VAL 2022: Partiledare vill sänka körkortsåldern till 16 år

2022 08 25

Ebba Busch (KD) vill att ungdomar ska få lov att köra bil redan från 16 års ålder.

Det ska däremot inte gälla överallt i landet.

Enbart i de områden som Busch kallar för “hjärtlandet”. 

I tätbebyggelse ska 16-åringarna inte få lov att framföra sina fordon, hävdar KD-ledaren enligt Aftonbladet.

Vill minska på A-traktorer

Enligt Ebba Busch finns det flera fördelar med en sänkt körkortsålder.

Framför allt skulle det förenkla ungdomars möjligheter att transportera sig.

Dessutom är partiledarens förhoppning att antalet A-traktorer som stoppar upp trafiken skulle minska.

– Sverige är ett stort och avlångt land, där vi är beroende av bil – där många unga behöver bilen för att ta sig till skolan, fritidsaktiviteter och till sommarjobben. Vi behöver göra det på ett tryggare och bättre sätt, säger Busch till tidningen.

“Buschkort”

Förutom att åldersgränsen enbart ska gälla specifika områden ska också bilarna märkas ut.

Ungefär på samma sätt som idag görs för bilar som används till övningskörning.

Kristdemokraterna har även formulerat ett särskilt namn för dessa specialkörkort: Buschkort.

– Jag tycker faktiskt att fördelarna är stora. Idag har vi ungdomar som har rätt att köra motorcykel, trots att de inte kan allting man borde kunna. När man har tittat på risker för 16 och 18 år i forskningen så finns det inte så stor skillnad, säger Ebba Busch.

Inspireras av andra länder

Enligt EU-stadgar ska 18-årsgränsen för B-körkort gälla för alla medlemsländer.

Kristdemokraterna pekar dock på ett antal länder som beviljats undantag.

– Det gäller Finland, Österrike, Danmark, Ungern och Irland. Även Storbritannien medgavs undantag, medan landet alltjämt var en del av EU. Därför anser vi att även Sverige ska kunna utnyttja undantagsregler, inte minst då vi är ett glesbefolkat land med stränga vintrar, framhäver partiet i ett pressmeddelande.

Särskilda begränsningar

I samband med sänkt körkortsålder vill KD också införa särskilda begränsningar, enligt det PM som partiet formulerat.

Utöver att bilarna märks ut vill man även öka prövotiden till tre år och införa en obligatorisk vidareutbildning två år efter erhållet körkort för alla som tagit körkort före 20 års ålder.

Döms man för brott ska även spärrtiden av körkortet “ökas väsentligt”.

Foto: Kristdemokraterna

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Hela Sverige kommer förändras – pekar ut datum

2024 04 19

Swedbank förutspår stora förändringar för hela Sverige jämfört med andra EU-länder.

Markera den 7 maj i kalendern.

Det datumet innebär startskottet för en rad förändringar för den svenska ekonomin.

– Utsikterna för hushållen börjar ljusna, säger Swedbanks chefsekonom Mattias Persson.

Stannar inte vid sänkningar

Det är nämligen i maj som Swedbank förväntar sig att Riksbanken kommer att inleda en serie räntesänkningar.

– Vi räknar med att styrräntan sänks med 25 punkter i maj, till 3,75 procent, vilket följs av ytterligare tre sänkningar i år. Riksbanken fortsätter att sänka räntan även under 2025, ned till två procent, säger Mattias Persson i en kommentar till bankens senaste konjunkturrapport.

Men det stannar inte där.

Enligt Swedbank är den nyligen framlagda vårändringsbudgeten ett första steg mot en mer expansiv finanspolitik.

"Sverige tar revansch"

Banken kallar det för en “revansch” för svensk ekonomi där nästa år blir särskilt expansivt med 50 miljarder kronor i ofinansierade åtgärder.

Successivt kommer Sverige att växla upp – snabbare än majoriteten av Europas övriga länder.

– Återhämtningen är i sikte för svensk ekonomi och när den ekonomiska politiken svänger om, med en penningpolitik som blir mindre åtstramande och en finanspolitik som blir expansiv, tar tillväxten i Sverige ordentlig fart och placerar sig i topp i Europa, säger Mattias Persson. 

– Detta talar också för att den svenska kronan ska stärkas.

Inkomsterna blir större

Swedbank understryker att en mindre åtstramande penningpolitik kommer ge en “välbehövlig injektion” till hela Sveriges ekonomi.

– Efter två år av fallande inkomster stiger de reala disponibla inkomsterna i år och ännu mer nästa år, säger Mattias Persson och tillägger:

– Konsumtionen förblir dämpad ett tag till då arbetsmarknaden försvagas under året, men börjar stiga efter sommaren för att sedan ta ett rejält steg upp och växa med hela 3,4 procent 2025, säger Mattias Persson.

Stabiliserad bostadsmarknad

Förutom fallande inflation, högre reala inkomster för hushållen och en allmän revansch för svensk ekonomi syns även en framtida prisuppgång för bostadspriserna, som mer eller mindre legat still i ett år och befunnit sig på en nivå tio procent lägre än toppen under våren 2022.

Nu har läget stabiliserats. Högre priser är att vänta.

– Kursändringen från Riksbanken ger skjuts åt bostadsmarknaden. Tillsammans med förbättrad köpkraft hos hushållen talar det för en ökad efterfrågan på bostäder och en försiktig prisuppgång på 2–3 procent i år och cirka 5 procent nästa år, säger Mattias Persson.  

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilförbud införs i Sverige – blir först i världen

2024 04 18

Från och med den 31 december 2024 stoppas bensin- och dieselbilar från att köra på gatorna i Stockholms innerstad.

Det bekräftar det rödgröna styret i huvudstaden i dag, torsdag, efter att ett förbud fått grönt ljus av EU-kommissionen.

I början av året inledde kommissionen en granskning för att säkerställa att förbudet inte bryter mot den fria rörligheten i EU. Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.  

Stockholm blir därmed först i världen med att införa en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Lars Strömgren är nöjd med att EU-kommissionen ställer sig bakom förbudet.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, säger han.

Mer att vänta

Införandet av en miljözon 3 i Stockholm är ett gemensamt förslag från stadens rödgröna styre – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Enligt partierna är syftet med förbudet att förbättra luftkvalitén i huvudstaden.

Stockholms nya miljözon kommer att omfatta 20 kvarter som täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Det rödgröna styret är dock inte nöjda. De planerar att  expandera miljözonen i ett nästa steg. Ett sådant beslut väntas under första halvåret av 2025.

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

SD-kritik

Sverigedemokraterna riktar stark kritik mot den nya miljözonen.

– Det rödgröna styret har enats om en bilfientlig politik. Man inför dieselbilsförbud, tar bort parkeringsplatser i city, och satsar ingenting på ökad framkomlighet för bilvägar. Det är ett hårt slag mot barnfamiljer, säger partiets gruppledare i Stockholms stad, Gabriel Kroon, till Di.  

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen