VÄNSTERPARTIET: Ali Esbati får ny nyckelroll

2022 02 01

Ali Esbati blir Vänsterpartiets nya ekonomisk-politiska talesperson

Ulla Andersson (V) meddelade nyligen att hon lämnar rollen som ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet inför höstens val. Ali Esbati kommer ta över hennes uppdrag och blir därmed den främsta företrädaren för ekonomisk vänsterpolitik i Sverige.

– Tack för förtroendet, och tack Ulla Andersson för det otroliga arbetet sedan 2006, skriver Esbati på Twitter.  

Begränsat inflytande

På grund av Januariavtalet  har Vänsterpartiet inte haft så stort inflytande över den ekonomiska politiken under den senaste mandatperioden. Detta vände dock efter att Vänsterpartiet fällde regeringen på grund av förslaget gällande fri hyressättning för nyproduktioner.

Hårt mot hårt

Esbati kommer fortsätta på den inslagna vägen för att undvika att partiet utesluts i framtiden.

– Vi behöver vara ännu tuffare i relationen till S och regeringen. Vi ser att när vi pressar på så kan det hända bra saker. Vi behöver vara tydliga med att det inte bara går att räkna med våra mandat. Om vi ska var med så ska vi vara med och förändra inriktningen på politiken, säger Esbati till DN.

Samverka med C

För att få inflytande över politiken i framtiden kommer det sannolikt krävas att Vänsterpartiet samarbetar med Centerpartiet, trots att de står väldigt långt ifrån varandra i många frågor.

 – C är ett parti med många bra sidor och jag är glad att det finns borgerliga partier som inte är beredda att samarbeta med högerpopulistiska och högerradikala krafter. Men det är också uppenbart att C:s ekonomiska politik är ytterst olämplig för svensk ekonomi och svenska löntagare. Det är därför viktigt att den politiken inte får genomslag, säger Esbati till DN.

Utbyggnad av välfärden

Esbati kommer som ny ekonomisk-politisk talesperson att lägga stort fokus vid utbyggnaden av välfärden och vid investeringar som främjar klimatomställningen.

– Det kräver en helt annan resursfördelning än i dag, säger han till DN.

Foto: Vänsterpartiet Västerås FB

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen