Vänsterpartiets resa mot valet 2022

2021 12 13

Vänsterledaren Nooshi Dadgostars industriresa genom Sverige är en målinriktad resa som kan sluta med 10 % eller mer i valet.

Outokumpus järnverk i Degerfors i Värmland, Södra Cells pappersbruk i Mönsterås i Småland och Ovakos stålverk i Hofors i Gästrikland. Det är några av de industrier och arbetsplatser som vänsterledaren besökt på sin industriturné under hösten och vintern.

Förbättringar för befolkningen

– Jag gör en turné till industriorter runt om i Sverige för att jag vill se hur villkoren ser ut för människor och företag i dag och sen formulera förslag om förbättringar för dem som bor och verkar där, säger Nooshi Dadgostar.

Det senaste besöket gick till Södra Cells pappersmassabruk i Mönsterås som är en av Kalmar läns mest kända arbetsgivare.

Tar tillvara på energin

– På Södra cell är ett sätt att minska utsläppen att ta hand om alla restprodukter för att på så sätt skapa ett helt slutet system. Södra cell producerar även grön el via sina fyra turbiner, som drivs av den ånga som uppstår under tillverkningsprocessen och de förser bruket, Mönsterås och Blomstermåla med fjärrvärme. Ett bra sätt att ta tillvara på den energi som genereras i tillverkningen, framhåller Nooshi (V).

ANALYS

Sedan Nooshi Dadgostar tog över Vänsterpartiet har hon lyckats med något mycket ovanligt – trots att hon var okänd för de allra flesta väljarna har hon snabbt klättrat upp till den övre halvan.

I Novus förtroendemätning i september klättrade hon förbi tre erfarna partiledare – Annie Lööf (C), Ebba Busch (KD) och Jimmie Åkesson (SD) och hamnade på tredje plats efter S och M:s partiledare. Det är en placering som hon behåller i Novus senaste mätning i november där Magdalena Andersson (S) toppar. V-ledaren är en av tre partiledare som når över 30 %.

Mottagits väl av väljarna

Hennes resonerande och ödmjuka stil i kombination med skarp kritik i sakfrågor som äldreomsorgen och fri hyressättning i nyproducerade lägenheter, så kallade marknadshyror, har mottagits väl av väjarna enligt mätningarna.

Sjukvården och bostäder

Hon har även lagt fokus på rätt saker sett till vad partiet behöver för att profilera sig på effektivaste sätt inför valet 2022. Det handlar om frågor som ligger nära många väljare med låga eller medelstora inkomster.

-Förstärkning av äldreomsorgen och sjukvården.

-Fler och billigare bostäder.

-Höjda pensioner till de som har det sämst ställt.

-Satsningar på sjukförsäkringen.

Fokus på vissa frågor

Det innebär samtidigt att partiet inte har profilerat andra frågor lika mycket då man inte kan lyfta fram alla saker lika mycket på en och samma gång. Klimatet har pekats ut som en sådan fråga enligt interna kritiker. Det är en sanning med modifikation. Under industriturnén har Nooshi lyft fram klimatfrågan gång på gång och markerat att klimatomställningen kan skapa många nya jobb.

Klimatet och SD

Men när det gäller som enskild sakfråga lyfte Jonas Sjöstedt fram klimatet väldigt ofta – vilket ger Nooshi bra argument för att lyfta fram andra frågor eftersom väljarna redan vet om att V har en omfattande klimatpolitik.

En annan strategiskt smart inriktning är att inte lägga allt för mycket krut på att kritisera SD. Vänstern står mycket långt ifrån SD i en lång rad frågor – och det vet väljarna redan om.

Når ut med sakpolitiken

Centern och Miljöpartiet är två av de partier som oftast är i konflikt med SD i debatten och det har både fördelar och nackdelar för partierna rent kommunikativt.

Det upptar en stor del av medias fokus vilket gör att respektive partis övriga politik till mindre andel når ut till väljarna. V har lyckats mycket bra med att få ut sin sakpolitik.

Förlossningsavdelning

Nooshis industriturné passar perfekt in i partiets sakpolitik när det gäller att skapa bättre välfärd och bättre ekonomiska villkor för låg- och medelinkomsttagare, anställda inom yrken med påtaglig fysisk belastning som till exempel vissa industrier och sjukvården.

Hon har även hunnit med att träffa personal vid Södersjukhusets förlossningsavdelning i november.

V:s stora utmaning

Vänsterns stora utmaning i svensk politik är att accepteras av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet för att kunna ingå i regeringsunderlaget i valet 2022. Och i praktiken handlar det mest om Centern eftersom S och MP sannolikt inte har några större problem att samarbete med Vänstern – de har gjort det förut. Senast mandatperioden 2014 – 2018 då de tre partierna hade ett omfattande budgetsamarbete.

2014 – 2018 visar vägen

Det är inte omöjligt att det budgetsamarbetet kan utgöra grund för partiets konkretisering av vad en framtida samverkan med C kan innebära.

Under Jonas Sjöstedts (V) tid fanns det en flik på V:s webbsida med alla reformer partiet fick igenom i budgetsamarbetet med S-MP:

▪10 miljarder till skola & sjukvård

▪Förlossningsvården

▪Miljardsatsning på äldreomsorgen

▪Avgiftsfri mammografi

▪Ungas psykiska hälsa

▪Avgiftsfri tandvård till 23 år

▪Sommarlovsstöd för låginkomstbarn

▪Satsning primärvården

▪Avgiftsfria vårdbesök för 85+

▪Fler anställda på fritids

▪Kollektivtrafik i landsbygd

Det är några av de saker som stod på listan. Det är satsningar som inte bara Centern sannolikt är positiva till utan i stort sett alla åtta partier mer eller mindre. Det är ingen lista som skrämmer Centerns väljare.

Det är snarare den så kallade inkomstsidan i budgeten som kan vara en stötesten, det vill säga eventuella skattehöjningar.

Behöver tonas ned

Samtidigt skulle ett närmande till Centern sannolikt underlättas av att Vänsterpartiet även tittar på vad i partiets program och politik som behöver tonas ned och kanske rent av ändras. V-beskedet 2019 om att i plattformen inför EU-valet inte längre ha med kravet om att lämna EU är ett sådant exempel som underlättar samverkan med andra partier.

Foto: Nooshi Dadgostar FB


JUST NU: Orbáns oväntade besked om Ukraina

2025 10 05

Viktor Orbán ger ett oväntat besked om Ukraina.

Ungerns premiärminister Viktor Orbán sätter sig ofta på tvären när EU vill stödja Ukraina och motarbeta Putins Ryssland.

Men nu kommer Orbán med ett oväntat besked om hur han ser på Ukraina.

Oväntat besked om Ukraina

Orbán har tidigare till och med påstått att Ukraina inte är en självständig stat.

Men nu uttalar han sig mer positivt om Ukrainas existens som suverän nation, rapporterar Kyiv Independent.

Ukrainas existens ligger i Ungerns nationella intresse, menar Orbán.

– Det som är bra är att det finns ett territorium mellan Ungern och Ryssland som nu kallas Ukraina, säger Viktor Orbán, enligt tidningen.

Den ungerska premiärministern ser Ukrainas existens som en strategisk fråga för Ungern.

– Det ligger i Ungerns strategiska intresse att Ukraina existerar. Detta är inte en geopolitisk synvinkel ... Men utifrån det ungerska nationella intresset, säger Viktor Orbán.

Men den som hoppas på att Ungern därmed ska ändra sin Ukrainapolitik lär bli besviken.

LÄS OCKSÅ: Stödet växer – EU närmar sig helt unik åtgärd mot Ryssland

”Varför ska vi dela Ukrainas öde?”

Trots uttalandet om vikten av Ukrainas existens som självständig stat, fortsätter Orbán att motsätta sig EU:s stöd till Kyiv.

Han motsätter sig bland annat ett ukrainskt EU-medlemskap.

– Vi stöder ett strategiskt avtal med Ukraina. Ett strategiskt avtal mellan EU och Ukraina. Inte ett medlemskap, utan ett avtal, säger Orbán, enligt tidningen.

I fredags uttryckte han det ännu skarpare – han vill inte släppa in Ukraina i EU, eftersom EU då riskerar krig med Ryssland.

– Ukraina är ett land som går ett mycket svårt öde till mötes. Varför skulle vi dela detta svåra öde? Vi har vårt eget öde, som är mycket lättare än ukrainarnas, säger Ungerns premiärminister.

Orbán menar också att rapporter om Rysslands ekonomiska kollaps är ”falska”. Han motsätter sig därför ett långsiktigt militärt och ekonomiskt stöd till Ukraina, eftersom han anser att detta är baserat på en ”illusion” om att man kan besegra Ryssland.

LÄS OCKSÅ: Natoland går till hård attack – ”dags för plan B”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Svenskt favoritgodis kan stoppas

2025 10 05

Ett svenskt favoritgodis riskerar att stoppas.

Sverige är ett godisälskande land, och svenskt godis har också gjort stor succé internationellt de senaste åren.

Men nu riskerar en svensk godisfavorit att stoppas.

Vill stoppa svenska godiset

Godisnappar är en favorit bland många godisälskare runt om i landet.

Men nu vill det tyska godisföretaget Haribo sätta stopp för sin svenska konkurrent Candy People i Malmö, rapporterar SVT.

Båda företagen tillverkar godisnappar – men Haribo menar att Candy Peoples nappar är för lika deras egna, som de har sålt i Sverige sedan tidigt 60-tal.

Haribo har därför stämt Candy People.

Marianne Levin, expert inom immaterialrätt, ger dock inte mycket för Haribos stämningsansökan mot det svenska godisföretaget.

Hon menar att det handlar om konkurrensbegränsning.

– Frågan är, kan man lägga sig som stor tillverkare så att man får ett monopol på godisnappar? Det menar jag, det kan man inte, säger Marianne Levin till kanalen.

LÄS OCKSÅ: Stor förändring för kortköp - gäller hela Sverige

Rädda att kunder väljer ”fel”

I Candy Peoples sortiment finns flera sorters godisnappar, bland annat körsbärsnappar, persikonappar, colanappar, bubbelgumnappar och vattenmelonnappar.

Haribo menar att Candy Peoples nappar är så lika deras egna, att kunder som vill köpa Haribo-nappar riskerar att ta fel.

Men det påståendet avfärdas av experten i immaterialrätt.

– De måste vara så lika att man riskerar att ta fel. Jag skulle inte ta fel mellan de här om jag visste vad det var jag var ute efter, säger Marianne Levin till kanalen.

Man har inte ensamrätt bara för att man var först med en produkt, och Haribos varumärkesregistrering är för neutral, menar hon.

Svenskt godis populärt

Svenska folket är det mest godisälskande i världen, enligt undersökningar, och många svenskar lär vilja fortsätta äta godisnappar från både tyska Haribo och svenska Candy People.

Svenskt godis har också blivit väldigt populärt utomlands de senaste åren.

I USA, Storbritannien och delar av Asien har svenskt plockgodis trendat starkt de senaste åren, har TV4 rapporterat.

– Det har blivit jättestort i USA. De har öppnat flera nya godisbutiker med långa köer utanför, säger Sofie Zettergren Bonnevier, trend- och innovationsanalytiker, till kanalen.

Det svenska godiset säljs dock som en premiumprodukt i USA.

I vissa butiker säljs godiset för otroliga 700 kronor per kilo, enligt kanalen.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Citygross - "Tråkigt besked"

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen