VIAPLAY I KRIS: Populära sändningar försvinner

2025 02 07

Krisen i Viaplay fortsätter, och nu kommer uppgifter om att populära sändningar är på väg att försvinna.

Streamingbolaget Viaplays kris har varit en följetong i media under flera års tid.

Bolaget har vidtagit en lång rad åtgärder för att öka sina intäkter och minska utgifterna.

Nu kommer ännu ett hårt slag för Viaplays kunder, när populärt innehåll riskerar att försvinna.

Populärt innehåll skippas

Viaplay måste spara 30 miljoner på sin produktion i år, rapporterar Aftonbladet.

Därför måste företaget banta ned produktionen vid två av sina mest populära sändningar.

Bolaget avser att skippa studio vid både Champions League och Formel 1, enligt tidningen.

Det är mycket populärt innehåll för kunder som betalar för Viaplays sportpaket.

I dagarna har också kanalens populära fotbollsreporter Jennifer Kücükaslan meddelat på Instagram att hon lämnar Viaplay.

Krisen påverkar kunderna

Viaplays kunder har på flera sätt påverkats av kanalens kris.

Priset på kanalens sportabonnemang har successivt höjts samtidigt som innehållet har bantats ned.

Detta till följd av att företaget har varit inne i en djup ekonomisk kris.

I februari förra rapporterade bolaget exempelvis att slutresultatet för år 2023 landade på minus 9,757 miljarder svenska kronor, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Det var en dundersmäll för företaget, som året innan hade gjort en vinst på 323 miljoner, enligt norska E24.

Vidtagit flera åtgärder

För att komma till bukt med krisen har man inte bara höjt priserna och bantat ned innehållet.

Man har också vidtagit åtgärder för att försöka motverka kontodelning, alltså att människor delar konto med varandra för att spara pengar.

Under våren 2024 kom det dock uppgifter om att kampen mot kontodelning inte går något vidare, vilket drabbar både Viaplay och andra strömningstjänster. Hela tre miljoner lösenord delas av strömningstjänsternas kunder, rapporterade DI i maj 2024.

Och nu vidtar Viaplay alltså ytterligare åtgärder för att minska sina utgifter. Den här gången är det än en gång innehållet som drabbas, i form av skippad studio i många sändningar av formel 1 och kommande hösts Champions League.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

2025 02 07

Elnätsräkningen som kommer i början av februari “kommer att bli en chock” för många villakunder.

Det varnar solcellsföretaget Svea Solar för på torsdagsmorgonen.

Skälet är att flera elnätsföretag, däribland jätten Ellevio med över en miljon kunder, nu har lanserat en ny prismodell.

Det innebär att en större del av nätavgiften kommer att baseras på det som kallas hushållens effekttoppar – det vill säga de timmarna per månad som det används mest energi.

"Sannolikt dyrare"

Redan förra året presenterades effektavgiften, som ska införas för Sveriges hushåll senast 1 januari 2027.

Bakom beslutet står Energimarknadsinspektionen som kräver att bolagen då ska ha infört den nya modellen, som bland annat går ut på att kunder som använder flera elektriska apparater samtidigt kommer att behöva betala mer.

– Om det är en kund som har högre effekttoppar än andra liknande kunder, då är det sannolikt att det blir lite dyrare för den kunden, sade Tobias Malmström från branschorganisationen Energiföretagen till SR i somras.

LÄS MER: Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

Flera variabler påverkar räkningen

Den som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen. 

Elförbrukning, abonnemangsavgift, överföringsavgift, elområde och effektavgift blir samtliga av betydelse för hur dyrt det kommer att bli.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

"Hushållen straffas"

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktat kritik mot den nya avgiften.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

LÄS MER: Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

Svea Solar understryker idag att det kommer att bli helt avgörande att kapa effekttopparna för att hålla energikostnaderna nere.

Det här gör caset för solceller, och inte minst solceller med batteri och energioptimering, urstarkt. Genom att producera egen el, lagra den och sprida ut den över dygnet, kan du sänka dina effekttoppar. Smarta tjänster, som att schemalägga elbilsladdning, innebär att en villakund kan spara tusenlappar, säger Mattias Ringqvist, vd på Svea Solar.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 02 06

Nya bluff-sms cirkulerar.

Den här gången är det American Express vars varumärke som har kapats.

Den som får ett meddelande från en avsändare som utger sig komma från American Express bör alltså vara försiktig - eftersom det kan röra sig om ett bluffmeddelande.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder ett exempel på meddelandena som cirkulerar:

– Din ansökan om Amex Gold-kort har godkänts. Kortet kommer att skickas till din angivna leveransadress. 

Därefter följer ett nummer som leder fram till en bedragare som vill försöka komma åt känsliga uppgifter för att luras på pengar.

Syftet för bedragarna är att på ett eller annat sätt få tag på det tilltänkta offret.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och den som får det gör rätt i att anmäla meddelandet och radera det därefter.

American Express varnar

American Express går ut med en varning via deras webbsida för att informera om saken.

– Vid phishing vill avsändaren exempelvis att du ska klicka på en länk, uppdatera ett lösenord eller ge ut annan känslig information, framhåller American Express.

– I själva verket är meddelandet oäkta; en kopia skapad endast för att lura dig till att fylla i personliga uppgifter såsom: inloggningsuppgifter, lösenord eller kortnummer.

Den som är säker på om det verkligen är American Express som tar kontakt uppmanas att kontakta kundservice.

Även Länsförsäkringar

Det är inte bara American Express vars varumärke som har kapats i dagarna.

Även Länsförsäkringar har gått ut med en varning.

– Viktigt meddelande! Se upp! Just nu skickas bluffmejl ut till kunder. Mejlen ser ut att komma från Länsförsäkringar. Klicka ej i mejlet, meddelar Länsförsäkringar.

“Var vaksam”

Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer som du hittar här på vår hemsida, understryker Länsförsäkringar.

– Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.

De uppmanar även till att aldrig använda BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post.

Foto: NordWood Themes

Text: Redaktionen