VAL 2022: Vänstern öppnar för oväntat samarbete

2022 08 11

Trots stora ideologiska skillnader öppnar Vänsterpartiet för ett samarbete med Centerpartiet. 

Det meddelar V-ledaren Nooshi Dadgostar i en intervju med Sydsvenskan.

– Det vi har gemensamt, Annie Lööf och jag, är att vi har stöttat samma statsminister. Det viktiga är att vi nu kommer bort från kaos, stök och misstroenden. Väljarna efterfrågar långsiktig stabilitet, säger hon till tidningen.

Nooshi Dadgostar konstaterar att V och C visade prov på ett samarbete när partierna i juni gav Sveriges pensionärer högre stöd efter ett gemensamt beslut.

Samsynen i pensionsfrågan talar för ett ”nära samarbete”, enligt V-ledaren.

Inget ultimatum

Nooshi Dadgostar är noga med att inte lägga ut några röda linjer inför valet.

– Vi har en komplicerad politisk situation i Sverige. Det är inte läge att förbjuda det ena eller andra partiet att sitta i regering. Det är inte läge att lägga ut röda linjer, säger V-ledaren till Sydsvenskan.

Nobbar samarbete

Men röda linjer finns hos Centerpartiet.

Ett exempel på en sådan är oviljan att samarbeta med Vänsterpartiet.

–  Vi kommer ju inte att medverka i någon regering som driver vänsterpolitik. Vi är med för att genomföra vår politik och för att samverka brett och då behöver politiken vara lutad åt mitten. Vi har ju ingått i samma regeringsunderlag under fyra års tid, tryckt gult till samma statsminister. Det har vi gjort utan att budgetförhandla med varandra. Men vi kommer inte att till exempel sitta i en regering med Vänsterpartiet, sa Annie Lööf (C) i en intervju med DN.

På frågan om Centern utesluter ett budgetsamarbete med Vänstern, svarar C-ledaren:

– Vi har ju inte budgetförhandlat med Vänsterpartiet någon gång. Det är av den anledningen att vi står väldigt långt ifrån varandra i den ekonomiska politiken. Men vi samverkar och samarbetar fortsatt gärna med Socialdemokraterna om politiken är lutad åt mitten.

Foto: Vänsterpartiet Anna Tärnhuvud

Text: Redaktionen


Föräldrars oväntade beteende – kan vara olagligt

2024 07 24

SMånga föräldrar agerar på ett sätt som faktiskt kan vara olagligt.

Det är tuffa tider för många föräldrar.

De senaste åren har många haft det väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop, på grund av bland annat hög inflation och höga elpriser.

En undersökning från Länsförsäkringar visar att var tionde förälder har tagit att barnens sparpengar utan att sätta tillbaka summan.

Många har ansträngd situation

Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.

– Det är en betydande ökning och trenden avspeglar att många barnfamiljer har haft det svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett uttalande.

Agerandet är vanligast bland ensamstående föräldrar (18 procent) och inom hushåll med låg inkomst (28 procent), som drabbas extra hårt i kärva tider.

– Många har fortsatt en ansträngd ekonomisk situation med höga räntor och stora utgifter för mat och andra inköp. Det är fullt förståeligt att mer pengar går till de vardagliga utgifterna och mindre till barnens sparande, säger Stefan Westerberg.

Han uppmanar dock föräldrar att sätta tillbaka pengarna när man har möjlighet till det. Han tycker också att man ska försöka återuppta barnens sparande så fort som möjligt när den ekonomiska situationen tillåter det.  

Kan vara olagligt

Det är viktigt att tänka sig för och att alltid tänka på barnets bästa när man hanterar barnets sparpengar.

Att ta ut pengar från barnens sparkonto kan nämligen vara olagligt om det inte används till något som är nödvändigt för barnet, enligt Privata Affärer.

– Det går alltså inte att köpa golfklubbor till pappa för barnens pengar, säger Lendos sparekonom Sharon Levie till tidningen.

Föräldrar har förmyndarskap över barnet och kan fatta beslut om vad pengarna ska gå till, men pengarna får inte användas till föräldrarnas egna behov eftersom de tillhör barnet. Det gäller även om föräldrarna själva har satt in sparpengar på barnets konto.

Foto: Kelli McClintock

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen