Vädret slår om – stora delar av Sverige varnas

2023 12 08

De kalla vindarna över södra Sverige har blåst vidare.

Vädret har blivit betydligt mildare i Götaland och stora delar av Svealand.

– Lite mildare luft drar in söderifrån, vilket  innebär att plusgrader letar sig in över Götaland och östra Svealand, förklarar SMHI:s meteorolog Christopher Greenland.

Vädret slår om igen 

Under helgen väntas snön långsamt börja smälta på många ställen.

Men i början av nästa vecka fryser det till igen.

Temperaturen beräknas återigen sjunka, vilket riskerar att leda till mycket besvärligt väglag i Götaland och Svealand under både tisdagen och onsdagen.

Det varnar Trafikverkets presskommunikatör Felicia Danielsson för.

–  Även om det är plusgrader så kan det vara kallare i vägbanan, till exempel på broar. Men det kan också skifta väldigt lokalt. Man kan komma till en plats där det plötsligt är klart lägre temperatur utan att alls ha kört en lång bit, säger hon till SVT.

”Kan ju tänka till”

Enligt vädersajtens Klarts meteorolog Lasse Rydqvist bör bilister vara extra försiktiga när temperaturen återigen sjunker. 

– Om det ligger kring nollan så kan man ju tänka till om man ska ut i trafiken under morgon och kväll då man kan få hala vägar, säger han i ett uttalande.

Felicia Danielsson uppmanar bilförare att gå in på Trafikverkets hemsida och titta på myndighetens vägkarta för att uppdatera sig om väglaget innan man ger sig ut i trafiken.

SMHI: ”Var uppmärksam”

SMHI har inte utfärdat några varningar för nästa vecka.

Väderinstitutets meteorolog Linus Karlsson betonar dock att man ändå behöver vara uppmärksam.

– Vägytorna och marken är ganska nedkylda så det kan bli halt när det regnar, framför allt i de södra delarna, säger han till Klart.se.

Så skriver SMHI

”I början av nästa vecka väntas ett lågtryck stryka förbi strax söder om Sverige med en del regn eller snö in över främst Götaland. När det drar bort får vi åter nordlig vind med kall luft som avancerar söderut. Detaljerna är ännu osäkra.”

Foto: 

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen