Varnar regeringen: Sveriges dricksvatten i fara

2023 10 12

Sabotage riskerar att slå ut Sveriges vattenförsörjning.

Om Rysslands krig i Ukraina till vintern driver fram en gasbrist riskerar det att stoppa tillverkningen av kemikalier som behövs för att rena dricksvatten här i Sverige.

Flera företrädare för kemibranschen fruktar just ett sådant katastrofscenario, rapporterar Dagens Nyheter.

"Struntar blankt i farhågorna"

Larmet går raka vägen till närings- och energiminister Ebba Busch (KD) och resten av regeringen.

– Vi upplever att den struntar blankt i de farhågor som kemiindustrin har. Jag är inte riktigt säker på att den har förstått att gasen behövs för flera kritiska produkter, säger Malin Johansson till DN.

Hon är energi- och klimatansvarig vid Ikem, Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, en bransch- och arbetsgivarorganisation som samlar 1 250 företag inom bland annat kemibranschen.

Pekar ut gasledning

Det är Sveriges enda stora gasnät "Swedegas" som pekas ut.

Gasledningen, som är nedgrävd längs en 62 mil lång sträcka, försörjer 33 kommuner och flera kraftvärmeverk med gas.

Enligt Ikem är kolmolekyler i naturgasen “helt avgörande” för att framkalla kemikalier som renar dricksvatten samt tillverkar vissa livsmedel och mediciner som behövs i stora delar av landet.

Höjer beredskapen

I samband med att Finland i veckan gått ut med att man identifierat ett sabotage mot gasledningen i finska viken har beredskapen nu höjts hos Swedegas, som ägs av Nordion Energi.

Exakt vad det innebär vill Nordion av säkerhetsskäl inte gå in på.

– Men vi har bland annat utökat interaktionen med berörda myndigheter och intressenter, säger företagets marknadschef Carolina Wistén till DN.

"Förstår inte allvaret"

I ett pressmeddelande utvecklar Ikem sina krav på staten.

Det behövs en så kallad LNG-terminal för att ta emot flytande naturgas, någonting som den förra regeringen avslog 2019 och som fortfarande saknas.

– Sveriges regering verkar inte ha förstått allvaret. Den har istället varit med och drivit igenom en EU-förordning om att vid kris skydda hushåll framför industri och i vintras gett hushållen gasprisstöd som kompensation. Hushållen kan ställa om till el, det kan inte kemiindustrin, säger Malin Johansson i samma pressutskick.

"Kan skatta sig lyckliga"

Branschföreträdaren drar återigen paralleller till vad som nu har skett i Finland.

– Sabotagen på det finska gasnätet är allvarligt, och utgör den andra kritiska attacken på central infrastruktur. Finland kan åtminstone skatta sig lyckliga över sin inhyrda LNG-terminal, den skyddar samhällskritisk produktion i dagsläget, säger Malin Johansson, 

Dussintals ryska fartyg i svenskt vatten

I våras avslöjade SVT:s Uppdrag granskning att 50 ryska fartyg misstänks bedriva underrättelseverksamhet i nordiska vatten.

27 av dem har spionerat i Sverige.

– Det kan bli ett hot om omvärldsläget skulle försämras ytterligare, sade Jimmie Adamsson, svenska marinens pressofficer, till tv-kanalen i april.

Foto: Bluewater Sweden resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Bortom min vildaste fantasi” – varning för ryska fartyg i Östersjön

2025 11 19

Utvecklingen gällande den ryska närvaron i Östersjön oroar.

Ryssland anklagas ofta för att föra en storts hybridkrig mot Europa.

Den ryska skuggflottan, där ofta fartyg som seglar under ett annat lands flagga, används av Ryssland för olika ändamål.

Nu kommer en varning från en dansk veteran i sammanhanget, som menar att den nuvarande utvecklingen är djupt oroande.

– Det är bortom min vildaste fantasi. Vi kliver ombord på skeppen och möts av total avskildhet, säger Bjarne Caesar Skinnerup, till danska Danwatch.

Arbetar på lotsfartyg

Bjarne Caesar Skinnerup har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, jobbat på stora fartyg runt om i världen och även tjänstgjort som pilot under lång tid.

Idag arbetar han på det danska statligt ägda lotsbolaget DanPilot, som arbetar med att lotsa fartyg till havs.

Han påstår att ryska män i militäruniformer ofta finns ombord på fartygen som färdas utanför Danmarks kust.

Viktiga papper försvinner mystiskt och det finns en brist på vilja att samarbeta, uppger Bjarne Caesar Skinnerup.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han, till Danwatch.

–Om de bara hade civila kläder skulle du inte märka dem, men det är nog också en del av taktiken. Inte bara mot oss som kommer utifrån, utan också av besättningen, så att de inte vågar göra något som ryssarna inte vill.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Fartyg i dåligt skick

Den danske veteranen varnar också för att skuggflottans skepp blir äldre och i allt sämre skick, vilket ökar risken för allvarliga olyckor i Östersjöområdet.

– I åratal har vi försökt vädja till regeringen, men de lyssnar inte på oss, säger han.

Det danska utrikesdepartementet har inte kommenterat kritiken om att man borde agera mot den ryska skuggflottan.

LÄS OCKSÅ: Brutal anklagelse mot ryska folket – värre än Nazityskland

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen