UTRIKES: Stopp för ryska fiskare

2022 10 06

Fram till i dag har ryska fiskefartyg haft fri tillgång till norska hamnar. Nu skärper Norge reglerna.

Nu begränsas tillgången kraftigt.

Häromdagen framkom att vårt västra grannland förstärker bevakningen av sina energianläggningar till följd av det säkerhetspolitiska läget i Europa. Till det kommer nu mer och bättre kontroll av det som sker i landets hamnar.

Stärka beredskapen

– I dag har regeringen beslutat att ytterligare stärka beredskapen. Vi har hållit ett öga på rysk aktivitet i norska vatten och hamnar, för att undvika att Norge blir ett transitland för att frakta illegala varor till Ryssland, sa utrikesminister Anniken Huitfeldt (Ap) på en presskonferens, enligt den norska tidningen Dagbladet.

Hon framhöll dessutom:

– Nu har vi fått information som gör att vi måste skärpa tillgången och öka kontrollen.

Inte nog med att tillgången till hamnar begränsas. De fartyg som kommer ska dessutom kontrolleras.

Tre hamnar öppna

De hamnar som kommer att tillåta ryskt fiskebesök är Kirkenes, Tromsø och Båtsfjord.

– Målet är att alla ska kontrolleras om de kommer till dessa tre hamnar, hävdade justitieminister Emilie Enger Mehl (Sp), enligt NRK.

Hon underströk:

– Det kommer att bli svårare att använda fiskefartyg för illegala ändamål.

Tullverket och polismyndigheterna åläggs förväntas nu intensifiera kontrollen av ryska fartyg, utan undantag.

Fortsatt samarbete

Trots de hårdare kraven gentemot ryska fiskefartyg framhöll fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) att man måste ha ett fortsatt samarbete med grannen.

– Vi delar Barents hav och fiskbestånden med Ryssland. Vi lever i en värld som behöver mer och mer hållbar mat, inte minst fisk.

Vidden av norsk fiskerinäring framgår på Fiskeridirektoratets hemsida:

– Norska fiskare har fångat fisk for 23 miljarder kronor i 2021 och slår därmed 2020 års siffror.

Foto: K Troim

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen