Varnar för katastrof – i turistort i Sverige

2024 10 25

I en ny rapport varnas för att en populär turistort i Sverige riskerar att drabbas av en katastrof med dödsfall.

Naturkatastrofer sker inte lika ofta i Sverige som i många andra länder, men förekommer ändå här också.

2023 drabbades den populära skidorten Åre i Jämtland av stormen Hans, som orsakade stora skador.

Men nu har det kommit en ny rapport som varnar för att Åre riskerar större katastrofer än så – med dödsfall som möjligt, rapporterar SVT.

Risk för flera dödsfall

Enligt rapporten var det bara tur att ingen dog i samband med stormen Hans, och Åre löper stor risk att drabbas av värre katastrofer.

I en ny rapport som Sweco tagit fram på uppdrag av Åre kommun, har man använt modeller och beräkningar för att studera tänkbara scenarier, enligt kanalen.

Det man framför allt varnar för är risken för stora slamströmmar, vilket är en flytande massa av vatten och jord. Denna kan röra sig ned för en bäckravin eller för en sluttning.

Åre har drabbats av det tidigare, men vid ett kraftigare förlopp finns en stor risk att människoliv går förlorade, enligt rapporten.

En sådan större händelse, som kallas för en 100-årshändelse, kan enligt modellen leda till runt 9 dödsfall, enligt kanalen.

Behöver förbereda sig

Enligt rapporten behöver Åre förbereda sig för en sådan större naturkatastrof, trots att det kan kosta väldigt mycket pengar.

Kostnaden tros uppgå till runt 200 miljoner kronor samt 2 miljoner om året för underhåll.

Stormen Hans förde med sig kraftiga skyfall och stora översvämningar, vilket visade att Åre är sårbart och behöver förbereda sig för större naturkatastrofer.

I somras uttalade sig Sveriges geologiska institut, SGI, och menade att Åre behöver göra mer för att vara redo för en eventuell katastrof.

SGI vill att Åre kommun ”tar ett helhetsgrepp kring Mörviksån och dess avrinningsområde samt tar lärdom av de tidigare inträffade händelserna utmed Mörviksån”, rapporterade DN.

Jämtlandsfjällen och framför allt Åre är en av de tio platser i Sverige som SGI tillsammans med MSB har pekat ut som riskområden för ras, skred, erosion och översvämning, rapporterar tidningen.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


Vanligt föremål förbjuds i resväskan – gäller i hela Europa

2025 06 08

EU sätter ned foten gällande säkerheten ombord på flygplan.

Och det med besked.

I en ny skarp rekommendation utfärdad av EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA uppmanas samtliga flygbolag i Europa att skärpa säkerheten för passagerarna.

Framför allt pekas ett vanligt föremål ut som särskilt riskabelt: den så kallade powerbanken.

Framöver ska den typen av laddare därför enbart få medföras i handbagage. Dessutom ska powerbanks inte ens få användas under flygning på grund av brandrisken i litiumbatteriet.

– E-cigaretter och powerbanks ses som särskilt farliga. De är båda förbjudna i incheckat bagage, precis som reservbatterier. Att ladda e-cigaretter är strängt förbjudet. På grund av den risk de utgör bör powerbanks inte heller laddas eller användas för att ladda andra föremål under flygningen, framhåller EASA i ett uttalande.

"Tvekar inte"

EASAS:s besked kommer efter att flera incidenter med litiumbatterier ägt rum på kommersiella flygplan.

I början av året blev det sydkoreanska flygbolaget Air Busan dessutom först i världen med att förbjuda powerbanks även i handbagage efter att ett av deras flygplan drabbats av en våldsam brand strax före avgång.

Lågprisbolagen Ryanair och EasyJet har också övervägt ett sådant förbud.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt Dagbladet.

LÄS MER: Skarp kritik mot regel hos Ryanair – Experten: “Värsta jag hört”

Konfiskerade 20 000 stycken

Såväl Dagbladet som spanska Murcia beskriver EU:s senaste besked, som alltså gäller det bagage som checkas in på flygplatsen som ett nytt förbud.

– En av de mest betydande förändringarna är det fullständiga förbudet mot att placera portabla batterier, ofta kallade powerbanks, i incheckat bagage, skriver den spanska tidningen.

Många flygbolag har redan ett liknande förbud. Till exempel konfiskerade Norwegian 20 000 powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland flyttar bombplan

2025 06 08

Ryssland har börjat flytta på strategiska bombplan.

Den ukrainska attacken som slog ut flera ryska plan har uppmärksammats över hela världen.

Nu kommer uppgifter om att Ryssland har börjat flytta på flera av sina strategiska bombplan.

Detta för att undvika nya ukrainska attacker, rapporterar Kyiv Post.

Flyttar bombplan

Efter Ukrainas “Spiderweb”-drönarattacker mot ryska strategiska flygplan för en vecka sedan har Kreml börjat sprida ut sina strategiska bombplan TU-160 ”White Swans” bortom fara, så långt bort från Ukraina som möjligt – inklusive långt österut.

Det ukrainska OSINT-analysprojektet AviVector publicerade en satellitbild på X som visar ett ryskt Tupelov Tu-160 långdistansbombplan, tidigare stationerad på Belaya-flygfältet i Irkutsk-regionen, på asfalten vid Anadyr/Ugolny-flygbasen. 

Flygbasen ligger på Yakutiahalvön i Chukotka Autonomous Okrug – 6 750 kilometer från den ukrainska gränsen och 660 kilometer från Alaska.

Byggdes under Sovjettiden

Flygbasen Anadyr, även känd som Ugolny, byggdes under Sovjettiden som en bas för landets strategiska bombplan och spaningsflygplan som skulle övervaka USA:s militära aktiviteter i Alaska och Berings hav. 

Nu hoppas Ryssland att vissa bombplan kommer att vara säkrare där – långt från den ukrainska gränsen.

Läs mer: Ukrainas besked till omvärlden – “Är inte sant”

“Spiderweb”-attacken

Den 1 juni slog mer än 100 ukrainska drönare till mot flygbaser djupt inne i Ryssland, riktade mot långdistansbombplan med kärnvapenkapacitet.

Attacken slog ut flera ryska bombplan och hyllades stort av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Så utfördes attacken

Vasyl Maliuk, chef för Ukrainas säkerhetstjänst SBU, har förklarat att drönarna smugglades in i Ryssland i trähytter monterade på lastbilsflak och dolda under fjärrstyrda avtagbara tak.

Lastbilarna kördes sedan till platser nära flygbaser av förare som till synes var omedvetna om sin last; sedan avfyrades drönarna och riktades mot sina mål.

Det rapporterar BBC.

Foto: Зимин Василий Wikipedia

Text: Redaktionen