UTRIKES: Putin utfärdar löfte till allierade

2022 08 15

Ryssland är redo att förse allierade i omvärlden med moderna vapen och militär utrustning.

Det säger landets diktator Vladimir Putin under ett tal på en vapenmässa i Moskva, rapporterar Reuters.

Diktatorn vände sig till sina allierade i Latinamerika, Asien och Afrika.

– Ryssland värnar uppriktigt om historiskt starka, vänliga och förtroendefulla band med länderna i Latinamerika, Asien och Afrika. Vi är redo att erbjuda våra allierade de mest moderna typerna av vapen, från handeldvapen och bepansrade fordon till artilleri för stridsflyg och obemannade flygfordon, sa Putin enligt CNN och tillade:

– Vi värdesätter det faktum att Ryssland har många allierade, partners och likasinnade på olika kontinenter.

Bjuder in allierade

Vladimir Putin bjöd även in utländska soldater till Ryssland.

 Diktatorn framhöll att utländska militärer är välkomna till Ryssland för att utbilda sig och delta i gemensamma militärövningar med den ryska armén.

– Vi ser stora möjligheter i utbildning av utlandssoldater. Tusentals  militärer från hela världen är stolta alumner från vårt lands militära universitet och akademier.

Putins vänner i världen

Trots pågående anfallskrig har Ryssland fortfarande allierade ute i världen – bland annat storspelare i Asien, Afrika och Sydamerika.

Kina

Även om Kina utåt sett försökt att distansera sig från Ryssland och hävdat att de har en neutral hållning har landet vägrat att fördöma den ryska invasionen av Ukraina.

Peking har konstaterat att relationen med Ryssland är ”ett strategiskt partnerskap”. Tidigare har dock Kinas ledare Xi Jinping och Vladimir Putin benämnt relationen som "ett samarbete utan gränser". 

Kina har avstått från fördöma Rysslands invasion i omröstningar i FN.

Indien

Indien har tydliggjort att sanktioner mot Ryssland inte är lösningen på kriget i Ukraina. Landet har fortsatt sin handel med Ryssland, trots Moskvas anfallskrig i Ukraina.

Indien har även ett nära militärt samarbete med Ryssland. Moskva är Indiens största vapenleverantör.

Landet undertecknade nyligen ett avtal gällande köp av robotförsvarssystem från Ryssland. Avtalet beräknas vara värt 5,43 miljarder dollar.

Brasilien

Relationen mellan Brasilien och Ryssland har förbättrats de senaste åren. Handeln och militära samarbeten mellan länderna har ökat i en stadig takt.

Några få dagar innan Kreml inledde sitt anfallskrig träffade Brasiliens president Jair Bolsonaro sin ryske motsvarighet Vladimir Putin i Moskva.

– Vi är solidariska med Ryssland, betonade Bolsonaro.

Brasilien har vägrat att införa sanktioner mot Ryssland och landet har inte fördömt den ryska invasionen.

Sydafrika

Det ledande partiet i Sydafrika, African National Congress (ANC), har fallit tillbaka till vänskapsbanden med Moskva som fanns under kalla kriget.

Landets ex-president Jacob Zuma kallade nyligen Vladimir Putin för en ”fredens man” och länderna i väst för ”mobbare”.

Även om Zuma inte talar för regeringens vägnar speglar hans uttalande den pro-ryska känslan i Sydafrika.

Sydafrika blev även medlem i BRICS 2010 – det organiserade samarbetet mellan just Ryssland, Kina, Indien, Brasilien och Sydafrika. 

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen