Vulkanutbrott i populärt turistland – flyg ställs in

2024 06 05

Mount Kanlaon har fått ett utbrott och rök har stigit nästan fem kilometer upp i luften.

Utbrottet har orsakat en “stark jordbävning” och fått de lokala myndigheterna att agera, rapporterar CNN.

Vulkanen ligger i välbesökta Filippinerna och hundratals invånare som bor i närheten av Mount Kanlaon har under tisdagen tvingats evakuera.

Över 60 flyg har dessutom ställts in, vilket enligt Filippinernas civila luftfartsmyndighet påverkar över 5 000 passagerare.

Kraftigt askmoln

Totalt har fyrtiotre vulkaniska jordbävningar registrerats de senaste dagarna, enligt de lokala myndigheterna.

Bilder har spridits på sociala medier som visar ett kraftigt askmoln på en stjärnklar natthimmel. Andra visar hur askmolnet täcker flera byar som ligger i närheten.

Beredskapsnivån höjdes under gårdagen till en tvåa på den femgradiga skalan. Obligatorisk evakuering gäller för alla invånare som bor inom en radie på tre kilometer från vulkanen.

– Gå ner till era respektive evakueringscenter, var vaksam och förbered viktiga saker som vatten och mat, säger Jose Chubasco Cardenas, den lokala borgmästaren, i en video på Facebook.

Populärt turistmål

Mount Kanlaon ligger på ön Negros som i sin tur tillhör en av de mest välbefolkade provinserna i Filippinerna med sina dryga 3,2 miljoner invånare.

Ön kryllar av populära turistmål precis som det gör över hela önationen – som förra året lockade över fem miljoner besökare.

Att vulkaner får utbrott i just Filippinerna är dock inte helt ovanligt.

Landet ligger i regionen som går under namnet “Ring of Fire” i Stilla havet där mer än hälften av världens vulkaner ligger.

24 aktiva vulkaner

Förra året vaknade även Mayon, Filippinernas mest aktiva vulkan, till liv. 

Vid det tillfället var läget värre. Omkring 13 000 personer evakuerades och varningsnivån gick upp till en trea på den femgradiga skalan.

Det var det första utbrottet i vulkanen sedan 2018.

Totalt finns det 24 aktiva vulkaner i Filippinerna.

Arkivfoto: Y. Ginsu

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen