VÄRLDEN: Läkare Utan Gränser anklagas för att “utnyttja barn”

2022 05 26

Oron uttrycks i ett öppet brev från bland annat läkare och människorättsaktivister.

Välgörenhetsorganisationen Läkare Utan Gränser får stark kritik och anklagas för att utnyttja utsatta patienters trauma. Främst är det mörkhyade människor i Kongo som drabbats, inklusive flera barn, rapporterar The Guardian.

Interna visselblåsare

Anklagelserna bottnar i att hjälporganisationen beställt, publicerat och tillåtit försäljning av fotografier på människor som befinner sig i allvarligt lidande. 

Bakom kritiken står nästan 50 personer, bland annat både nuvarande och före detta personal i Läkare Utan Gränser, som skrivit under ett öppet brev som överlämnats till organisationens internationella president och styrelse.

“Säljer mänskligt lidande”

– Hela affärsmodellen för Läkare Utan Gränser bygger på att sälja mänskligt lidande, som är en del av dess koloniala arv. Så länge den här affärsmodellen förblir densamma kommer vi att fortsätta att stjäla värdigheten från patienterna i finansieringsverksamhetens namn, säger Hassaan Zahid, en före detta läkare som jobbat inom organisationen, till The Guardian.

14-årigt våldtäktsoffer fotograferades

I brevet lyfts flera exempel fram där undertecknarna menar att organisationen främjar sitt arbete genom att utnyttja bilder på mänskligt lidande. 

Bland annat nämns en bild på en 14-årig flicka som fotograferades på en klinik när hon sökte vård efter en gruppvåldtäkt. 

“Oförsvarligt”

Enligt uppgifter har organisationen gått emot vad egen personal rekommenderat när det kommer till bildpublicering.

– Dessa bilder och deras inramning kritiserades hårt av många kollegor. Helt klart oförsvarligt att publicera identifierbara foton av en tonåring som överlevt våldtäkt, och problemen med det här projektet slutar inte här, framhäver Jacob Burns, en studierektor som utvärderar organisationen, på Twitter.

Organisationen svarar

Läkare Utan Gränser slår ifrån sig kritiken och menar att organisationen inte tjänar någonting på bildförsäljningarna. 

– Syftet är att lyfta fram försummade kriser så brett som möjligt – tillsammans med de inblandades berättelser, där de samtycker, säger en talesperson för organisationen till den brittiska tidningen.

Gick över gränsen

Talespersonen medgav dock att en del bilder är över gränsen.

– Tyvärr är några av bilderna, särskilt de som samlats in för länge sedan, långt ifrån att uppfylla adekvata standarder när det gäller värdig representation av patienter eller samhällen. Vi avser att ta itu med denna fråga, säger han.

Foto: A. Green

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen