VAL 2022: Enorma summor på valreklam – ett parti utmärker sig

2022 05 27

Centerpartiet lägger mer än fyra gånger så mycket pengar på reklam som andra partier i samma storlek.

Totalt lägger riksdagspartierna drygt 150 miljoner kronor på att visa upp sina respektive budskap i olika reklamformer, visar en granskning av Sveriges Radio. 

Hur stora pengapåsar som de olika partierna sitter inne på uppskattas nu få större betydelse än förr. Inte minst när det kommer till hur valet i höst kan sluta. 

Pengar snackar

Partiernas ekonomiska muskler blir viktigare i takt med att sociala medier bidragit till en “jämställdhet” i annonseringen.

– Det börjar återigen ha betydelse. Ju mer pengar du har desto mer kan du jobba med direktreklam, annonskampanjer och liknande. Så det kan bli än mer betydelsefullt att ha en bra valkassa 2022 och framåt, säger Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet, till SR.

C sticker ut

Riksdagspartierna har dock långt ifrån samma ekonomiska förutsättningar att marknadsföra sig till väljarna. Ett av partierna sticker dock ut – och det är Centerpartiet.

Annie Lööfs parti lägger nämligen 40 miljoner kronor på reklam, vilket är mer än fyra gånger så mycket som övriga partier i liknande storlek, erfar SR. 

“Har en större kassa”

Enligt Centerpartiet beror partiets stora ekonomiska muskler på avkastning från tidigare affärer.

– Vi har väl en större kassa att ta av. Vi har ett företag som levererar avkastning sedan vi sålde våra tidningar och från den avkastningen kan vi ta en del för satsa bland annat på kampanjbudgetering. inför valet, säger Centerpartiets partisekreterare Mikael Arthursson.

70 miljoner

Flera partier vill inte uppge hur mycket pengar som läggs undan till kampanjbudgeten i år. Enligt SR:s uppgifter lägger dock Socialdemokraterna hela 70 miljoner på reklam, vilket motsvarar 75 procent av partiets totala kampanjbudget.

Liberalerna uttrycker att de lägger “det mesta” av budgeten på valreklam, medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet lägger 6 miljoner kronor var.

Kritik för twittrande

Flera partier och partiledare använder sig av sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram för att förmedla sina budskap till de svenska väljarna. Det är dock inte alltid som det uppskattas – och ibland kritiseras partiledare för sin aktivitet på plattformarna. 

Bland annat fick justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) ta en mot en känga för sitt twittrande av moderaten Johan Forsell.

– Kanske borde Morgan Johansson överväga att lugna sig, sluta twitterkriga och istället lägga energin på att ta itu med den systemhotande gängkriminaliteten som plågar Sverige, sade Johan Forssell till Aftonbladet efter en uppmärksammad debatt i våras.

Foto: J. San Diego

Text. Redaktionen


Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”

2025 07 12

En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.

Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.

Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.

Enkelt lösenord

Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.

Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.

Lösenordet var: ”123456”.

Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.

Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.

Mängder av data

Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.

De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.

De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.

Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.

”Unikt dystopiskt”

Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.

Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.

Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.

Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.

Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.

– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.

– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.

Foto: Jurij Kenda

Text: Redaktionen


Elon Musks chanser döms ut – ”Finns bara ett sätt att lyckas”

2025 07 12

Det finns bara ett sätt för Elon Musk att lyckas mitt sitt nya parti, menar en expert.

Efter att ha brutit med president Donald Trump har miljardären Elon Musk valt att starta ett eget parti, som han kallar för America Party.

Musk menar att partiet kan få en avgörande roll i amerikansk politik.

Men experter dömer ut partiet – och säger att det egentligen bara finns ett sätt för Elon Musk att lyckas i sina ambitioner.

Musks chanser döms ut

En av dem som dömer ut Musks chanser att lyckas är Bernard Tamas, professor i statsvetenskap vid Valdosta State University, rapporterar The Guardian.

Han är författare till boken ”The Demise and Rebirth of American Third Parties”, och alltså expert på partier som försöker utmana Republikanerna och Demokraterna.

Han menar att Musks chanser att lyckas är väldigt små.

– I nuläget i amerikansk politik ser jag inga bevis för att man kommer att få ytterligare ett parti att vinna platser i kongressen och faktiskt kunna påverka regeringen, säger Bernard Tamas, enligt tidningen.

Att utmana de två etablerade partierna är väldigt svårt, understryker han.

– Det är inte bara pengarna som demokrater och republikaner har. De har alla resurser. De har pengarna. De har 150 års struktur. De har alla professionella politiker, och de har alla konsulter, och de har alla reklamföretag på Madison Avenue som arbetar för dem, säger professorn till tidningen.

Han menar att det bara finns en strategi som eventuellt skulle kunna bli framgångsrik för Musk.

Bara ett sätt att lyckas

Partier som försöker utmana republikaner och demokrater har sällan, om ens någonsin, lyckats så bra som Musk hoppas på att göra.

De som har lyckats har inte gjort det genom att vinna mandat – utan genom att orsaka de två etablerade partierna rejäla problem, sätta press på dem och på det viset påverka samhällsutvecklingen.

– Tredje partiers jobb är att störa. Det är att sticka som ett bi. Det är att orsaka smärta, säger Tamas.

Det finns goda möjligheter att påverka den amerikanska politiken – men inte genom att ersätta något av de etablerade partierna, menar han.

– Här har du det republikanska partiet som rör sig längre och längre åt höger, och längre och längre i den här typen av Maga-riktning, utan någon i det republikanska partiet i kongressen som är villig att stå upp mot Trump eller den här rörelsen, säger Tamas.

– Det är en perfekt öppning för en tredje part. Det är så det ser ut historiskt sett. Men man kommer inte att ersätta dem. Man attackerar dem för det här. Man försöker dra dem tillbaka mot mitten, säger professorn till tidningen.

Foto: Gage Skidmore flickr

Text: Redaktionen