VAL 2022: SD har förlorat kampen om andraplatsen

2022 06 10

Det är högst osäkert om Sverigedemokraterna kommer att överträffa sitt valresultat från 2018.

Det indikerar SvD:s sammanställande undersökningsmodell ”Vem vinner valet?”.

Tappat mark till M

Undersökningen visar även att SD ser ut att ha förlorat kampen om att bli Sveriges andra största parti.

Enligt modellens siffror är det ungefär 80 procents chans att Moderaterna gör ett bättre val än SD. I mitten av mandatperioden var den siffran omkring 50 procent, rapporterar SvD.

Då nosade SD på 25 procent i opinionsmätningarna.

”Väldigt överraskande”

Ett tag var det nästan 50/50 där. Kampen om andraplatsen var mycket mer spännande för ett halvår sedan. Det skulle vara väldigt överraskande om SD slog M i ett val i dag, säger Jens Finnäs till SvD.

Han är datajournalist på Newsworthy och har varit delaktig i arbetet med modellen.

Största parti

För drygt två år sedan var det positivare tongångar hos många SD-anhängare. Den 20 februari 2020 var Sverigedemokraterna största parti i en mätning från Novus/SVT.

SD noterade 23,9 procent i mätningen.

Sverigedemokraterna växte i samma takt som Socialdemokraterna tappade väljare, rapporterade SVT.

Nu är läget annorlunda.

Enligt Ann-Cathrine Jungar, forskare om populistiska och högerradikala politiska partier vid Södertörns högskola, beror det på att andra partier har anpassat sig.

Större konkurrens

– Andra partier till både höger och vänster försöker konkurrera med SD:s politik om att begränsa invandringen och skärpa kraven på integration och brottslighet. Att SD fått större konkurrens kan vara en faktor, säger hon till SvD.

Så fungerar ”Vem vinner valet”

Modellen letar mönster i historiska data och justerar och kombinerar olika opinionsmätningar, för att göra en bedömning av vilka valutgångar som är realistiska. Den skiljer sig från vanliga så kallade poll of polls på flera sätt:

  • Alla opinionsmätningar och valresultat sedan 2002 tas med i analysen.
  • Historiska fel hos opinionsinstituten beaktas.
  • Modellen räknar ut sannolikheten för olika valresultat.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen