Vårdguiden 1177 tvingas radera innehåll

2023 11 16

Vårdguiden 1177 har tvingats ta bort innehåll från sin hemsida.

Artikeln som raderats hade rubriken ”Att leva med klimatångest”.

Den innehöll bland annat en beskrivning av vad som betraktas som klimatångest.

– Klimatångestens är en blandning av känslor som handlar om den klimat- och miljökris som pågår.  Känslorna kan få oss att göra saker för att motverka problemen, men det kan också göra att vi får svårt att fungera i vår vardag.

– Konsekvenserna av klimat- och miljökrisen kan ge dig starka och blandade känslor. Vanliga känslor är oro, rädsla, frustration, ilska och sorg, framhöll 1177.

Uppmanades att söka vård

Avslutningsvis presenterades flera råd till människor som lider av fenomenet.

Personer, som upplever att vardagen, sömnen eller det sociala livet påverkas, uppmanades att söka vård.

– Klimatångest behöver oftast inte behandlas av vården, men det kan leda till psykiska besvär, konstaterade 1177.

Raderat artikeln

Nu har Vårdguiden tvingats radera artikeln.

Detta efter att expertrådet LPO (lokalt programområde psykisk hälsa) granskat innehållet på hemsidan, rapporterar SvD.

–  Den avpublicerades för att den inte följt den process för granskning som gäller, säger Johannes Malm, som är ledamot i LPO, till tidningen.

”Det är olyckligt”

På frågan om det fanns felaktigheter i texten, svarar Johannes Malm:

– Det vet jag egentligen inte. Klimatångest är ett begrepp som används inom forskningen, men det är olyckligt om det framstår som psykopatologi, snarare än en naturlig reaktion på upplevt yttre hot. Det är inte en psykiatrisk diagnos i sig.

Frida Hylander, psykolog på organisationen Klimatpsykologerna, anser att det är missvisande att använda begreppet ”ångest”.

– Vi brukar kalla det ”klimatkänslor”. Men även om det finns mycket kvar att göra så går fältet framåt, både empiriskt och forskningsmässigt, säger hon.

Ny version

Både Frida Hylander och Johannes Malm tror att en ny version av texten kommer att publiceras. ’

Johannes Malm påpekar att det finns ett nationellt intresse och att många unga har ett behov av att få information om fenomenet.

Det indikerar även en ny undersökning från Folkhälsomyndigheten.

Myndigheten har kartlagt barns och ungas oro inför klimatförändringen.

Granskningen visar att  22 procent av flickorna och 16 procent av pojkarna i Sverige, i åldern 12 år, uppgav att de väldigt ofta eller ofta oroar sig för klimatförändringen.

– Klimatoro bland barn och unga är en naturlig reaktion på ett verkligt hot. Vuxenvärlden kan visa att den är ansvarig för att hantera klimatförändringen, och även visa hur beslutsfattare och myndigheter agerar för att bidra till lösningar.

– Skolan har också en viktig roll i att öka elevernas kunskap om klimatfrågan, inte bara genom fakta utan även genom diskussioner om lösningar och genom att skapa hopp, säger Anja Romqvist, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SVT beklagar: Nya besked om Kalle Anka på Julafton

2023 12 05

Det här riskerar att bli sista året med “Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”.

Sedan 1960 har tidpunkten klockan 15.00 på julafton varit helig i många hushåll.

Då sändes det omåttligt populära julinspirerade Disneyprogrammet för första gången i svensk tv – och traditionen har fortsatt genom alla år.

Men nu kommer ett oroväckande besked från SVT, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det här kan, om det vill sig illa, bli sista året för Kalle Ankas jul.

– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, säger Karolina Stallwood, inköpschef på tv-kanalen, till tidningen när hon får frågan om hur det blir nästa år.

Locket på

SVT försäkrar visserligen att ambitionen är att Kalle Anka ska få leva vidare.

Men beslutet ligger inte i tv-kanalens händer då sändningsrättigheterna köps in från Disney – och de förhandlingarna är bundna av benhård sekretess.

Tv-kanalen kan inte ens lämna ut information om kontraktslängden – eller hur lång tid framåt som sändningsrättigheterna är säkrade.

– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt, säger Karolina Stallwood.

Förändrats flera gånger

Genom åren har Kalle Ankas jul förändrats och gjorts om flera gånger.

Bland annat har "Djungelboken" och "Askungen" försvunnit i omgångar, och 1998 saknades Robin Hood på grund av att rättigheterna hade gått ut.

Även "Tjuren Ferdinand" byttes ut vid ett tillfälle och ersattes av “Den fula ankungen” – men SVT fick backa efter en massiv kritikstorm.

Klipp har tagits bort

Flera filmer har även klippts om, ibland för att de varit för långa och ibland för att de ansetts vara våldsamma eller ur tiden.

Till exempel har en scen tagits bort från “Musse Piggs camping” där Långben sticker en gaffel i eluttaget.

Mycket uppmärksamhet fick också rensningen av förlegade nidbilder i “Tomtens verkstad”, då scenerna med en blond flicka, en svart docka och en kosackdansande man plockades bort då de ansågs symbolisera stereotyper.

Beslutet fattades av Disney – inte av SVT som var maktlösa i frågan.

Det är mer en självsaneringssak för Disney, sade SVT:s kommunikationsansvarig för Disney i Norden, Linda Andersson, till tv-kanalen vid ett tidigare tillfälle.

Intresset sjönk

I julas sjönk intresset för Kalle Ankas jul då 300 000 färre tittare bänkade sig för att titta på klassikern jämfört med året dessförinnan.

Totalt såg ändå drygt 3,4 miljoner personer programmet.

Det här året får Kalle Anka konkurrens av gamla klipp från Astrid Lindgren-filmer som ska in i tablån på julafton.

LÄS MER: SVT ändrar upplägg på julafton

Foto: Clement M resp Kin Li

Text: Redaktionen


Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

2023 12 05

Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.

Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.

Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.

Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.

Servicefrågan viktig

Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.

Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.

– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.

Bäst i klassen

Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.

Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.

– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Sämst i klassen

Lika bra har det inte gått för alla banker.

Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.

Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (73,5)
  2. Handelsbanken (70,8)
  3. SEB (69,5)
  4. Nordea (69,1)
  5. Branschen (68,7)
  6. Swedbank (65,6)
  7. Övriga 63,9

Bolån

  1. SBAB (73,8)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,1)
  3. Skandia (71,2)
  4. Övriga (71,0)
  5. Handelsbanken (65,7)
  6. Branschen (65,5)
  7. ICA Banken (65,3)
  8. SEB (64,7)
  9. Nordea (62,4)
  10. Danske bank (61,2)
  11. Swedbank (57,5)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (77,1)
  2. Lån & Spar bank (71,2)
  3. Handelsbanken (67,9)
  4. ICA Banken (67,7)
  5. Övriga (64,2)
  6. SEB (64,2)
  7. Branschen (64,1)
  8. Nordea (59,9)
  9. Swedbank (58,4)

Sparande

  1. Avanza (74,6)
  2. Skandia (73,1)
  3. Nordnet (73,1)
  4. Länsförsäkringar Bank (72,4)
  5. Handelsbanken (71,0)
  6. Branschen (67,0)
  7. Övriga (65,8)
  8. Nordea (64,8)
  9. SEB (61,9)
  10. Swedbank (58,0)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Foto: A. Wischnewsky

Text: Redaktionen