Veterinär uppmanar alla med husdjur – “Det här är viktigt”

2024 10 28

Många husdjursägare tar redan väl hand om sina djur.

Men det finns vissa saker som är enkla att missa.

Husdjur drabbas - speciellt på äldre dagar - precis som människor av cancer.

Därför är det viktigt att som husdjursägare se till att man undersöker djurens kroppar.

Det framhåller veterinärkedjan AniCura i ett pressmeddelande.

“Är viktigt”

AniCura förklarar att det kan vara bra att göra de egna undersökningarna till en rutin.

– När våra husdjur blir äldre drabbas de ibland av cancer, framhåller kedjan.

– En vanlig typ av cancer är knölar av olika slag. Som djurägare är det viktigt att känna igenom sitt djur regelbundet för att upptäcka knölar i ett så tidigt skede som möjligt.

“Då bör du söka”

Sandra Douglas, chefsveterinär hos AniCura Sverige, förklarar när man bör söka vård vid en besvärande upptäckt.

– Knölarna kan se olika ut och kännas olika, säger hon.

– De kan vara hårda eller mjuka. Om knölen har funnits längre än 3–4 veckor bör du kontakta veterinär så att knölen kan undersökas.

Gör det till en rutin

AniCura uppmanar husdjursägare att göra det till en rutin att leta efter knölar.

Det kan man bland annat göra när man borstar pälsen, så länge man ser till att noga undersöka djurens kroppar.

– Skapa en rutin. Förslagsvis varje gång du borstar pälsen ordentligt eller klipper klorna så känner du även igenom djuret för att upptäcka eventuella knölar. Känn minst en gång per månad.

Var noggrann

Att hålla koll på knölar bedöms vara mycket viktigt för att förhindra att djuren blir allvarligt sjuka.

AniCura tipsar om att etablera en rutin där man följer tydliga steg åtminstone en gång i månaden.

– Bestäm en särskild ordning för hur du känner på ditt djur. Börja framifrån på huvudet, titta även in i munnen. Ta sedan en sida av kroppen i taget. Glöm inte ben, tassar, mage och svans, fortsätter veterinärkedjan.

– Använd båda händerna. Känn på hudytan och rulla huden mellan fingrarna där det går. Känn även hur det känns på djupet under huden.

Foto: J. Caione resp L. Fernandes

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen