VAL 2022: Enorma summor på valreklam – ett parti utmärker sig

2022 05 27

Centerpartiet lägger mer än fyra gånger så mycket pengar på reklam som andra partier i samma storlek.

Totalt lägger riksdagspartierna drygt 150 miljoner kronor på att visa upp sina respektive budskap i olika reklamformer, visar en granskning av Sveriges Radio. 

Hur stora pengapåsar som de olika partierna sitter inne på uppskattas nu få större betydelse än förr. Inte minst när det kommer till hur valet i höst kan sluta. 

Pengar snackar

Partiernas ekonomiska muskler blir viktigare i takt med att sociala medier bidragit till en “jämställdhet” i annonseringen.

– Det börjar återigen ha betydelse. Ju mer pengar du har desto mer kan du jobba med direktreklam, annonskampanjer och liknande. Så det kan bli än mer betydelsefullt att ha en bra valkassa 2022 och framåt, säger Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet, till SR.

C sticker ut

Riksdagspartierna har dock långt ifrån samma ekonomiska förutsättningar att marknadsföra sig till väljarna. Ett av partierna sticker dock ut – och det är Centerpartiet.

Annie Lööfs parti lägger nämligen 40 miljoner kronor på reklam, vilket är mer än fyra gånger så mycket som övriga partier i liknande storlek, erfar SR. 

“Har en större kassa”

Enligt Centerpartiet beror partiets stora ekonomiska muskler på avkastning från tidigare affärer.

– Vi har väl en större kassa att ta av. Vi har ett företag som levererar avkastning sedan vi sålde våra tidningar och från den avkastningen kan vi ta en del för satsa bland annat på kampanjbudgetering. inför valet, säger Centerpartiets partisekreterare Mikael Arthursson.

70 miljoner

Flera partier vill inte uppge hur mycket pengar som läggs undan till kampanjbudgeten i år. Enligt SR:s uppgifter lägger dock Socialdemokraterna hela 70 miljoner på reklam, vilket motsvarar 75 procent av partiets totala kampanjbudget.

Liberalerna uttrycker att de lägger “det mesta” av budgeten på valreklam, medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet lägger 6 miljoner kronor var.

Kritik för twittrande

Flera partier och partiledare använder sig av sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram för att förmedla sina budskap till de svenska väljarna. Det är dock inte alltid som det uppskattas – och ibland kritiseras partiledare för sin aktivitet på plattformarna. 

Bland annat fick justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) ta en mot en känga för sitt twittrande av moderaten Johan Forsell.

– Kanske borde Morgan Johansson överväga att lugna sig, sluta twitterkriga och istället lägga energin på att ta itu med den systemhotande gängkriminaliteten som plågar Sverige, sade Johan Forssell till Aftonbladet efter en uppmärksammad debatt i våras.

Foto: J. San Diego

Text. Redaktionen


JUST NU: Legendariskt rockband gör comeback – ska turnera genom Sverige

2025 11 10

År 2011 tackade det ikoniska rockbandet för sig.

Elva år senare gjorde The Ark comeback och stod återigen på scen inför totalt 150 000 fans.

Sedan dess har det varit tyst.

Men nu annonserar det legendariska svenska bandet ytterligare en återkomst – fyra år efter den senaste succén.

– The Ark är ett av de mest ikoniska och älskade banden i Sverige och att få möjligheten att arrangera hela nio konserter med dem i sommar känns fantastiskt. Vi ser fram emot att skapa oförglömliga kvällar tillsammans med både bandet och publiken, säger Markus Westberg, vd på Nöjet Konsert, i ett uttalande.

Avslutar i Umeå

Den första konserten av nio går av stapeln i Halmstad på Hotel Tylösand den 1 juli.

Hela turnén avslutas den 15 augusti på Skeppsbron i Umeå.

 Vi gjorde 2022 års turné på lite darrande ben, som en slags kärleksfull minnesresa. Då hände något; det som skulle bli en tillfällig återförening under en sommar, väckte istället något till liv, framhåller bandet i en kommentar och fortsätter:

– Det föddes något större än vi anat. Vi ville mer. Tillsammans. Inte för att återupprepa, utan för att skapa något ihop igen. Helt plötsligt började det också växa fram musik. 2026 kokar vi ner allt vi varit till kärnan av vilka vi är. 

Efter den förra comebacken 2022 handlar den nya återkomsten om en helt ny upplevelse, enligt The Ark.

– Det här är inte bara ett återbesök, utan vi vill skapa den ultimata The Ark-upplevelsen. En visuell och musikalisk helhet som är essensen av The Ark, menar bandet.

Svenska legendarer

The Ark bildades 1991 i Rottne utanför Växjö och frontas av sångaren Ol Salo.

Sedan debuten har The Ark etablerat sig som en av de mest inflytelserika och karismatiska grupperna inom modern svensk pop- och rockhistoria, skriver Nöjet Konsert inför återkomsten.

LÄS MER: Rockband drabbas av tungt konkurshot

Här är alla konsertdatum

1 juli Halmstad, Hotel Tylösand

16 juli Borgholm, Slottsruinen

17 juli Varberg, Societetsparken

18 juli Helsingborg, Sofiero Slott

21 juli Burgsvik, Grå Gåsen

25 juli Sundsvall, Svartvik

31 juli Göteborg, Bananpiren

14 augusti Luleå, Södra Hamnplan

15 augusti Umeå, Skeppsbron

Biljetterna släpps den 14 november.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 10

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen