VAL 2022: Vill införa nytt förbud i kollektivtrafiken

2022 08 17

Pendlare ska inte utsättas för politisk reklam.

Det anser Vänsterpartiet i Region Stockholm som nu vill förbjuda reklam med politiska budskap i kollektivtrafiken, rapporterar Dagens Nyheter.

I ett längre perspektiv vill partiet även se ett förbud mot all form reklam i pendlarmiljö.

“Budskap som skapar rädsla”

Vänsterpartiet är det enda partiet i trafiknämnden som driver frågan, men har medhåll i sak av Miljöpartiet.

– Vi har lyft den här frågan i trafiknämnden under flera mandatperioder men aldrig fått något gehör. Nu är det återigen uppenbart att det inte fungerar som det är i dag. Varför ska det upplåtas utrymme åt budskap som upprör och skapar rädsla hos både resenärer och personal? säger Anna Sehlin (V) som är både regionråd och med i trafiknämnden, till DN.

Uppmärksammad SD-reklam

Diskussionen lyfts efter uppmärksammad reklam för Sverigedemokraterna på ett tunnelbanetåg i Stockholm.

Det var första gången som ett tåg hade politisk reklam från samma parti både på in- och utsidan.

Enligt Seko Tunnelbanan, den lokala fackklubben, innebar SD-annonseringen en säkerhetsrisk.

– Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, säger ordförande Jannis Konstantis till Sekotidningen.

Jämför med sjukhus

Enligt Vänsterpartiet blir det en onödig gråzon om vilken reklam som ska tillåtas inte.

Istället anser partiet att man bör göra det enkelt för sig och förhålla sig till kollektivtrafiken som ett offentligt rum likt sjukhus och vårdinrättningar.

– Där har vi ingen politisk reklam, varför ska vi då ha det i kollektivtrafiken? Den är en viktig samhällsfunktion som många inte kan välja bort. Det finns tillräckligt med andra ytor och kanaler för politiska partier att annonsera i, säger Anna Sehlin.

Försvarar annonseringen

SD-annonseringen på tunnelbanetåget i Stockholm utlöste ett hätskt ordkrig på Twitter mellan olika politiker.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef för SD, försvarar annonseringen och säger att han inte skulle ha något emot att åka med tåg tapetserade i budskap från exempelvis Miljöpartiet eller Socialdemokraterna.

– Jag tycker att det är okej att man har olika politiska uppfattningar. Jag ser ofta politiska budskap på busshållplatser, då går jag ju inte därifrån, säger han till Göteborgs-Posten.

Tillåtet sedan 1988

Politisk reklam har tillåtits i kollektivtrafiken sedan 1988.

Grundlagen kräver att alla partier bedöms likvärdigt.

– Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, framhåller SL:s pressavdelning till Sekotidningen.

Stor inkomstkälla

Enligt Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) handlar annonseringen väldigt mycket om pengar.

Reklamen i kollektivtrafiken utgör SL:s tredje största intäkt.

– Hur har V tänkt täcka det kostnadsbortfallet? Vill de höja priset på SL-kortet? Ett månadskort skulle kosta en bra bit över tusen kronor i så fall, säger Kristoffer Tamsons till DN.

Foto: P. Myrtorp

Text: Redaktionen


Ny lag börjar gälla i dag lördag – påverkar elbilsägare

2024 04 13

Från och med i dag förenklas betalningen vid laddstationer.

EU-parlamentet fattade beslut om den nya lagen redan sommaren 2023, och på lördagen börjar den gälla.

Nu ska betalningen vid laddstationer förenklas.

Detta genom att införa krav på att erbjuda kortbetalning vid alla nya laddplatser.

Det rapporterar Teknikens värld.

Blir mer tillgängligt

Syftet med lagförändringen är att göra laddning för elbilar mer tillgängligt för alla.

Det hela innebär att det inte längre kommer ställas krav på registrering, brickor eller speciella kort.

Från och med den 13 april måste alla nyinstallerade laddstationer erbjuda alternativet kortbetalning.

Har ställts krav

Under en längre tid har konsumenter ställt krav på att förenkla elbilsägande på olika sätt för att skynda på utvecklingen vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan.

Just laddningen är en av de saker som man har menat varit underprioriterat.

De som har elbil vill i högre utsträckning se att tillgängligheten vad gäller laddstationer över hela landet måste förbättras.

Detta som en delåtgärd i arbetet med elektrifieringen av samhället.

Elektrifieringen viktig

Regeringen vill satsa på utbyggnaden av laddinfrastrukuren.

– Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås, framhöll regeringen i höstas.

– Därför satsar regeringen nu på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter.

– En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser. 

– För elbilar behöver det finnas tillgång till publik och icke-publik laddning i hela landet, för invånare i allt från gles- och landsbygd till städer.

“Av yttersta vikt”

Ebba Busch är en som har tryckt på vikten av utbyggnaden.

– Vi behöver ersätta fossila transporter och minska hushållens transportkostnader, det är av yttersta vikt för Sveriges konkurrenskraft och den gröna omställningen, har hon sagt.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 14

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.   

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.     

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.     

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen