VAL 2022: Enorma summor på valreklam – ett parti utmärker sig

2022 05 27

Centerpartiet lägger mer än fyra gånger så mycket pengar på reklam som andra partier i samma storlek.

Totalt lägger riksdagspartierna drygt 150 miljoner kronor på att visa upp sina respektive budskap i olika reklamformer, visar en granskning av Sveriges Radio. 

Hur stora pengapåsar som de olika partierna sitter inne på uppskattas nu få större betydelse än förr. Inte minst när det kommer till hur valet i höst kan sluta. 

Pengar snackar

Partiernas ekonomiska muskler blir viktigare i takt med att sociala medier bidragit till en “jämställdhet” i annonseringen.

– Det börjar återigen ha betydelse. Ju mer pengar du har desto mer kan du jobba med direktreklam, annonskampanjer och liknande. Så det kan bli än mer betydelsefullt att ha en bra valkassa 2022 och framåt, säger Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet, till SR.

C sticker ut

Riksdagspartierna har dock långt ifrån samma ekonomiska förutsättningar att marknadsföra sig till väljarna. Ett av partierna sticker dock ut – och det är Centerpartiet.

Annie Lööfs parti lägger nämligen 40 miljoner kronor på reklam, vilket är mer än fyra gånger så mycket som övriga partier i liknande storlek, erfar SR. 

“Har en större kassa”

Enligt Centerpartiet beror partiets stora ekonomiska muskler på avkastning från tidigare affärer.

– Vi har väl en större kassa att ta av. Vi har ett företag som levererar avkastning sedan vi sålde våra tidningar och från den avkastningen kan vi ta en del för satsa bland annat på kampanjbudgetering. inför valet, säger Centerpartiets partisekreterare Mikael Arthursson.

70 miljoner

Flera partier vill inte uppge hur mycket pengar som läggs undan till kampanjbudgeten i år. Enligt SR:s uppgifter lägger dock Socialdemokraterna hela 70 miljoner på reklam, vilket motsvarar 75 procent av partiets totala kampanjbudget.

Liberalerna uttrycker att de lägger “det mesta” av budgeten på valreklam, medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet lägger 6 miljoner kronor var.

Kritik för twittrande

Flera partier och partiledare använder sig av sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram för att förmedla sina budskap till de svenska väljarna. Det är dock inte alltid som det uppskattas – och ibland kritiseras partiledare för sin aktivitet på plattformarna. 

Bland annat fick justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) ta en mot en känga för sitt twittrande av moderaten Johan Forsell.

– Kanske borde Morgan Johansson överväga att lugna sig, sluta twitterkriga och istället lägga energin på att ta itu med den systemhotande gängkriminaliteten som plågar Sverige, sade Johan Forssell till Aftonbladet efter en uppmärksammad debatt i våras.

Foto: J. San Diego

Text. Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen