VAL 2022: Styrkebesked för tre partier

2022 01 04

Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna har ett starkt utgångsläge inför valåret som nu inletts.

Det framgår i Demoskops nya undersökning av vilka sakfrågor som väljarna anser är viktigast just nu samt framförallt vilka partier som enligt väljarna har bäst politik på de olika sakfrågorna.

Väljarna rankar

Här är de fem sakfrågor som väljarna rankar allra högst för närvarande enligt Demoskops nya mätning som presenteras i Aftonbladet. Värdet avser andelen väljare som anser att det är en av de tre viktigaste sakfrågorna. Inom parentes ses förändringen i procentenheter jämfört med förra månaden.

Viktigaste sakfrågorna

▪1, Lag och ordning, 31 % (-2)

▪2, Miljö och klimat, 16 % (+1)

▪3, Vården 14 %, (+4)

▪4, Invandring, 13 % (-2)

▪5, Integration, 8 % (-1)

Sjukvården och Lag och ordning

Vården ökar mest i betydelse och är den av sakfrågorna som även ökar i placering då den klättrar från plats 4 till plats 3 i listan. I mätningar hos andra mätbolag ligger vården ofta ännu högre och i SVT Valus stora mätning på valdagen 2018 låg sjukvården i topp på 56 %, före lag och ordning som låg först på femte plats på 45 %.

Bästa politik inom respektive sakfråga

Minst lika viktigt är vilka partier som har den bästa politiken inom respektive sakfråga och där har nu Kristdemokraterna och Vänsterpartiet tappat.

Här följer Demoskopmätningens resultat för de 12 undersökta sakfrågorna.

🔵 Moderaterna – Bäst på 5 frågor (- 1 st)

▪Sveriges ekonomi

▪Jobben

▪Miljö och klimat

▪Försvaret

▪Företagande

🔴 Socialdemokraterna – Bäst på 4 frågor (+3 st)

▪Vården (tidigare KD)

▪Skola och barnomsorg

▪Äldreomsorg (tidigare KD)

▪Jämställdhet (tidigare V)

🟡 Sverigedemokraterna – Bäst på 3 frågor (+1 st)

▪Invandring

▪Integration

▪Lag och ordning (tidigare M)

ANALYS

Mätningen är viktig eftersom partierna har stora möjligheter att profilera sig på specifika frågor i en valkampanj. Det är lätt för många väljare att fokusera på ett begränsat antal frågor, till exempel 2-3 frågor och sedan välja det parti man anser är bäst på just den frågan.

Viktigt i valspurten

Det har funnits val då ekonomin dominerat totalt och det har funnits andra val då miljön eller sjukvården varit en dominerande fråga. Invandringen eller brottsligheten är andra centrala frågor med potential att fälla avgörandet för en hel del väljare i en valkampanj.

Därför är det viktigt att granska vilka fem frågor som finns på topplistan ovan och man kan bland annat se att Skolan inte finns med.

För tre av partierna är mätningen ett glatt besked.

Socialdemokraterna ökar brett

Från att endast ha varit bästa parti, i väljarna ögon, i en enda sakfråga har man nu norpat åt sig fyra sakfrågor. Det är en kraftig uppgång som kan kopplas till nya partiledaren tillika nya statsministern Magdalena Anderssons (S) popularitet. Hon är en starkare partiledare än Stefan Löven.

Samtidigt innebär S framgångar i mätningen dåliga nyheter för både KD och V som inte längre är bäst på någon sakfråga i mätningen.

Moderaterna bäst i flest frågor

För statsministerkandidaten Ulf Kristersson parti är mätningen också ett starkt besked. Visserligen tappar Moderaterna en fråga till SD men man dominerar inom de viktiga frågorna Ekonomi och Jobb och har dessutom sett till att Miljöpartiet inte längre är bästa parti på Miljö och klimat.

Mätningen utgör ett starkt utgångsläge för Moderaterna inför valåret.

Sverigedemokraterna kan fira

Det tredje partiet som har anledning att fira är SD som lyckas med två viktiga politiska konststycken. Dels har SD tagit över som bästa parti i den allra viktigaste frågan enligt mätningen – Lag och ordning. Dels finns alla SD:s tre sakfrågor på 5-i-topp-listan.

Kämpigt för V, C, KD, MP och L

För alla de andra fem partierna är mätningen dyster läsning. Att inte vara bäst i en enda fråga är ett svaghetstecken inför valåret och nu kan man vänta sig att Vänstern, Centern, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna lägger in en extra växel för att profilera sig inom sina favoritfrågor.

Men det är minst lika viktigt för partierna att tänka igenom om de har några frågor där de är extra svaga och där de kan tappa väljare om de anses ha en alltför orealistisk eller impopulär politik.

Läs hela mätningen här i Aftonbladet.


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen