Växande problem gällande elbilar – runt om i Europa

2024 04 17

Europeiska hamnar har stött på problem i och med inflödet av elbilar.

Marknaden för elbilar har varit rejält svajig under det senaste året.

Flera aktörer, däribland kinesiska sådana, fortsätter dock att införa nya produkter på marknaden.

Det har lett till att hamnar runt om i Europa har blivit fyllda med osålda importerade bilar som står och tar plats.

Det rapporterar Teknikens Värld.

“Används som parkeringar”

Det rör sig till viss del även om fossildrivna bilar, men främst handlar det om elbilar som nu hopar sig på de europeiska hamnarna.

– Kinesiska elbilstillverkare använder hamnar som parkeringar, säger en chef inom försörjningsbranschen till Financial Times.

Påverkar många hamnar

Det finns flera saker som ställer till det och orsakar de väldiga mängderna stående bilar vid hamnarna.

Dels rör det sig om en begränsad efterfrågan hos konsumenterna, men även brist på lastbilstransporter och lastbilschaufförer.

– Denna situation påverkar för närvarande alla europeiska hamnar dit stora mängder fordon anländer, säger Gert Ickx som är talesperson för en av de påverkade hamnarna till tyska Automobilwoche.

Har varnat

En annan sak som oroar bland annat Europeiska unionen är inflödet av kinesiska elbilar på marknaden.

Det kinesiska styret har anklagats för att använda statliga medel för att konkurrera.

– Europa är öppet för konkurrens, men det är inte öppet för en kapplöpning mot botten. Vi kommer att gå till Kina i god tro, men vi kommer aldrig att dra oss för att uttrycka vår oro, har EU-toppen Ursula von der Leyen sagt till Politico.

Tydlig överkapacitet

Vidare har von der Leyen pekat på Kinas överkapacitet i produktionen.

– Det finns en tydlig överkapacitet i Kina, och denna överkapacitet kommer med all säkerhet att exporteras, särskilt om överkapaciteten drivs på av direkta och indirekta subventioner.

I Sverige visade siffrorna för mars månad en fortsatt svag marknad för personbilar.

– Antalet nyregistrerade personbilar minskade med 21 procent i mars jämfört med förra året. Det första kvartalet uppvisar en nedgång med 5,5 procent, framhåller Mobility Sweden.

– Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent vilket innebär att elektrifieringstakten har planat ut. 

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 07

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen