Vårdguiden 1177 tvingas radera innehåll

2023 11 16

Vårdguiden 1177 har tvingats ta bort innehåll från sin hemsida.

Artikeln som raderats hade rubriken ”Att leva med klimatångest”.

Den innehöll bland annat en beskrivning av vad som betraktas som klimatångest.

– Klimatångestens är en blandning av känslor som handlar om den klimat- och miljökris som pågår.  Känslorna kan få oss att göra saker för att motverka problemen, men det kan också göra att vi får svårt att fungera i vår vardag.

– Konsekvenserna av klimat- och miljökrisen kan ge dig starka och blandade känslor. Vanliga känslor är oro, rädsla, frustration, ilska och sorg, framhöll 1177.

Uppmanades att söka vård

Avslutningsvis presenterades flera råd till människor som lider av fenomenet.

Personer, som upplever att vardagen, sömnen eller det sociala livet påverkas, uppmanades att söka vård.

– Klimatångest behöver oftast inte behandlas av vården, men det kan leda till psykiska besvär, konstaterade 1177.

Raderat artikeln

Nu har Vårdguiden tvingats radera artikeln.

Detta efter att expertrådet LPO (lokalt programområde psykisk hälsa) granskat innehållet på hemsidan, rapporterar SvD.

–  Den avpublicerades för att den inte följt den process för granskning som gäller, säger Johannes Malm, som är ledamot i LPO, till tidningen.

”Det är olyckligt”

På frågan om det fanns felaktigheter i texten, svarar Johannes Malm:

– Det vet jag egentligen inte. Klimatångest är ett begrepp som används inom forskningen, men det är olyckligt om det framstår som psykopatologi, snarare än en naturlig reaktion på upplevt yttre hot. Det är inte en psykiatrisk diagnos i sig.

Frida Hylander, psykolog på organisationen Klimatpsykologerna, anser att det är missvisande att använda begreppet ”ångest”.

– Vi brukar kalla det ”klimatkänslor”. Men även om det finns mycket kvar att göra så går fältet framåt, både empiriskt och forskningsmässigt, säger hon.

Ny version

Både Frida Hylander och Johannes Malm tror att en ny version av texten kommer att publiceras. ’

Johannes Malm påpekar att det finns ett nationellt intresse och att många unga har ett behov av att få information om fenomenet.

Det indikerar även en ny undersökning från Folkhälsomyndigheten.

Myndigheten har kartlagt barns och ungas oro inför klimatförändringen.

Granskningen visar att  22 procent av flickorna och 16 procent av pojkarna i Sverige, i åldern 12 år, uppgav att de väldigt ofta eller ofta oroar sig för klimatförändringen.

– Klimatoro bland barn och unga är en naturlig reaktion på ett verkligt hot. Vuxenvärlden kan visa att den är ansvarig för att hantera klimatförändringen, och även visa hur beslutsfattare och myndigheter agerar för att bidra till lösningar.

– Skolan har också en viktig roll i att öka elevernas kunskap om klimatfrågan, inte bara genom fakta utan även genom diskussioner om lösningar och genom att skapa hopp, säger Anja Romqvist, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 11

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen