2 november 2025

UTRIKES: Uppmaning efter ny robot: “Sök skydd!”

2022 10 04

Ännu en ballistisk robot har avfyrats från Nordkorea. Denna gång var banan ovan japanskt territorium.

Det var på tisdagsmorgonen som det japanska varningssystemet ljöd.  

Vad som visade sig vara ännu en nordkoreansk ballistisk robot hade skickats i väg. 

Till skillnad från övriga frekventa robottester från Nordkorea den senaste tiden flög denna över japanskt territorium och inte som tidigare i bana i riktning direkt mot det Japanska havet. 

Söka skydd 

Företrädare för Japans premiärminister, Fumio Kishida, uppmanade i ett Twitterinlägg invånarna på den nordligaste större ö, Hokkaido, att söka skydd. 

Med tillägget att: 

–  “...inte närma sig något misstänkt som hittas utan att omedelbart kontakta polis eller brandkår.” 

Även Sydkorea medgav att en robot hade avfyrats, passerat grannlandet och att avsändaren var Nordkorea. 

Senast 2017 

Senast Nordkorea skickade robotar som passerade japanskt territorium var 2017, uppger CNN. 

Nordkorea har aldrig varit så intensiva och frekventa i sina robotskjutningar som man varit under 2022.  

Förutom regeringens uppmaning till japaner i norra delen av landet att söka skydd, höll det japanska Nationella säkerhetsrådet ett snabbt sammankallat krismöte för att komma fram till hur man eventuellt skulle bemöta robotskjutningarna, konstaterar den japanska public service-kanalen NHK. 

Efter att varningssignalerna ljudit över den drabbade ön och att den värsta paniken lagt sig gick Japans premiärminister Kishida ut och fördömde skjutningen av ballistiska robotar. 

Starkt fördömande 

–  Den senaste tidens upprepade uppskjutningar av ballistiska missiler är upprörande och vi fördömer det starkt, sa han under en presskonferens från sin officiella bostad, framhåller CNN. 

Så sent som häromdagen avfyrade Kim Jong-un och hans Nordkorea en robot. Det var kort efter att USA:s vide president, Kamala Harris, hade lämnat landet efter ett besök u den demilitariserade sonen mellan Nord- och Sydkorea. 

Foto: M. Brandli 

Text: Redaktionen 


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen