UTRIKES: Putin är tillbaka på världsscenen

2022 06 23

I dag inleds det virtuella BRICS-toppmötet i Peking.

Deltar gör Kinas president Xi Jinping,  Brasiliens president Jair Bolsonaro, Indiens premiärminister Narendra Modi, Sydafrikas president Cyril Ramaphosa och Rysslands Vladimir Putin.

Det är första gången som den ryska diktatorn deltar i ett forum med ledarna för några av världens största ekonomier sedan han startade sitt anfallskrig mot Ukraina.

Stor seger för Putin

För Moskvas ledare blir mötet en stor seger.

– Det är en signal som visar att Ryssland, som drabbats hårt av sanktioner från väst, inte står ensamt, rapporterar CNN.

Samtliga länder som ingår i BRICS-gruppen har vägrat att fördöma Rysslands krig i Ukraina, även om stödet till Moskvas anfallskrig har varierat.

Avviker från västvärlden

Gruppens beslut att involvera Putin mitt under pågående krig är en tydlig signal. 

Det tyder på att BRICS-ländernas syn på den rådande världsordningen distanserar sig ytterligare från västvärldens.

Inte minst gällande kriget i Ukraina. 

– Vi pratar om några mycket stora ekonomier vars ledare är villiga att synas med Putin, även om det bara är på en virtuell plattform, säger Sushant Singh, vid Center for Policy Research (CPR) i New Delhi, till CNN och tillägger:

– Det faktum att Putin är välkommen är ett stort plus för honom. Han betraktas inte som paria, han trycks inte ut – istället välkomnas han tillbaka till ett evenemang som har ägt rum i flera år.

Årets upplaga av BRICS-ländernas toppmöte är det fjortonde i rad sedan uppstarten 2009.

Kina har stor makt

Störst av alla är Kina.

Stormakten kommer troligtvis att hålla i taktpinnen.

– BRICS-länderna bör stärka det politiskt ömsesidiga förtroendet och säkerhetssamarbetet, samverka i stora internationella och regionala frågor, tillgodose varandras kärnintressen, och motsätta sig hegemonism och maktpolitik, sade Kinas president Xi Jinping i ett tal till gruppens utrikesministrar förra månaden.

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen