UTRIKES: Regering vill att befolkningen krökar mer – utlyser dryckestävling

2022 08 18

Unga vuxna i Japan har blivit alldeles för nyktra.

Det anser landets regering som nu uppmanar sin befolkning att ta till flaskan i större utsträckning än förr, rapporterar BBC.

Att drickandet minskat i Japan har nämligen slagit mot landets ekonomi i form av att viktiga skatteintäkter uteblivit för regeringen.

Nationell dryckestävling

De japanska myndigheterna har därför utlyst en nationell tävling.

20-39-åringar uppmanas att komma på sina bästa affärsidéer för att få sina vänner och bekanta att börja dricka igen.

Det gäller att formulera kampanjer och varumärkesbyggande metoder som ska locka japanerna att konsumera whisky, öl, vin, shochu med mera, skriver BBC.

Sjunkit under pandemin

Gruppen som organiserar tävlingen agerar på japanska skattemyndighetens uppdrag.

Alla deltagare har fram till 9 september på sig att lämna in sina bidrag.

Den minskade alkoholkonsumtionen beror till stor del på coronapandemin.

– Eftersom att arbeta hemifrån gjorde framsteg i viss utsträckning under covid-19-krisen kan många människor ha kommit att ifrågasätta om de behöver fortsätta med vanan att dricka med kollegor för att fördjupa sin kommunikation, säger en japansk tjänsteman till Japan Times.

Tjänstemannen tillägger:

– Om det “nya normala” slår rot kommer det att bli en extra motvind för för skatteintäkterna.

Påverkar statens budget

År 1995 var alkoholkonsumtionen i Japan 100 liter per person.

2020 hade den sjunkit till 75 liter, vilket The Guardian skriver om.

Minskningen har påverkat den japanska statskassan, vars budget redan har ett underskott på 290 miljarder pund.

Ölen särskilt drabbad

Under 2020 kom 1,7 procent av Japans skatteintäkter från alkoholkonsumtion.

2011 låg siffran på 3 procent och 1980 var den uppe på 5 procent.

Särskilt drabbat har ölen varit.

Ölkonsumtionen minskade nämligen med 20 procent när pandemin slog till.

Lovar stötta vinnaren

Japans hälsoministerium stödjer myndigheternas nya dryckestävling, skriver The Guardian.

De menar att den dock även ska fungera som påminnelse för att enbart dricka “lämpliga mängder alkohol”.

Vinnarna i tävlingen kommer att utses på en galaprisceremoni i Tokyo i november.

Skattemyndigheten i Japan har meddelat att de kommer stödja kommersialiseringen av det vinnande förslaget.

Foto: S. Ivanitskiy

Text: Redaktionen


14 november 2025

JUST NU: Riksbanken varnar – högre kostnader för vanliga hushåll

2025 11 14

Riksbanken går ut med en varning till hushåll.

Många svenska hushåll har tyngts av högre kostnader de senaste åren.

Nu går Riksbankens vicechef Anna Seim ut och varnar för att det kan bli ännu värre.

Varnar för smyghöjda priser

Vice riksbankschefen Anna Seim varnar för att livsmedel kan bli permanent dyrare, rapporterar DN.

Anna Seim varnar för att priserna kan höjas omotiverat mycket – inför halveringen av matmomsen i april nästa år.

Maten har fortsatt att bli dyrare den senaste tiden, bland annat har köttpriserna stigit med runt 6 procent förra månaden jämfört med för ett år sedan.

Och nu fruktar vice riksbankschefen att leverantörer och butiker kan passa på att smyghöja priserna inför sänkningen av matmomsen.

– Det skulle kunna vara så att livsmedelsföretagen höjer priserna innan den här sänkningen, säger Anna Seim, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Så snart som möjligt”

Vice riksbankschefen är också bekymrad över att regeringens utlovade Matpriskommission inte har kommit igång med sitt arbete ännu.

Kommissionen ska övervaka att momssänkningen slår igenom i butikerna.

– Jag tror att det vore bra om man gjorde det så snart som möjligt, så att man inte får den här typen av beteendeeffekter, säger Anna Seim, enligt tidningen.

Riksbanken varnar alltså för vad som kan beskrivas som en Black Friday-effekt, alltså smyghöjning av priserna inför en sänkning, rapporterar DI.

Hon oroar sig också för de inflationsrisker som den tillfälliga sänkningen av matmomsen medför, enligt tidningen.

”Hålla koll på matjättarna”

Regeringens sänkning av matmomsen syftar till att få ner kostnaderna för hushållen, som de senaste åren har drabbats hårt av inflationen.

– Vi gör det för att underlätta för svenska familjer, det kommer vara en central del av den här budgeten, sade statsminister Ulf Kristersson (M) i samband med att förslaget presenterades, enligt SVT.

Regeringen har också lovat att man ska hålla koll på dagligvaruhandeln och se till att sänkningen verkligen får genomslag.

– Vi kommer att ha koll på matjättarna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i samband med att förslaget presenterades.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: S Bughdaryan

Text: Redaktionen


14 november 2025

Anmälningar om mediciner väller in – ”kan leda till döden”

2025 11 14

Hundratals anmälningar om mediciner har inkommit.

Läkemedelsverket har fått in hundratals anmälningar det senaste året.

Anmälningarna handlar om påstådda mirakelmediciner som påstås kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar.

Hundratals anmälningar

Läkemedelsverket uppger att hundratals människor har anmält AI-filmer och falska annonser om påstådda mirakelmediciner, rapporterar TV4.

Det har tidigare rapporterats att flera forskare har utnyttjats i AI-filmerna.

Forskaren Johnny Ludvigsson, som forskar inom typ 1-diabetes, är en av dem som har utnyttjats i falska annonser.

Han hoppas att de flesta förstår att filmerna är falska, men varnar för fruktansvärda konsekvenser om människor låter sig luras av annonserna.

– Det vore förfärligt, för det skulle kunna leda till döden, säger han till kanalen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Jättestort hot mot konsumenter”

De påstådda mirakelmedicinerna sägs alltså kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar, vilket är helt falskt.

Filmerna saknar ofta en tydlig avsändare.

– Vi ser att det är ett jättestort hot mot konsumenter i Europa och mot folks hälsa, säger Martin Burman, utredare på Läkemedelsverket, till kanalen.

Men hundratals människor har alltså reagerat på de falska filmerna och annonserna, och valt att anmäla dem.

Den anonyma försäljningen på nätet är olagligt, men trots det är det svårt att stoppa bluffmedicinerna.

Anders Tegnell drabbad

Falsk marknadsföring och falska filmer i sociala medier, där bland annat forskare och kända personer utnyttjas, är ett allvarligt problem som det tidigare har varnats för.

I somras gick Folkhälsomyndigheten ut och varnade för just detta.

– Bedragare utnyttjar Folkhälsomyndigheten och tidigare statsepidemiologen Anders Tegnell för att lura folk att köpa olika produkter, via Facebook. Filmerna är falska, och har polisanmälts, meddelade Folkhälsomyndigheten.

Anders Tegnell var bestört över de falska filmerna.

– Det känns hemskt tråkigt att mitt och myndighetens namn utnyttjas på det här viset, och att bedragare försöker sko sig på utsatta människor som vill ha hjälp med sina hälsoproblem, sade, Anders Tegnell, senior rådgivare och tidigare statsepidemiolog, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: Roberto Sorin

Text: Redaktionen