Vägskyltar i Sverige förbryllar – “trodde det var ett skämt”

2023 11 03

Märkliga vägskyltar i Västergötland har skapat förvirring bland förbipasserande.

Den som passerar Falköping i riktning mot Åsunden kan notera ett ganska anmärkningsvärt stavfel på minst tre skyltar.

Man tror att man åker mot Ulricehamn.

Men tydligen är det istället skyltat upprepade gånger mot “Ulrichehamn”.

Stavningen är direkt felaktig och insinuerar att orten uttalas på ett helt annat sätt än vad som är fallet.

"Trodde det var ett skämt"

Magnus Rosén passerar skylten varje dag, men det var först nyligen han upptäckte missen, rapporterar Ulricehamns Tidning.

Han berättar att han trodde att det var ett skämt och att någon medvetet försökt sabotera skylten för skojs skull.

– Det finns ju redan ett c och ett h så man tänker nog inte så mycket på det. Men häromdagen såg jag att det såg galet ut, och tänkte att jag måste kolla närmare på det, säger Magnus Rosén till lokaltidningen.

Hel beställning kan vara fel

På minst tre platser i Sverige finns samma felstavning, men det kan finnas fler.

Magnus teori är att en hel beställning av Ulricehamnsskyltar blivit fel.

Trafikverket har dock helt missat att det hänger, vad man vet, nästan en handfull felstavade skyltar i Sverige.

– Det är inget vi har fått till oss, men jag kan göra en felanmälan på det, säger handläggaren Martin Berg till UT.

Han tillägger att felstavade skyltar mycket väl kan vara anledning att byta ut dem.

Fel i produktionen

Skyltarna mot “Ulrichehamn” är inte första gången felstavade skyltar hänger uppe i trafiken.

Ett uppmärksammat fall nyligen var också skylten mot “Landkskrona” utanför den skånska kuststaden Landskrona.

Den felstavade skylten hängde uppe i flera veckor.

I det fallet var det fel i produktionen.

– I all korrektur som både staden och Trafikverket sett har stavningen varit korrekt, sade stadsmiljöchefen Tora Broberg till Landskrona Direkt vid tillfället.

Vanligtvis prioriterat

Normalt plockas en felstavad skylt ned relativt omgående.

Det bekräftar Trafikverket.

– Det här är något vi prioriterar, sade myndighetens projektchef Hoang Tran till HD i samband med fallet utanför “Landkskrona”.

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


JUST NU: Nästan alla svenskar får ny lön – här är nya siffran

2025 04 01

Förhandlingsparterna är nu överens.

Det blir en löneökning på 6,4 procent. 

Ett tvåårigt avtal står nu klart mellan fack och arbetsgivare inom industrin, vilket väntas sätta normen för miljoner anställda även för resten av arbetsmarknaden.

Industriarbetsgivarna bekräftar beskedet natten till tisdagen.

– Det avtal vi nu har träffat ligger på en hög nivå kostnadsmässigt. Svensk industri verkar på en global marknad där konkurrensen är hård. Avtalet äventyrar vår konkurrenskraft, bland annat i jämförelse med Finland och Tyskland, där löneavtalen landade på en lägre nivå. Våra företag är djupt bekymrade, men tar ansvar i en turbulent tid, säger Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna. 

Riktmärke för hela arbetsmarknaden

Årets avtalsrörelse är den mest omfattande sedan 2007 och omkring 500 nya centrala löneavtal ska tecknas.

Följden blir att nästan alla som är anställda i Sverige kommer att få ny lön, och överenskommelsen inom industrin väntas alltså sätta nivån även för resten av landets arbetare.

– Industrins avtal är riktmärke för avtalen på övriga arbetsmarknaden. När märket är satt väntar omförhandlingar av flera hundra avtal i alla andra branscher, förklarade Svenskt Näringsliv när förhandlingarna inleddes i januari.

Från och med idag

Fackföreningen Grafiska Företagen är en av aktörerna som bekräftar förändringen.

Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden, skriver facket.

De nya avtalen löper från 1 april 2025 till och med 31 mars 2027.

"Stabilitet"

Enligt arbetsgivarorganisationen Gröna arbetsgivare innebär det tvååriga avtalet på 6,4 procent en viss nedväxling.

Man menar att en lägre löneökningsnivå hade varit bättre för den svaga konjunkturen.

– Dock ger det stabilitet att det nu finns ett lönemärke för hela arbetsmarknaden, att frågan om arbetstidsförkortning kunnat hanteras och att skogsbruken får bättre möjligheter att hantera övertidsuttag, skriver organisationen i en kommentar.

Foto:

Text: Redaktionen


Raseri mot hög avgift för bilister – går från 10 till 500 kronor

2025 04 01

Bilister riskerar att drabbas av “unikt höga” påminnelseavgifter.

Det flaggar Riksförbundet M Sverige för på tisdagen.

Branschorganisationen syftar på vad som händer för den som missar att betala trängselavgiften för infart i Göteborg eller Stockholm.

– En räkning som till en början kan vara på mindre än tio kronor får 500 kronor i påslag, framhåller M Sverige.

"Brukar inte uppskattas"

Enligt förbundet är den “på tok för höga” påminnelseavgiften enbart möjlig eftersom ett riksdagsbeslut ligger bakom. Det finns ingen annan aktör som kan ta ut så höga påminnelseavgifter på belopp i den storleken.

– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige, i ett uttalande.

Drar in 200 miljoner per år

Det var efter ett beslut 2009 som avgiften höjdes till 500 kronor.

Och räkningarna är en viktig inkomstkälla till infrastrukturbudgeten. Enligt M Sverige handlar det om hisnande 200 miljoner kronor per år enbart från påminnelseavgifterna.

Men förbundet understryker att infrastrukturens finanser inte kan byggas på att “människor gör fel”.

Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall. 

"Eget ansvar"

Transportstyrelsen understryker att det är bilistens eget ansvar att betala i tid.

Beloppet ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast det datum som anges på avin. Det är du som är fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid och med rätt betalningsreferens, även om du inte har fått en av, framhåller myndigheten.

Men enligt M Sverige är påminnelseavgiften “helt oproportionerlig" till fakturans ordinarie belopp. 

Dessutom syns en kraftig ökning av avgifter för utländska fordon, vilket innebär att många som besöker städerna sällan också drabbas.

Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen