VIAPLAY I KRIS: Populära sändningar försvinner

2025 02 07

Krisen i Viaplay fortsätter, och nu kommer uppgifter om att populära sändningar är på väg att försvinna.

Streamingbolaget Viaplays kris har varit en följetong i media under flera års tid.

Bolaget har vidtagit en lång rad åtgärder för att öka sina intäkter och minska utgifterna.

Nu kommer ännu ett hårt slag för Viaplays kunder, när populärt innehåll riskerar att försvinna.

Populärt innehåll skippas

Viaplay måste spara 30 miljoner på sin produktion i år, rapporterar Aftonbladet.

Därför måste företaget banta ned produktionen vid två av sina mest populära sändningar.

Bolaget avser att skippa studio vid både Champions League och Formel 1, enligt tidningen.

Det är mycket populärt innehåll för kunder som betalar för Viaplays sportpaket.

I dagarna har också kanalens populära fotbollsreporter Jennifer Kücükaslan meddelat på Instagram att hon lämnar Viaplay.

Krisen påverkar kunderna

Viaplays kunder har på flera sätt påverkats av kanalens kris.

Priset på kanalens sportabonnemang har successivt höjts samtidigt som innehållet har bantats ned.

Detta till följd av att företaget har varit inne i en djup ekonomisk kris.

I februari förra rapporterade bolaget exempelvis att slutresultatet för år 2023 landade på minus 9,757 miljarder svenska kronor, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Det var en dundersmäll för företaget, som året innan hade gjort en vinst på 323 miljoner, enligt norska E24.

Vidtagit flera åtgärder

För att komma till bukt med krisen har man inte bara höjt priserna och bantat ned innehållet.

Man har också vidtagit åtgärder för att försöka motverka kontodelning, alltså att människor delar konto med varandra för att spara pengar.

Under våren 2024 kom det dock uppgifter om att kampen mot kontodelning inte går något vidare, vilket drabbar både Viaplay och andra strömningstjänster. Hela tre miljoner lösenord delas av strömningstjänsternas kunder, rapporterade DI i maj 2024.

Och nu vidtar Viaplay alltså ytterligare åtgärder för att minska sina utgifter. Den här gången är det än en gång innehållet som drabbas, i form av skippad studio i många sändningar av formel 1 och kommande hösts Champions League.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen