”Varumärket i kris” – populärt kaffemärke skakat i grunden
2024 12 09
Ett av Sveriges absolut populäraste kaffemärken har ett stort arbete att göra för att återvinna ett förlorat förtroende.
I flera decennier pekades Gevalia ut som det mest populära kaffemärket i Sverige.
Med marknadsandelar på nästan 40 procent prenumererade man på utmärkelsen i nästan 50 års tid, framför allt i västra och mellersta delarna av landet, har Svenska Dagbladet tidigare rapporterat om.
Men det var då.
Nu befinner sig “varumärket i kris”, skriver livsmedelssajten Dagligvarunytt.
Ras på 330 miljoner
Konstaterandet sker efter att Gevalia nyligen kunde bekräfta ett omsättningstapp på 21 procent förra året – motsvarande ett ras på 330 miljoner kronor.
Det sker efter att Ica samma år plockade bort dess produkter från sortimentet när priset nådde matbutikernas smärtgräns.
– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, sade Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, till TV4 vid tillfället.
Kritiseras för verksamhet i Ryssland
Men det är knappast bara Icas bojkott som har spelat roll.
Att Gevalias moderföretag JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland är kanske den främsta anledningen till förtroenderaset.
Massiv kritik har riktats mot bolaget som följd.
– De varumärken som väljer att fortsätta sin närvaro på den ryska marknaden är naturligtvis medvetna om att det kommer att påverka marknadens uppfattning och agerande, säger Anna Karin Lingham, varumärkesexpert, till Dagligvarunytt.
Hon tillägger att både ledning och medarbetare kan påverkas på flera sätt av kraftig konsumentkritik, inte minst när kortsiktiga beslut ska vägas mot långsiktiga effekter.
Ny etta i Sverige
När försäljningssiffrorna nyligen samlades in visade det att kritiken mot Gevalias varumärke även avspeglats i praktiken.
Under tiden har Löfbergs Mellanrost tagit över förstaplatsen som svenska folkets nya favoritkaffe, enligt siffror från analysföretaget NielsenIQ.
Hur JDE och Gevalia ska vända trenden och återbygga förtroendet i Sverige kan kaffejätten dock inte svara på.
– Vi kan inte kommentera våra lokala finansiella resultat eftersom vi är del av ett globalt företag som är listade på börsen, framhåller Hanne Birkbo, Nordic marketing manager på JDE i Sverige, till Dagligvarunytt.
Foto: A. Padurariu
Text: Redaktionen