VAL 2022: De kan bli största vinnarna

2021 05 09

Medias fokus inför 2022 ligger på SD:s relation till M och KD. Men bakom de möjliga segerkulisserna ser man även siluetterna av två helt andra personer – Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V).

Mediacirkusen snurrar i 200 kilometer i timmen kring hur SD, M, KD och L ska kunna samarbeta vid en eventuell valseger 2022. Men de flesta mätningarna pekar faktiskt på att S-MP-C-V samlar en majoritet. Och en sak står då glasklar – Vänsterpartiets stöd är alldeles nödvändigt för att Löfven-Lööf ska kunna styra vidare. Nooshi Dadgostar medverkade i dag i P1 Morgon.

– Det vi driver är det väldigt många människor känner idag, säger Nooshi (V) och nämner Sveriges bristande beredskap för pandemin, skolpolitiken och Vänsterpartiets nya ekonomiska politik, till SR.

V håller på att bredda sin ekonomiska politik så att den kan locka bredare väljargrupper.

– Det viktiga är att staten gör mer i klimatomställningen som kan leda till 10 000-tals arbetstillfällen. Hur ser vi till att vi växlar upp så att alla kan ha en laddbar elbil, säger Nooshi som under intervjun lade stort fokus på Sveriges företagande och näringsliv – frågor som Centern gillar väldigt mycket.

Inte Jimmie & Nyamko - utan Nooshi & Annie

Min bedömning är att på samma sätt som SD och L kan väntas anstränga sig för att hitta gemensamma  punkter så kan även V och Centern finna samarbetsytor. V:s procent och mandat blir helt avgörande för S och Centern och det är helt naturligt att V tar för sig mer inför valet.

Det vinnande receptet är ödmjukhet och samverkan istället för attacker och olikheter och det är ett spår som Nooshi helt klart är inne på. Min prognos är att Vänsterpartiet precis som i Norge, Danmark och Finland är på väg in i ett svenskt regeringsunderlag inför 2022 och även tar steget in i regeringen på sikt, kanske redan 2022. Kanske är det inte Jimmie och Nyamko som får allt strålkastarljus på sig efter valet med fokus på hur de ska kunna komma överens - utan istället Nooshi och Annie.

[yop_poll id="18"]

Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen