VAL 2022: Centern kan svänga

2021 08 17

Med ett år till valet ökar sannolikheten för oväntade skiften i politiken och Centern kan komma att överraska många väljare.

Såväl regeringsalternativen som partiernas sakpolitiska riktning kan tyckas bergfasta för många väljare och inte minst efter regeringskrisen när fyra partier gick samman och röstade nej till Löfven strax före sommaruppehållet. Löfven omvaldes dock med knapp marginal:

🔸 JA/AVSTÅ-sidan: S, MP, C, V

🔸 NEJ-sidan: M, KD, SD, L

Men jag erfar att Centerpartiet kommer att förvåna en hel del väljare.

ANALYS

Flera händelser har indikerat att en rörelse är på gång i Centern:

◾1, I samband med turerna vid regeringskrisen meddelade plötsligt Centern att man lämnar Januarisamarbetet och går i vad partiet betecknar som konstruktiv opposition.

◾2, Partiet avser att lägga egen budget i höst.

Punkt tre viktigast

Framförallt kan punkt 3 få större påverkan än många anar:

◾3, Centern har om och om igen betonat att partiet ligger i mitten i svensk politik och är öppet för samarbete med både S-MP-sidan och M-KD-L-sidan. Detta avfärdas ofta av olika aktörer vilket talar för att Centern lär agera än tydligare i den frågan.

Irritation inom C

Inom Centern finns en irritation över att partiet ofta sorteras in med S-MP-V-sidan när de olika regeringsalternativen staplas upp med procent och mandat i opinionsmätningarna. Det är inte uteslutet att uppdelningen av partierna i olika regeringsalternativ kan uppdateras i höst – Centerns positionering är inte självklar och mediebolagen har gjort olika.

Men det finns något annat som i praktiken lär bli ännu mer tydligt i höst och det är Centerns profilering av sakpolitiken – den lär svänga till höger i flera frågor.

Ny profilering

En närmare förklaring är att S-MP-C-L-samarbetet gjort att S svängt lite till höger under mandatperioden och C-L lite till vänster. I alla fall när det gäller mediebilden. I praktiken är sakpolitiken till stora delar likvärdig med tiden före 2018 men man har inte kunnat profilera alla delar lika tydligt. På den punkten blir det nu skillnad.

Samverkan med M-KD-L

Centern lär profilera sig självständigare i höst och ökat samarbete med M-KD-L kan väntas inom flera politikområden:

✅ Brottsligheten

✅ Utrikespolitiken

✅ Försvaret

✅ Landsbygden

✅ Jakt & Fiske

✅ Arbetsmarknad

✅ Företagande

✅ Vård & Omsorg

C nära SD i flera frågor

Ökat samarbete med M-KD-L och i viss mån även med SD, på så sätt att C-SD kan rösta lika, är i själva verket ingen svängning då de fyra gamla allianspartierna i årtionden haft liknande politik. Och även SD ligger i en rad sakfrågor – inte minst de som nämns ovan – mycket närmare Centern än många kanske tror.

Centern lär utvärdera noga vilka sakfrågor man väljer att samarbeta med M-KD-L om då partiet inte vill tappa nytillkomna väljare.

Vågmästare

Det som främst talar för en Centersvängning – som rent sakpolitiskt som sagt inte är någon sväng men däremot mediebildsmässigt och partistrategiskt, vilket ofta uppmärksamma allra mest av väljarna – är att partiet då kan distansera sig från Socialdemokraterna med ambitionen att utkristallisera sig som ett möjligt vågmästarparti.

Foto: Sveriges Riksdag resp. Centern

[yop_poll id="496"]

Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen