VAL 2022: Vill införa nytt förbud i kollektivtrafiken

2022 08 17

Pendlare ska inte utsättas för politisk reklam.

Det anser Vänsterpartiet i Region Stockholm som nu vill förbjuda reklam med politiska budskap i kollektivtrafiken, rapporterar Dagens Nyheter.

I ett längre perspektiv vill partiet även se ett förbud mot all form reklam i pendlarmiljö.

“Budskap som skapar rädsla”

Vänsterpartiet är det enda partiet i trafiknämnden som driver frågan, men har medhåll i sak av Miljöpartiet.

– Vi har lyft den här frågan i trafiknämnden under flera mandatperioder men aldrig fått något gehör. Nu är det återigen uppenbart att det inte fungerar som det är i dag. Varför ska det upplåtas utrymme åt budskap som upprör och skapar rädsla hos både resenärer och personal? säger Anna Sehlin (V) som är både regionråd och med i trafiknämnden, till DN.

Uppmärksammad SD-reklam

Diskussionen lyfts efter uppmärksammad reklam för Sverigedemokraterna på ett tunnelbanetåg i Stockholm.

Det var första gången som ett tåg hade politisk reklam från samma parti både på in- och utsidan.

Enligt Seko Tunnelbanan, den lokala fackklubben, innebar SD-annonseringen en säkerhetsrisk.

– Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, säger ordförande Jannis Konstantis till Sekotidningen.

Jämför med sjukhus

Enligt Vänsterpartiet blir det en onödig gråzon om vilken reklam som ska tillåtas inte.

Istället anser partiet att man bör göra det enkelt för sig och förhålla sig till kollektivtrafiken som ett offentligt rum likt sjukhus och vårdinrättningar.

– Där har vi ingen politisk reklam, varför ska vi då ha det i kollektivtrafiken? Den är en viktig samhällsfunktion som många inte kan välja bort. Det finns tillräckligt med andra ytor och kanaler för politiska partier att annonsera i, säger Anna Sehlin.

Försvarar annonseringen

SD-annonseringen på tunnelbanetåget i Stockholm utlöste ett hätskt ordkrig på Twitter mellan olika politiker.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef för SD, försvarar annonseringen och säger att han inte skulle ha något emot att åka med tåg tapetserade i budskap från exempelvis Miljöpartiet eller Socialdemokraterna.

– Jag tycker att det är okej att man har olika politiska uppfattningar. Jag ser ofta politiska budskap på busshållplatser, då går jag ju inte därifrån, säger han till Göteborgs-Posten.

Tillåtet sedan 1988

Politisk reklam har tillåtits i kollektivtrafiken sedan 1988.

Grundlagen kräver att alla partier bedöms likvärdigt.

– Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, framhåller SL:s pressavdelning till Sekotidningen.

Stor inkomstkälla

Enligt Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) handlar annonseringen väldigt mycket om pengar.

Reklamen i kollektivtrafiken utgör SL:s tredje största intäkt.

– Hur har V tänkt täcka det kostnadsbortfallet? Vill de höja priset på SL-kortet? Ett månadskort skulle kosta en bra bit över tusen kronor i så fall, säger Kristoffer Tamsons till DN.

Foto: P. Myrtorp

Text: Redaktionen


TRUMP: Alla måste följa avtal – utom USA

2025 06 21

Trump menar att USA inte behöver följa ett kommande avtal – men det är viktigt att andra länder gör det.

Den 24-25 juni samlas representanter för Natos medlemsländer för ett toppmöte i Haag i Nederländerna.

Inför mötet har USA krävt att Natoländerna ska komma överens om ett nytt 5-procentsmål vad gäller försvarsutgifter, vilket man väntas komma överens om på mötet.

Men det finns ett land som inte behöver följa ett sådant avtal, anser Donald Trump.

”Vi behöver inte göra det”

USA:s president Donald Trump anser att hans eget land inte behöver följa det nya 5-procentsmålet som man väntas komma överens om, rapporterar Politico.

– Jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att de behöver göra det, säger Trump på frågan om USA behöver följa ett 5-procentsmål, enligt tidningen.

Detta alltså trots att Trumpadministrationen har varit den drivande kraften bakom förslaget att varje land ska tvingas lägga 5 procent av BNP på försvarsutgifter.

– Vi har stöttat Nato så länge… Så jag tycker inte att vi behöver göra det, men jag tycker att Natoländerna behöver göra det, absolut, säger presidenten.

USA har under lång tid tagit ett mycket stort ansvar även för andra länders säkerhet, och därför anser alltså Donald Trump att USA med gott samvete kan ignorera ett 5-procentsmål även om man kommer överens om det inom Nato.

De lägger störst andel på försvaret

USA lägger idag 3,4 procent av BNP på försvarsutgifter, alltså en bra bit över det nuvarande 2-procentsmålet, som många andra Natoländer ofta inte har levt upp till men förväntas leva upp till under 2025.

USA är idag det Natoland som lägger tredje störst andel av BNP på försvarsutgifter, efter Polen (4,12 procent) och Estland (3,43 procent).

Inför Natomötet på tisdag har Spanien meddelat att landet inte kan leva upp till ett 5-procentsmål. Landets regering uppger att man inte tänker sätta käppar i hjulen för ett sådant beslut vid Natomötet i Haag, men att man inte kommer att följa överenskommelsen.

LÄS OCKSÅ: Europeiskt land går emot Nato – risk för storbråk

Glädjebesked för Trump – avgörande vändpunkt för Nato

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Europeisk stad erbjuder gratis boende

2025 06 21

En stad i Tyskland är i behov av nya invånare.

Många städer runt om i världen lider av dramatiska minskningar i befolkning.

Människor lämnar städerna som får problem med ekonomin, och flera städer satsar på olika typer av initiativ för att locka nya invånare.

En stad i Tyskland gör nu just det – genom att erbjuda gratis boende, rapporterar CNN.

Gratis boende

Eisenhüttenstadt, som ligger på gränsen till Polen cirka 60 mil från den tyska huvudstaden Berlin, erbjuder en 14-dagars provvistelse för potentiella nya invånare.

Följande framgår av ett uttalande från kommunstyrelsen:

– Projektet riktar sig till alla som är intresserade av att flytta till Eisenhüttenstadt -- till exempel pendlare, personer som är intresserade av att återvända till staden, kvalificerade arbetare eller egenföretagare som vill ha ett miljöombyte.

“Utvalda deltagare”

Utvalda deltagare kommer att bo gratis i en möblerad lägenhet från 6-20 september som en del av ett ”innovativt invandringsprojekt” som heter ”Make Plans Now”.

För att hjälpa deltagarna att få en känsla för staden kommer kommunen att anordna ett antal aktiviteter, bland annat en rundtur, en fabriksvisning och olika utflykter.

Kommunen kommer också att uppmuntra deltagarna att stanna kvar permanent genom att lokala företag erbjuder praktikplatser samt jobb- och intervjumöjligheter.

Liknande problem

En annan stad i Östtyskland som har liknande problem är Guben i Brandenburg.

Även där tas initiativ för att försöka locka folk.

– Det är inga problem att hitta prisvärda bostäder, det finns inga trafikstockningar, det finns ingen rusningstid och jag har aldrig haft problem med att hitta en parkeringsplats, säger en invånare som tyska DW har pratat med.

Många städer

Guben och Eisenhüttenstadt är bara två av hundratals industriorter och städer i det forna öst som genomgick stora demografiska förändringar efter den tyska återföreningen 1990. 

Sjunkande födelsetal, utflyttningen av främst unga människor till de västra delstaterna och den ökande förväntade livslängden har påskyndat de demografiska problemen.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen