Vanligt problem i trafiken – många vet inte ens hur man gör

2024 04 15

Det är inte trafikreglerna som är utmaningen för bilister i Sverige.

Men däremot har en betydande del av landets körkortsinnehavare stora problem med att fickparkera.

Det visar nya siffror från parkeringsbolaget Easypark efter en undersökning som genomförts av Novus.

Nästan 30 procent tycker att fickparkering är det svåraste momentet i bilkörning – och 20 procent anser att man är dålig eller till och med mycket dålig på att fickparkera.

Män övertygade om sin talang

Trots att så många anser att fickparkering är krångligt anser en av fyra svenskar sig vara bättre på att fickparkera än sina medtrafikanter.

Övertygelsen om den egna överlägsenheten är särskilt stark bland svenska män, där drygt var tredje tycker att de kan det här med fickparkering bättre än andra, framhåller Easypark i en kommentar.

"Överskattar sin förmåga"

Totalt uppger nästan hälften av svenskarna att man är bra på parkeringstekniken – trots att det alltså är det svåraste man kan göra bakom ratten.

Och det är återigen personer av det manliga könet som har bäst självförtroende. Nästan 60 procent av männen anser att man har talang för att fickparkera medan motsvarande siffra bland kvinnor enbart är 37 procent.

Dessutom är det bara 14 procent av kvinnorna som bedömer att de är bättre än andra trafikanter på att parkera.

– Män kanske överskattar sina egna förmågor ibland, men samtidigt så vet vi att övning ger färdighet. säger Gustaf Lartén, Sverigechef och mobilitetsexpert på Easypark.

Han tillägger:

– Forskning från exempelvis Totalförsvarets forskningsinstitut visar att kvinnor kör mer sällan och kortare sträckor än vad männen gör, vilket är den troligaste förklaringen till kvinnornas något sämre självförtroende när det kommer till att fickparkera

Störst självförtroende i Malmö

Kaxigast fickparkerare finns enligt undersökningen i Malmö, där respondenterna i störst utsträckning anser att man är bättre än genomsnittet.

– Malmöborna tycker inte bara att de är bra på att fickparkera, de anser sig också bättre än alla andra, understryker Easypark.

– Ödmjukast är stockholmarna, där bara en femtedel anser att de är bättre än alla andra på att fickparkera.

Fakta: svårast i trafiken enligt svenska folket

  1. Fickparkering (27 procent)
  2. Hålla hastighetsbegränsningarna (22 procent)
  3. Kunna trafikreglerna (13 procent)
  4. Annat (10 procent)
  5. Inget är svårt (27 procent)
  6. Vet ej (8 procent)

Källa: Easypark/Novus

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen