Vaccinskandal i Sverige: ”Potentiellt väldigt farligt”

2024 01 29

Allvarliga anklagelser riktas mot Nordens största vaccinationskedja, Svea Vaccin.

Företaget uppges ha stora brister i sin hantering av vaccin.

Det uppger Aftonbladet i en granskning.

Enligt granskningen ska vaccin bland annat transporterats i tunna tygpåsar och plastpåsar och förvarats i ickefungerande kylskåp.

Hanteringen bryter mot Läkemedelsverkets riktlinjer.

Enligt myndigheten ska vaccin  förvaras i kylskåp vid 2­–8 plusgrader i högst 30 dagar. De ska dessutom skyddas mot ljus.

– Inom denna period kan upp till 12 timmar användas för transport vid 2 °C till 8 °C, framhåller Läkemedelsverket.

Om inte riktlinjerna följs kan vaccinen bli verkningslösa.

Källor inom Svea Vaccin uppger för Aftonbladet att de uppmanas att använda vaccin, trots att vaccinen förvarats felaktigt.

Erkänner brister

Svea Vaccin erkänner att man brustit i vaccinhanteringen, men att man aldrig uppmanar personal att använda vaccin som borde kasseras.

– Vi har upptäckt brister i hanteringen av bland annat transport av vaccin, framhåller företagets vd Ridha Hadfi till Aftonbladet.

– Efter att vi har blivit uppmärksammade på detta har vi kontrollerat hanteringen av vaccin och har återigen informerat medarbetarna om de
rutiner som gäller enligt respektive leverantörs instruktioner, fortsätter han.

”Potentiellt väldigt farligt”

Läkemedelsverkets vaccinexpert Farshid Jalalvand anser att uppgifterna är mycket allvarliga.

– Bryter man kylkedjan kan vaccinerna tappa effekt – det blir potentiellt väldigt farligt om man vaccinerat sig mot livsfarliga sjukdomar, skriver han i ett inlägg på X.

I ett intervju med SR Ekot berättar vaccinexperten att Svea Vaccins hantering kan få konsekvenser för många människor.

– Det orsakar problem för dem som får vaccinen. De får ett vaccin som potentiellt har minskad effekt eller är verkningslöst.

Fakta Svea Vaccin

- Svea vaccin grundades 2005 på Sveavägen 16 i Stockholm.

- Svea Vaccin är Nordens största vaccinationskedja med 41 mottagningar över hela landet, från Luleå i norr till Malmö i söder.

Källa: Svea Vaccin

Foto: M. Majnun

Text: Redaktionen


Storkedja i konkurs – över 50 butiker i Sverige

2024 03 02

Krisen blir allt djupare för ett av de större bolagen inom den globala detaljhandeln.

Flera butiker i Sverige har redan gått förlorade.

Och nu är det sannolikt bara en tidsfråga innan ännu fler sällar sig till samma skara.

Detta efter ett nytt konkursbesked från en populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen med totalt 30 miljoner kunder i hela världen.

Det handlar om The Body Shop som nu går i konkurs i Danmark och stänger igen 15 butiker, rapporterar norska affärstidningen E24.

– Det här kommer från att de har gått i konkurs i Storbritannien, säger förvaltaren Anders Hoffman Køningsfeldt.

Flera butiker stänger i Sverige

I just Storbritannien väntas 2 000 personer sägas upp och 100 butiker kan slå igen. För Danmark handlar det om 90 personer och 15 butiker.

Men även i Sverige har The Body Shops butiker börjat stänga.

Så sent som för några dagar sedan kastade kedjans butik i Stenungsund in handduken. Innan dess hade motsvarande butik i Mölndal reat ut hela sitt sortiment, även det efter ett konkursbesked.

Bara en vecka innan dess stängde även The Body Shop på Kungsmässan i Kungsbacka av samma anledning – och i januari en butik i Växjö.

Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, säger Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten.

Över 50 butiker

The Body Shop har funnit i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Samtidigt har ungefär tio av kedjans butiker stängt portarna för gott under drygt ett års tid.

Framtiden för kedjan, som enligt sin egen hemsida har 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder, ser med andra ord minst sagt dyster ut.

– The Body Shop har stått inför en längre period av finansiella utmaningar under tidigare ägare, vilket sammanfaller med en svår handelsmiljö för den bredare detaljhandeln, framhåller The Body Shop i ett uttalande.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

LÄS MER: Butikskedja i konkurs – 35 butiker tvingas slå igen

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 02

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen