Väljarnas dom – så har partierna förändrats

2024 02 24

Det svenska politiska landskapet har förändrats på senare år, och ett parti anses inte längre vara borgerligt om man frågar svenska väljare.

En ny undersökning från DN/Ipsos visar att svenska väljare uppfattar stora förändringar i det partipolitiska landskapet.

Ett av de partier som har förändrats mest är Centerpartiet, om man ska tro väljarna i undersökningen.

Centern var tidigare en av de mest entusiastiska medlemmarna i den borgerliga fyrklövern, Allians för Sverige.

Utanför Tidösamarbetet

Nu är partiet dock inte ens borgerligt längre, enligt väljarna.

Bara drygt var tredje väljare ser C som ett borgerligt parti idag.

– Att det inte längre ses så av väljarna beror inte bara på att man ställt sig utanför Tidösamarbetet. Det hänger troligen också ihop med januariavtalet där Centern samarbetade med Socialdemokraterna, säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos, till DN.

Svårt nå ut

Centern har haft det tufft i opinionen på senare år.

Partiledaren Muharrem Demirok har haft svårt att få genomslag sedan han tillträdde.

Den förtroendemätning som Verian nyligen genomförde visade att Demirok har det näst lägsta förtroendet bland väljarna.

Bara den nytillträdde Daniel Helldén (MP) låg sämre till i mätningen.

– De har svårt att nå ut brett i debatten och därmed kunna öka sitt förtroende, sade Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian, till Expressen.

”Ny borgerlighet”

Centerpartiet ses alltså inte längre som ett borgerligt parti.

Det gör däremot Sverigedemokraterna.

De andra borgerliga partierna kanske inte håller med, men väljarna uppfattar idag SD som ett borgerligt parti.

Drygt hälften av de tillfrågade anser att SD är borgerliga.

Bland partiets egna väljare anser sex av tio att partiet är borgerligt.

– Vi ser en ny borgerlighet växa fram, Nicklas Källebring.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


JUST NU: Mordförsök på Zelenskyj

2025 06 23

Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU har stoppat två mordförsök på landets president Volodymyr Zelenskyj.

Det första mordförsöket planerades av den ryska säkerhetstjänsten FSB, rapporterar nyhetsbyrån Ukrainian National News (UNN).

Enligt UNN planerade FSB att mörda Zelenskyj när han befann sig i presidentkansliet i Kyiv. Den ryska säkerhetstjänsten ska ha rekryterat två överstar från UDO (Administration of State Guard of Ukraine) – en ukrainsk säkerhetsstyrka som är direkt underställd presidenten.  

– Komplotten gick ut på att döda Zelenskyj under hans förflyttning inom Ukrainas presidentkansli, uppger den ukrainske underrättelsechefen Vasyl Malyuk i ett samtal med journalister.

Efter incidenten har flera personer frihetsberövats, bland annat en överste i UDO.

– Det är dessa som ska skydda höga tjänstemän i vårt land. Samtidigt förberedde de ett mordförsök på vår president, säger Malyuk.

Andra mordförsöket

Det andra mordförsöket var planerat att äga rum på flygplatsen Rzeszów i Polen.

Enligt Malyuk hade en pensionerad polsk militär anlitats för uppgiften.

Den polska pensionären ska ha rekryterats av Moskva redan under sovjettiden.

Han "återaktiverades" för att eliminera Zelenskyj på flygplatsen i Rzeszów. Planen var att skjuta presidenten eller döda honom med en drönare.

Ukrainsk och polsk underrättelsetjänst satte stopp för mordförsöket.

– Vi grep honom tillsammans. Våra polska kollegor agerade professionellt; det var en gemensam operation, säger Malyuk.

Överlevt flera mordförsök

Volodymyr Zelenskyj har överlevt flera mordförsök de senaste åren.

Under krigets första veckor försökte Ryssland mörda honom flera gånger.

Två olika grupper av legosoldater fick i uppdrag att döda presidenten. Den ryskstödda Wagnergruppen och tjetjenska specialstyrkor, rapporterade The Times.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


”Kör inte bilen” – biljätte utfärdar körförbud

2025 06 23

Flera svenska bilägare uppmanas att åka direkt till verkstaden.

Direktivet kommer från Citroëns avdelning i Sverige.

Biltillverkaren har mottagit information från fordonskoncernen Stellantis om att så kallat “Stop Driving-klassificering" har utfärdats för två av Citroëns modeller – Citroën C3 och DS3.

– Det innebär att fordonen inte får köras förrän en kostnadsfri åtgärd har genomförts hos en auktoriserad Citroënverkstad, framhåller Citroën Sverige i ett uttalande.

”Kan orsaka dödsfall”

Körförbudet har utfärdats eftersom allvarliga brister i bilarnas krockkuddar har upptäckts.

Krockkuddarna, eller airbagsen, från tillverkaren Takata innehåller en gasgenerator som riskerar att försämras över tid. 

– Vid en kollision kan metallpartiklar från gasgeneratorn frigöras när krockkudden utlöses, vilket i värsta fall kan orsaka allvarliga personskador eller dödsfall, uppger Citroën Sverige.  

Två brev har skickats ut

Det är oklart hur många svenska bilister som berörs av körförbudet.

– Om du är Citroënägare kan ditt fordon omfattas – i så fall har du redan fått ett brev med uppmaning att boka verkstadstid. Ett påminnelsebrev har nyligen skickats ut, och efter detta besked kommer vi göra ytterligare insatser för att få tag på de berörda kunderna, framhåller biltillverkaren.

LÄS MER: Swedbank varnar Sveriges hushåll – “Omedelbara effekter” | Ekonomibladet

Flera uppmaningar

På sin hemsida går Citroën Sverige ut med följande uppmaningar till berörda kunder:

- Kör inte bilen förrän den kostnadsfria åtgärden är genomförd.

- Boka tid omgående hos en auktoriserad Citroënverkstad.

- Åtgärden tar oftast under två timmar.

- Ange ditt registreringsnummer eller kampanjkod NQ3 vid bokning, eller ta med brevet du mottagit.

LÄS MER: Ica: “Riskerar tomma hyllor vid försäljningsrush” | Ekonomibladet

Foto: Q. Bounias

Text: Redaktionen