VAL 2022: SD vill ha specifik ministerpost

2022 08 23

Sveriges nästa klimatminister bör vara en sverigedemokrat.

Det skriver  SD:s miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen på Expressens debattsida.

– Ett första steg är att rösta bort den nuvarande regeringen så att Sverige äntligen kan få en blå-gul regering med en sverigedemokratisk miljö- och klimatminister, framhåller Kinnunen.

Sverigedemokraterna har tidigare inte officiellt krävt några ministerposter efter valet.

Ställer hårda krav

I en intervju med GP betonar dock Jimmie Åkesson (SD) att Sverigedemokraterna är beredda att ställa hårda krav på en M-ledd regering.  

SD-ledaren konstaterade att det kommer stå Ulf Kristersson dyrt om han inte tar med Sverigedemokraterna. 

SD har formulerat ett absolut krav för att acceptera en högerregering utan Sverigedemokraterna. Partiet kräver ett särskilt “samordningskansli” som helst ska placeras i regeringshuset Rosenbad, alternativt i riksdagen.

På kansliet ska alla partier som ingår i regeringssamarbetet representeras.

Ulf säger nej

Moderaternas Ulf Kristersson har vid flera tillfällen uteslutit att SD kommer att ingå i en M-regering efter valet.

I en intervju med DN konstaterade Kristersson dessutom att SD-tjänstemän på regeringskansliet inte heller kommer att "behövas".

– Regeringen ska samarbeta i riksdagen, inte minst med SD, sa M-ledaren

Samtidigt betonade Kristersson att han är beredd att ge SD ett ”seriöst inflytande”.

– Jag vill ge dem ett seriöst inflytande som vi kommer överens om innan regeringen väljs. Att man har en gemensam syn på vad man vill åstadkomma och att man har konkreta mål, sa han till DN.

”Bevare oss”

Miljöpartiets Per Bolund reagerar på Martin Kinnunens utspel i Expressen.

– Nu är det svart på vitt. Den som röstar för en blåbrun regering öppnar för en antimiljöminister (SD) på ett nytt utsläppsökardepartement. Bevare oss (och världen)! skriver Bolund på Twitter.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen