VAL 2022: Intern kritik inom S

2022 09 01

Socialdemokraterna vågar inte prata om klimatfrågan.

Det anser flera S-profiler som DN har pratat med.

– Magdalena Andersson har ett oerhört förtroende – och det är här hon borde använda det. Säga att klimathotet är på riktigt. Det kommer att få enorma konsekvenser, och frågan är inte om vi kommer att behöva ändra hur vi lever – utan när, säger Daniel Suhonen, chef för tankesmedjan Katalys, till DN.

Han har tillsammans med  S-gruppen Reformisterna arbetat för att att partiet ska lova mer pengar till klimatet. Enligt Suhonen är nuvarande S-politik inte tillräcklig.

–  Alla partier går till val på att bevara status quo. På att man ska kunna fortsätta tanka, i stället för en fördelningspolitik där vi stödjer de som behöver el, men är tydliga med att det kommer krävas en omställning.

Tidigare minister är orolig

Gabriel Wikström, tidigare socialdemokratisk folkhälsominister, är i dag regeringens nationella samordnare för handlingsplanen Agenda 2030. 

Han är orolig över hur klimatfrågan behandlas i valrörelsen.

– Vi måste skifta vår konsumtion. Vi behöver ändra våra vanor. Allt från hur vi transporterar oss till hur vi äter. Det vågar man uppenbarligen inte prata om – man går åt andra hållet och föreslår stora subventioner till elanvändare, säger han till DN.

MP-kritik

Miljöpartiet har tidigare riktat skarp kritik mot regeringens klimatpolitik.

Sveriges före detta miljöminister, MP:s språkrör Per Bolund, har kritiserat sin efterträdare Annika Strandhäll (S).

Bolund anser att ”tempot i miljöarbetet” har avstannat sedan han lämnade ministerposten och MP lämnade regeringen.

– Tyvärr har hon kännetecknats av att man nu inte driver fram de beslut som behövs. Tempot i miljöarbetet har avstannat väldigt avsevärt. Det tycker jag är sorgligt att se, sa han i en intervju med Expressen.

Per Bolund anklagade även regeringen för att inte göra tillräckligt för att klara av 1,5-gradersmålet.

Foto: Armin Dröge

Text: Redaktionen


JUST NU: New York utropar nödläge – flygplan stoppas

2025 07 15

New Yorks guvernör Phil Murphy har utlyst undantagstillstånd.

Folk i den amerikanska delstaten måste vara redo att omedelbart ge sig av hemifrån om situationen kräver det.

Anledningen är massivt oväder i nordöstra USA som orsakat kraftiga översvämningar, rapporterar NBC News.

– Om du bor i en källarlägenhet, var uppmärksam. Översvämningar kan inträffa med kort varsel. Ha en telefon, ficklampa och nödkit i närheten. Var redo att förflytta dig till högre mark, framhåller New York City Emergency Management på X.

Livshotande: "Stanna inomhus"

Liknande varningar utfärdas i New Jersey.

Enligt National Weather Service i USA pågår “livshotande översvämningar” i New York City-regionen.

Folk uppmanas nu att stanna inomhus.

– Vänligen stanna inomhus och undvik onödiga resor, säger New Jerseys guvernör Phil Murphy enligt NBC.

Stoppar flyg

Filmer som spridits på sociala medier visar hur folk i New Jersey vadar ut i översvämningsvatten ovanför knäna.

Flyg har ställts in på såväl LaGuardia International Airport som Newark Liberty International Airport samt stora JFK Airport utanför New York, enligt FlightAware.

The Independent skriver att det så många som sex flygplatser på östkusten har stoppat flyg på grund av stormarna. Kaotiska scener uppges ha utspelat sig på flera flygplatser efter att mängder med resenärer fått sina reseplaner grusade.

Det rapporteras även om totalt “kaos” på tunnelbanelinjerna i New York City.

Minst tre tåglinjer på Manhattan har ställts in på grund av översvämningar vid stationerna och flera tåg har drabbats av "allvarliga störningar", skriver NBC.

Drar sig österut

Strax efter klockan 22 lokal tid på måndagskvällen har det värsta regnet börjat dra österut. 

Under natten, det vill säga förmiddagen svensk tid, väntas regnet avta i intensitet.

Inga dödsfall har hittills rapporterats till följd av den extrema väderförändringen.

– Det kraftigaste regnet har flyttat sig österut och försvagats. Detta regn förväntas fortsätta röra sig österut och minska i intensitet under natten, framhåller National Weather Service i ett uttalande.

Foto: B. Jacoby

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen