VAL 2022: Riksdagsparti agerar efter stor kartläggning

2022 08 25

Nästan 300 kandidater från riksdagspartierna i höstens val har koppling till nazism eller högerextremism.

Det rapporterar Expressen, med hänvisning till en ny rapport från researchföretaget Acta Publica.

Acta Publica har kartlagt tusentals kandidater i de senaste fem valen med bakgrund i, eller kopplingar till, högerextremism.

Ett parti sticker ut

Majoriteten av kandidaterna – 214 av 289 – tillhör Sverigedemokraterna.

Närmare 80 procent, av de senaste valens över tusen kandidater med bakgrund i, eller med kopplingar till, högerextremism, har kandiderat för Sverigedemokraterna.

En av SD-kandidaterna är en man som står på plats 49 på Sverigedemokraternas lista i kommunvalet i Göteborg och på plats 44 på partiets regionlista i Västra Götaland, uppger Expressen.

Marscherat med nazister

Enligt tidningens kartläggningen har mannen under fler år ägnat sig åt aktivism för nazistiska Nordiska motståndsrörelsen. 

Han har bland annat deltagit i flera stora demonstrationer, synts på NMR:s studiecirklar och spridit nazistisk propaganda i sina sociala medier.

När Expressen söker mannen smäller han igen dörren, stänger ner sina sociala medier-konton och gör sig oanträffbar, skriver tidningen.

Enligt Pernilla Börjesson, ordförande för Sverigedemokraterna i Göteborg, har mannen nu lämnat partiet.

– Vi visste inte om det här. Hade vi vetat hade han aldrig fått kandidera, eller ens bli medlem för den delen, säger hon till GP.

Antal kandidater kopplade till nazism eller högerextremism

  • Sverigedemokraterna: 214 kandidater
  • Socialdemokraterna: 22 kandidater
  • Kristdemokraterna: 20 kandidater
  • Moderaterna: 20 kandidater
  • Vänsterpartiet: Fem kandidater
  • Centerpartiet: Fyra kandidater
  • Liberalerna: Fyra kandidater
  • Miljöpartiet: Noll kandidater

Källa: Acta Publica.

 

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Riksbankschefen varnar svenska folket – gör dessa tre saker

2025 03 08

Riksbankschefen Erik Thedéen går ut med en varning och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riksbankschefen Erik Thedéen och vice riksbankschef Aino Bunge går nu ut och varnar om att det svenska betalsystemet är sårbart i händelse av kris eller krig.

De vill se en rad åtgärder i samhället för att säkra betalsystemet.

Samtidigt understryker de att även allmänheten måste hjälpa till – och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riktar uppmaningar till folket

På måndag presenteras Riksbankens Betalningsrapport, och inför detta går riksbankschefen och vice riksbankschefen ut med en varning i en debattartikel i DN.

De menar att ett sårbart betalningssystem kan få svåra konsekvenser för samhället.

Riksbankschefen och hans vice understryker bland annat vikten av att kunna betala med kort offline samt att man måste kunna betala livsnödvändiga varor med kontanter.

Samtidigt riktar de tre uppmaningar till svenska folket.

– Ha kontanter i mindre valörer hemma som räcker för en veckas inköp av livsnödvändiga varor, lyder den första uppmaningen.

Men det räcker inte att bara ha kontanter hemma, menar riksbankschefen.

Uppmanas använda kontanterna

För att understödja ett starkt betalningssystem bör man också använda kontanter ibland.

– Använda kontanterna med jämna mellanrum. Butiker och banker behöver se en efterfrågan för att de ska fortsätta ta emot dem, menar Erik Thedéen och Aino Bunge i debattartikeln.

Dessutom uppmanar de svenskarna att ha minst två olika betalkort.

– Ha kort från minst två olika kortutgivare för att kunna betala om ett kort inte fungerar samt komma ihåg pinkoder och fysiska kort ifall det inte går att betala med telefonen, skriver debattörerna.

Riksbanken har redan tidigare krävt lagkrav om att näringsidkare ska kunna ta emot kontanter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Vi anser att det är bråttom. Det är viktigt från en beredskapssynvinkel att hushållen kan betala för livsmedel, mediciner och drivmedel, har första vice riksbankschef Anna Breman tidigare sagt till SR.

Sätter tidsfrist

Riksbankschefen och vice riksbankschefen kräver också att aktörer som är involverade i kortbetalning ska säkra möjligheten att betala offline, och att den möjligheten ska garanteras senast 1 juli 2026.

Dessutom förordar de en kontantplikt vid försäljning av livsnödvändiga varor.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Oväntad Jysk-vara slutsåld på en vecka – i hela Norden

2025 03 07

Kunderna strömmar till möbelvaruhuset Jysk.

Men det är inte soffor, trädgårdsmöbler, fåtöljer eller några andra klassiska Jyskvaror som lockar folk till butikerna.

Istället är det en, sett till årstiden, väldigt oväntad sådan.

På blott en vecka har nämligen fågelbadet “Turteldue” sålt slut – i hela Norden.

– Vår inköpsavdelning jobbar ihärdigt med att få in fler fågelbad, men på grund av leveranstiden kan det dröja månader innan de kommer tillbaka till butik och online, säger Fatima Elkadi, kommunikationschef för Jysk Norge, till Dagbladet.

"Är det inte sjukt?"

Exakt varför fågelbadet, som kostar 185 kronor i Sverige, gjort sådan braksuccé är oklart.

Särskilt eftersom varan lanserades 2 februari och sålde slut mitt i vintern – med stora delar av landet täckt av snö och is.

Många tycks dock använda produkten till helt andra ändamål än fåglar, exempelvis som fruktskål.

– Supernöjd. Använder som fat istället för fågelbad, framhåller en konsument.

Tone Kroken Horten, stylist, inredningsarkitekt och designer, är dock inte lika imponerad av fenomen som dessa.

– Är det inte sjukt? Jag är så chockad över sådana saker som plötsligt finns överallt. Plötsligt har alla ett behov av något de inte nödvändigtvis behöver alls, sade hon till Dagbladet när en fläkt plötsligt blev viral i julas och började sälja som smör.

LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

Finns bara två i hela Sverige

Över en månad efter lanseringen är det fortfarande svårt att få tag på fågelbadet i Sverige. 

Just nu finns det bara två stycken på lager i hela landet, enligt Jysks hemsida. En av dem i Gällivare och den andra i Nyköping.

Med andra ord gäller det att agera snabbt eller ha tålamod för den som vill lägga vantarna på den eftertraktade varan.

Klicka här för att se en bild på fågelbadet på Jysks hemsida.

Blir virala

Att specifika varor drar åt sig mängder av uppmärksamhet är ofta kopplat till att produkten blivit viral på sociala medier.

Exempelvis jobbar butikskedjan Normal aktivt med den typen av metoder.

Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet förra året.

LÄS MER: Biltema startar nytt priskrig – ”Upp till 67 procent billigare”

Foto: Jysk

Text: Redaktionen