VAL 2022: Vill införa nytt förbud i kollektivtrafiken

2022 08 17

Pendlare ska inte utsättas för politisk reklam.

Det anser Vänsterpartiet i Region Stockholm som nu vill förbjuda reklam med politiska budskap i kollektivtrafiken, rapporterar Dagens Nyheter.

I ett längre perspektiv vill partiet även se ett förbud mot all form reklam i pendlarmiljö.

“Budskap som skapar rädsla”

Vänsterpartiet är det enda partiet i trafiknämnden som driver frågan, men har medhåll i sak av Miljöpartiet.

– Vi har lyft den här frågan i trafiknämnden under flera mandatperioder men aldrig fått något gehör. Nu är det återigen uppenbart att det inte fungerar som det är i dag. Varför ska det upplåtas utrymme åt budskap som upprör och skapar rädsla hos både resenärer och personal? säger Anna Sehlin (V) som är både regionråd och med i trafiknämnden, till DN.

Uppmärksammad SD-reklam

Diskussionen lyfts efter uppmärksammad reklam för Sverigedemokraterna på ett tunnelbanetåg i Stockholm.

Det var första gången som ett tåg hade politisk reklam från samma parti både på in- och utsidan.

Enligt Seko Tunnelbanan, den lokala fackklubben, innebar SD-annonseringen en säkerhetsrisk.

– Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, säger ordförande Jannis Konstantis till Sekotidningen.

Jämför med sjukhus

Enligt Vänsterpartiet blir det en onödig gråzon om vilken reklam som ska tillåtas inte.

Istället anser partiet att man bör göra det enkelt för sig och förhålla sig till kollektivtrafiken som ett offentligt rum likt sjukhus och vårdinrättningar.

– Där har vi ingen politisk reklam, varför ska vi då ha det i kollektivtrafiken? Den är en viktig samhällsfunktion som många inte kan välja bort. Det finns tillräckligt med andra ytor och kanaler för politiska partier att annonsera i, säger Anna Sehlin.

Försvarar annonseringen

SD-annonseringen på tunnelbanetåget i Stockholm utlöste ett hätskt ordkrig på Twitter mellan olika politiker.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef för SD, försvarar annonseringen och säger att han inte skulle ha något emot att åka med tåg tapetserade i budskap från exempelvis Miljöpartiet eller Socialdemokraterna.

– Jag tycker att det är okej att man har olika politiska uppfattningar. Jag ser ofta politiska budskap på busshållplatser, då går jag ju inte därifrån, säger han till Göteborgs-Posten.

Tillåtet sedan 1988

Politisk reklam har tillåtits i kollektivtrafiken sedan 1988.

Grundlagen kräver att alla partier bedöms likvärdigt.

– Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, framhåller SL:s pressavdelning till Sekotidningen.

Stor inkomstkälla

Enligt Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) handlar annonseringen väldigt mycket om pengar.

Reklamen i kollektivtrafiken utgör SL:s tredje största intäkt.

– Hur har V tänkt täcka det kostnadsbortfallet? Vill de höja priset på SL-kortet? Ett månadskort skulle kosta en bra bit över tusen kronor i så fall, säger Kristoffer Tamsons till DN.

Foto: P. Myrtorp

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen