”Varumärket i kris” – populärt kaffemärke skakat i grunden

2024 12 09

Ett av Sveriges absolut populäraste kaffemärken har ett stort arbete att göra för att återvinna ett förlorat förtroende.

I flera decennier pekades Gevalia ut som det mest populära kaffemärket i Sverige. 

Med marknadsandelar på nästan 40 procent prenumererade man på utmärkelsen i nästan 50 års tid, framför allt i västra och mellersta delarna av landet, har Svenska Dagbladet tidigare rapporterat om.

Men det var då. 

Nu befinner sig “varumärket i kris”, skriver livsmedelssajten Dagligvarunytt.

Ras på 330 miljoner

Konstaterandet sker efter att Gevalia nyligen kunde bekräfta ett omsättningstapp på 21 procent förra året – motsvarande ett ras på 330 miljoner kronor.

Det sker efter att Ica samma år plockade bort dess produkter från sortimentet när priset nådde matbutikernas smärtgräns.

Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, sade Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, till TV4 vid tillfället.

Kritiseras för verksamhet i Ryssland

Men det är knappast bara Icas bojkott som har spelat roll.

Att Gevalias moderföretag JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland är kanske den främsta anledningen till förtroenderaset.

Massiv kritik har riktats mot bolaget som följd.

De varumärken som väljer att fortsätta sin närvaro på den ryska marknaden är naturligtvis medvetna om att det kommer att påverka marknadens uppfattning och agerande, säger Anna Karin Lingham, varumärkesexpert, till Dagligvarunytt.

Hon tillägger att både ledning och medarbetare kan påverkas på flera sätt av kraftig konsumentkritik, inte minst när kortsiktiga beslut ska vägas mot långsiktiga effekter.

Ny etta i Sverige

När försäljningssiffrorna nyligen samlades in visade det att kritiken mot Gevalias varumärke även avspeglats i praktiken.

Under tiden har Löfbergs Mellanrost tagit över förstaplatsen som svenska folkets nya favoritkaffe, enligt siffror från analysföretaget NielsenIQ.

Hur JDE och Gevalia ska vända trenden och återbygga förtroendet i Sverige kan kaffejätten dock inte svara på.

– Vi kan inte kommentera våra lokala finansiella resultat eftersom vi är del av ett globalt företag som är listade på börsen, framhåller Hanne Birkbo, Nordic marketing manager på JDE i Sverige, till Dagligvarunytt.

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen