21 okt 2025

VINDKRAFT: Två förslag ska få kommuner att satsa på vindkraft

2022 12 18

Andelen vindkraftverk som stoppas har ökat kraftigt i Sverige. Men trenden kan vända.

Det hoppas Mönsterås kommunalråd Anders Johansson (C) som hoppas att två konkreta förändringar ska få utvecklingen att vända.

Lokalbefolkningen ska få stöd

Han menar att det handlar om ekonomiska styrmedel som ger stöd till lokalbefolkningen som berörs.

– Det måste komma fram ersättningar till de närboende, säger centerpartisten.

Han vill även se att de kommuner som säger ja till vindkraft får en tydlig finansiell morot.

– Och det måste komma fram ersättningar till de kommuner som accepterar vindkraft. Pengarna som kommer in från en vindkraftsproduktion måste hamna lokalt, säger han till Sveriges Radio.

Minskat från 57 till 22 %

Satsningarna på vindkraft i Sverige har drabbats av stora hinder de senaste åren.

– Under 2021 beviljades 121 verk tillstånd i första instans, medan 454 verk fick nej. Det betyder att endast 22 procent av verken fick tillstånd 2021, rapporterar Tidningen Energi.

Tidningen presenterar utvecklingen av andelen vindkraftverk som fått tillstånd i ansökningar som beslutats de senaste åren:

Årtal  Andel ja

2016  57 %

2017  51 %

2018  45 %

2019  46 %

2020  39 %

2021  22 %

Renar och artskydd

– Det blir allt svårare att bygga ut vindkraften i Sverige. Ett problem är att många kommuner lägger in sitt veto, inte sällan pressade av den lokala opinionen, uppger SR Kalmar.

Av de 454 vindkraftverken som inte fick tillstånd under 2021 stoppades 170 verk av det kommunala vetot innan miljöprövningen kunde färdigställas. Av de 284 vindkraftverk som kom vidare till miljöprövningen stoppades 139 verk av rennäring och 67 av artskydd/naturvård, enligt Tidningen Energi.

Pengar jätteviktigt

Den förra regeringen tillsatte en utredning om stärkta incitament för utbyggd vindkraft som handlar om att kompensera de som påverkas av vindkraftutbyggnad och att skapa morötter för kommunerna att satsa på vindkraft.

– Det tror jag är jätteviktigt. Pengarna som kommer in från en vindkraftsproduktion måste hamna lokalt, säger Mönsterås kommunalråd Anders Johansson (C).

– I dag så vet vi till exempel att fastighetsskatten hamnar i Stockholm från de här. Varför ska skatten hamna i Stockholm när det produceras i Mönsterås kommun.

– Och det är våra medborgare som tar eventuella nackdelar, säger han till SR.

Foto: T. Reuabourg

Text: Redaktionen


JUST NU: Ukrainare riskerar massutvisning

2025 11 23

Ukrainare i USA är oroade.

Detta då hundratusentals ukrainare i USA kastas in i ett rättsligt vakuum – och många fruktar att massutvisningar kan bli nästa steg, rapporterar Reuters.

Ständig osäkerhet

När den 35-åriga ukrainska medborgaren Kateryna Golizdra fick sitt uppehållstillstånd indraget i maj hamnade hon omedelbart i riskzonen för utvisning.

– Det är en konstant stress, ångest. Om jag måste lämna USA måste jag börja om helt från början, säger Golizdra till Reuters.

Hon är en av de nästan 200 000 ukrainare som nu befinner sig i ett rättsligt limbo efter att Trumpadministrationen stoppat och försenat handläggningen av förnyelser i det humanitära program som infördes 2022.

För många betyder detta att deras lagliga status redan har gått ut – och att de när som helst kan tas i förvar av immigrationsmyndigheterna.

LÄS MER: ”Zelenskyj och Trump överens” – uppgifter om tvärvändning

Omläggning skapar kaos

Programmet, som gav 260 000 ukrainare tillfälligt skydd efter Rysslands invasion, pausades i januari med hänvisning till säkerhetsskäl.

Senare öppnade president Donald Trump för att helt dra tillbaka ukrainarnas status.

Även efter att en domare i maj beordrat att förnyelser ska återupptas ligger handläggningen nästan still där endast 1 900 ansökningar har behandlats.

Samtidigt har en ny avgift på totalt över 2 300 dollar per person införts.

Anne Smith från Ukraine Immigration Task Force vittnar om att ukrainare nu grips vid byggarbetsplatser, i Uber-bilar och under riktade razzior.

– Vi får flera samtal i veckan om familjemedlemmar som tagits av myndigheter, säger hon.

”Hellre hemlös”

Den växande rädslan för att hamna i förvar eller utvisas har fått många ukrainare att självmant lämna USA.

Flera har tagit sig till Kanada, Latinamerika eller Europa i hopp om att undvika ett utvisningsbeslut.

Softwareingenjören Yevhenii Padafa lämnade Brooklyn efter att hans ansökan löpt ut.

– Om jag återvänder till Ukraina hamnar jag på frontlinjen. Jag är hellre hemlös någon annanstans än skickad dit, säger han.

Trots att Trumpadministrationen inte officiellt har avvecklat programmet, är situationen enligt flera experter på väg mot en tyst massutvisning.

En växande grupp ukrainare är redan utan laglig status, utan möjlighet att arbeta och utan skydd mot att gripas.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Himetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen