsida.

Stellantis har tillverkning i över 30 länder och säljer bilar i över 130 länder. 

Elbilar i Sverige

Elbilsförsäljningen i Sverige har tagit fart under de senaste åren.

Av årets alla nyregistrerade bilar var 32 procent elbilar under 2022, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

– 2022 var det totalt 96 163 nyregistrerade personbilar som var elbilar. För år 2020 vara siffran 28 098, vilket innebär nästan en tredubbling på två år, säger statistiker Magnus Nyström, uppger SCB.

Andelen privatpersoner som kör elbil har också ökat markant.

– 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 var motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen