VINDKRAFT: Två förslag ska få kommuner att satsa på vindkraft

2022 12 18

Andelen vindkraftverk som stoppas har ökat kraftigt i Sverige. Men trenden kan vända.

Det hoppas Mönsterås kommunalråd Anders Johansson (C) som hoppas att två konkreta förändringar ska få utvecklingen att vända.

Lokalbefolkningen ska få stöd

Han menar att det handlar om ekonomiska styrmedel som ger stöd till lokalbefolkningen som berörs.

– Det måste komma fram ersättningar till de närboende, säger centerpartisten.

Han vill även se att de kommuner som säger ja till vindkraft får en tydlig finansiell morot.

– Och det måste komma fram ersättningar till de kommuner som accepterar vindkraft. Pengarna som kommer in från en vindkraftsproduktion måste hamna lokalt, säger han till Sveriges Radio.

Minskat från 57 till 22 %

Satsningarna på vindkraft i Sverige har drabbats av stora hinder de senaste åren.

– Under 2021 beviljades 121 verk tillstånd i första instans, medan 454 verk fick nej. Det betyder att endast 22 procent av verken fick tillstånd 2021, rapporterar Tidningen Energi.

Tidningen presenterar utvecklingen av andelen vindkraftverk som fått tillstånd i ansökningar som beslutats de senaste åren:

Årtal  Andel ja

2016  57 %

2017  51 %

2018  45 %

2019  46 %

2020  39 %

2021  22 %

Renar och artskydd

– Det blir allt svårare att bygga ut vindkraften i Sverige. Ett problem är att många kommuner lägger in sitt veto, inte sällan pressade av den lokala opinionen, uppger SR Kalmar.

Av de 454 vindkraftverken som inte fick tillstånd under 2021 stoppades 170 verk av det kommunala vetot innan miljöprövningen kunde färdigställas. Av de 284 vindkraftverk som kom vidare till miljöprövningen stoppades 139 verk av rennäring och 67 av artskydd/naturvård, enligt Tidningen Energi.

Pengar jätteviktigt

Den förra regeringen tillsatte en utredning om stärkta incitament för utbyggd vindkraft som handlar om att kompensera de som påverkas av vindkraftutbyggnad och att skapa morötter för kommunerna att satsa på vindkraft.

– Det tror jag är jätteviktigt. Pengarna som kommer in från en vindkraftsproduktion måste hamna lokalt, säger Mönsterås kommunalråd Anders Johansson (C).

– I dag så vet vi till exempel att fastighetsskatten hamnar i Stockholm från de här. Varför ska skatten hamna i Stockholm när det produceras i Mönsterås kommun.

– Och det är våra medborgare som tar eventuella nackdelar, säger han till SR.

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen