Vissa kan behöva sluta använda Bank-ID och Swish

2024 04 22

Flera mobiltelefoner kommer att få betydligt färre uppdateringar framöver.

Bank-ID och Swish är två exempel på digitala lösningar vad gäller betalmedel.

Miljontals svenskar använder apparna dagligen, och säkerhetskraven är stora för att se till att inte känsliga uppgifter hamnar i fel händer.

Nu kommer flera mobiltelefoner få betydligt färre uppdateringar framöver, och därmed bör användare antingen skaffa nya versioner eller sluta använda känsliga appar som Bank-ID och Swish.

Det rapporterar PC Tidningen.

Dessa telefoner

Det är flera Samsung-telefoner vars säkerhet nu kan vara bristande på grund av avsaknaden av uppdateringar.

Den som har någon av följande telefoner kan behöva undvika att använda Bank-ID och Swish.

- Samsung Galaxy 20

- Samsung Galaxy S20+

- Samsung Galaxy S20 Ultra

- Samsung Galaxy S20 FE

- Samsung Galaxy Note 20

- Samsung Galaxy Note 20 Ultra

– Om din mobiltelefon inte längre får säkerhetsuppdateringar bör du undvika att använda appar med känslig information, till exempel bank-appar, betal-appar och så vidare, framhåller PC Tidningen.

Blir mer sårbar

Mobiltelefoner som inte längre får återkommande säkerhetsuppdateringar blir mer sårbara och risken att påverkas av infekterad kod ökar därmed.

Säkerhetsproblem uppdateras ofta, och därför är det viktigt att bara använda känsliga appar om mobiltelefonen uppdateras återkommande och kan hantera problemen.

Annars kan skadlig kod ställa till med stora problem då telefonen är känslig för hackerattacker.

18 miljoner identifieringar

Bank-ID och Swish har blivit en viktig del av mångas vardag och det är av stor betydelse att säkerheten prioriteras.

– I genomsnitt genomförs 18 miljoner identifieringar och underskrifter med BankID varje dag, framhåller Bank-ID via sin webbsida.

– Det gör BankID till en viktig del av det svenska digitala ekosystemet. Vårt uppdrag är att hålla BankID säkert och tillgängligt, dygnet runt årets alla dagar.

Många användare

I dagsläget har Swish ungefär 8,4 miljoner användare och 325 000 företag tar betalt med Swish.

93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Foto: Swish resp

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen