”Vidrig” skyltdocka på svenskt köpcentrum

2023 10 30

Väla köpcentrum i Helsingborg har blivit föremål för en kritikstorm.

Det är tradition att köpcentrum i Sverige dekorerar sina lokaler utifrån rådande säsong.

Av den anledningen var det inget märkligt i att Väla pyntade sina butiker med skräckskyltning då Halloween bara är några dagar bort.                  

Men en del av skyltningen har blivit mycket kritiserad.              

Det gäller en docka som ställts fram som föreställer ett blodigt och sårigt barn.

På huvudet har dockan en mössa med, vad som ser ut att vara, den sexuddiga judiska Davidsstjärnan.

"Vidrigt och bortom all kritik"                   

Dockan har väckt kraftiga reaktioner bland svenska judar. 

– Vill ni vara så “aktuella” att ni använder er av mördade och kidnappade judiska barn för nöjes skull? Detta är vidrigt och bortom all kritik, framhöll Judiska ungdomsförbundet i ett inlägg på X, tidigare Twitter. 

"Ett fruktansvärt misstag"                      

Ansvarig för skyltningen är företaget Factory of Fear. 

Deras affärsidé är skräckrundor och så kallade Escaperooms, där man måste lösa ett mysterium i ett kusligt sammanhang för att ta sig ut från ett låst utrymme.

Patrik Brink, som äger den VR-studio på Väla där dockan ställts fram, har tagit mycket illa vid sig av skyltningen.

Han säger att det skett ett misstag – den sexuddiga symbolen skulle egentligen vara ett pentagram som har fem uddar.                

– Det är ett fruktansvärt tråkigt misstag det här. Mössan är broderat av ett barn, säger Patrik Brink till Helsingborgs Dagblad. 

"Det här ska bort"                 

Även Välas centrumchef Niklas Blonér är mycket upprörd.                  

– Det här sätter vi oss väldigt starkt emot, vi vill inte ha det i vårt hus. Det här ska bort, säger han till HD. 

Patrik Brink försäkrar att det inte rör sig om något judehat. 

Han har själv kopplingar till Israel och talar hebreiska. 

"Googla nästa gång" 

Efter att köpcentret fått information om dockan och agerat därefter har också Judiska ungdomsförbundet valt att ta bort sitt första inlägg på X.              

– Under kvällen har det nått oss att skyltningen i Väla skulle vara ett misstag, att det var menat att vara ett pentagram, framhäver organisationen nu istället på samma plattform.              

– Vi hoppas att det stämmer och har därför tagit ned vår ursprungliga post, med förhoppningen att skyltningen tas bort omgående. Googla pentagram nästa gång.                  

Foto: Väla 

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”

2025 05 16

Ving, Sveriges ledande researrangör, får skarp kritik.

Resebyrån grundades redan 1956 och idag har mängder med svenskar erfarenheter av företaget, som arrangerar charterresor till drygt 400 resmål i över 60 länder.

En av de mer populära destinationerna är Mauritius.

Här kan du tillbringa många lata dagar med salta havsbad, promenader längs med stranden, svalkande dopp i poolen, en god bok i skuggan av en palm och här kan du njuta av solnedgången med något svalkande i glaset, framhäver Ving.

"Vill att det här kommer ut"

Efter en mardrömsresa till paradisön riktas dock stor ilska mot resejätten.

En hel familj blev sjuka efter en hotellvistelse som bokats via Ving och resenärerna är övertygade om att maten på hotellet var orsaken, rapporterar Expressen.

Väl hemma i Sverige konstaterades att de drabbats av parasiten Cryptosporidium. Hela semestern präglades av feber, kramper och diarré.

Nu vädras stort missnöje över att hotellet överhuvudtaget går att boka via Ving, samt andra bolag i Sverige.

– Jag tycker att det är fel. Jag vill att det här kommer ut så att inte fler människor blir sjuka och råkar ut för det vi gjorde, säger resenären Victoria till tidningen.

Många drabbade

Den utpekade parasiten kan spridas via exempelvis mat eller förorenat vatten. Enligt Folkhälsomyndigheten rapporteras omkring 700 fall per år i Sverige.

Efter hemkomsten har Victoria sett på omdömessajten Tripadvisor att många andra gäster på samma hotell blivit sjuka och uppvisat samma symtom. En del recensioner gjordes innan familjen ens anlände till Mauritius.

Den drabbade resenären menar att “det måste få ett stopp” och har krävt pengarna tillbaka.

Ving har svarat på kritiken. Två reklamationsärenden om hotellet pågår, som ska ha vidtagit flera åtgärder. 

Resebyrån bekräftar problemen med magsjuka. Enligt Claes Pellvik, Vings kommunikationschef, drabbades 15 procent av gästerna under en period tidigare i våras.

– Just nu har vi inga gäster på hotellet och inte heller några som ska åka dit i närtid, utan det ligger längre bort i sommar. Och till dess räknar vi med att vi kommer ha både resultat från hotellets och våra egna kontroller, säger Pellviktill Expressen.

Har förekommit utbrott i Sverige

Det råder anmälningsplikt kring Cryptosporidiuminfektion. Bekräftade fall måste anmälas detta till regionens smittskyddsläkare samt till Folkhälsomyndigheten, enligt smittskyddslagen.

Utbrott har tidigare förekommit i Sverige.

– År 2002 inträffade ett utbrott kopplat till en utomhusbassäng då cirka 1 000 personer insjuknade efter att de badat i bassängen, förklarar Folkhälsomyndigheten.

Foto A. Marchuk resp E. Guart

Text: Redaktionen