VÄRLDEN: Gruva har kollapsat – över 40 döda

2025 02 16

Minst 40 personer har förlorat livet efter att en gruva kollapsat  i Mali.

Tidigt på söndagseftermiddagen kommer uppgifter om att olaglig guldgruva har kollapsat i Mali.

Åtminstone 40 personer har dött - men dödssiffran kan komma att stiga framöver.

Det rapporterar BBC.

Minst 40 döda

Mer än 40 personer, de flesta kvinnor, dödades efter att en illegal guldgruva av okänd anledning kollapsade i Mali.

Kollapsen ägde rum nära Kenieba, i Malis västra, guldrika Kayes-region.

Offren hade klättrat in i dagbrott som lämnats av industriella gruvarbetare för att leta efter guldrester när jorden runt dem rasade in, säger en fackföreningsledare för guldgrävare till Reuters.

Oklart exakt hur många

Rapporterna om det exakta antalet som dog i lördagens olycka är motstridiga.

En lokal poliskälla uppgav för nyhetsbyrån AFP att 48 personer dödades i kollapsen, medan chefen för ett industriförbund uppgav för Reuters att det var 43 offer.

– Några av offren föll i vattnet. Bland dem fanns en kvinna med sitt barn på ryggen, säger en polis.

Mali är en av de största guldproducenterna i världen. 

Olyckor är vanliga i landet eftersom en stor del av gruvdriften är oreglerad och gruvarbetare använder osäkra metoder för att gräva efter guld.

Inte första gången

För drygt ett år sedan skedde en liknande kollaps i en gruva i Mali.

Mer än 40 småskaliga guldgrävare dödades i sydvästra Mali i januari 2024 efter att schaktet de arbetade i kollapsat.

– Guldvaskare har grävt utan att följa de standarder som krävs, och vi har förgäves avrått dem från det vid flera tillfällen, sade en talesperson för Malis gruvdepartement till CNN då.

Inte ovanligt

Hantverksmässig gruvdrift är vanligt förekommande i stora delar av Västafrika och har ökat på senare år på grund av ökad efterfrågan på metaller och stigande priser.

Dödsolyckor är vanliga eftersom hantverksmässiga gruvarbetare ofta använder gammalmodiga och oreglerade metoder för att gräva.

Enligt uppgifter från gruvdepartementet producerades uppskattningsvis sex ton guld i hantverksmässiga gruvor i Mali under 2023.

Foto: L. Maffeis

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen