Växande problem gällande elbilar – runt om i Europa
2024 04 17
Europeiska hamnar har stött på problem i och med inflödet av elbilar.
Marknaden för elbilar har varit rejält svajig under det senaste året.
Flera aktörer, däribland kinesiska sådana, fortsätter dock att införa nya produkter på marknaden.
Det har lett till att hamnar runt om i Europa har blivit fyllda med osålda importerade bilar som står och tar plats.
Det rapporterar Teknikens Värld.
“Används som parkeringar”
Det rör sig till viss del även om fossildrivna bilar, men främst handlar det om elbilar som nu hopar sig på de europeiska hamnarna.
– Kinesiska elbilstillverkare använder hamnar som parkeringar, säger en chef inom försörjningsbranschen till Financial Times.
Påverkar många hamnar
Det finns flera saker som ställer till det och orsakar de väldiga mängderna stående bilar vid hamnarna.
Dels rör det sig om en begränsad efterfrågan hos konsumenterna, men även brist på lastbilstransporter och lastbilschaufförer.
– Denna situation påverkar för närvarande alla europeiska hamnar dit stora mängder fordon anländer, säger Gert Ickx som är talesperson för en av de påverkade hamnarna till tyska Automobilwoche.
Har varnat
En annan sak som oroar bland annat Europeiska unionen är inflödet av kinesiska elbilar på marknaden.
Det kinesiska styret har anklagats för att använda statliga medel för att konkurrera.
– Europa är öppet för konkurrens, men det är inte öppet för en kapplöpning mot botten. Vi kommer att gå till Kina i god tro, men vi kommer aldrig att dra oss för att uttrycka vår oro, har EU-toppen Ursula von der Leyen sagt till Politico.
Tydlig överkapacitet
Vidare har von der Leyen pekat på Kinas överkapacitet i produktionen.
– Det finns en tydlig överkapacitet i Kina, och denna överkapacitet kommer med all säkerhet att exporteras, särskilt om överkapaciteten drivs på av direkta och indirekta subventioner.
I Sverige visade siffrorna för mars månad en fortsatt svag marknad för personbilar.
– Antalet nyregistrerade personbilar minskade med 21 procent i mars jämfört med förra året. Det första kvartalet uppvisar en nedgång med 5,5 procent, framhåller Mobility Sweden.
– Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent vilket innebär att elektrifieringstakten har planat ut.
Foto: My Energy
Text: Redaktionen