UTRIKES: Hade känguru som husdjur – slutade i fullständig tragedi

2022 09 19

En australisk man har dött efter att han blivit attackerad av en känguru han förvarade i sitt hem som husdjur. 

Det meddelar polisen i Australien, rapporterar BBC. 

Mannen var 77 år och hittades av en släkting i sitt hem i Redmond, drygt 40 mil söder om Perth.

Han var då mycket allvarligt skadad, men vid liv.  

Hindrade ambulanspersonalen 

Släktingen larmade ambulans, men väl där stötte sjukvårdarna på patrull. 

Kängurun vägrade nämligen låta personalen nå fram till sin husse för att kunna behandla honom.

Polis fick slutligen tillkallas som sköt ihjäl djuret.  

Kort därefter avled mannen i sitt hem. 

– Kängurun utgjorde ett pågående hot mot räddningspersonal, uppger polisen i ett uttalande enligt ABC News.

Första fallet på 84 år 

Polisens teori är att kängurun attackerat 77-åringen.  

Det är dock ett mycket ovanligt fenomen – i Australien har det inte rapporterats om något motsvarande dödsfall kopplat till känguruattacker sedan 1936.

Upprättstående hot

Förutom sina kraftfulla och muskulösa ben har kängurur även vassa tänder och klor. 

– De kan verkligen vara ganska farliga om de trängs in i ett hörn eller i någon annan form av nöd, säger kängurubeteendeexpeerten Graeme Coulson till Australian Broadcasting Corporation. 

– Problemet med kängurur och människor är att vi båda är upprättstående djur, vi står på våra fötter, och en sådan upprätt ställning är en utmaning för känguruhanen. 

Fick skydda sig med käppar 

Stadsutvecklingen i Australien har inkräktat mer och mer på vilda kängurumiljöer. 

Drygt 50 miljoner kängurur bor i landet, och djuret kan bli uppemot 90 kilo tunga och två meter höga.  

I augusti i år tvingades de 219 invånarna i Maarom, söder om Hervey Bay, gå runt med käppar för att avvärja den stora populationen kängurur i byn. 

– De hoppar ständigt runt i parken mellan husvagnar. Folk går runt med stora pinnar nu. Jag har velat åka och fiska en eftermiddag men jag kommer inte att göra det, om en en kängurur skulle ta mig, sade Karen Sutcliffe, chef i Caravan Park, till ABC i augusti.  

Foto: O. Machart 

Text: Redaktionen 


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen