UTRIKES: Flygbolag bryter bojkott av Ryssland

2022 08 10

Enligt flygbolaget finns det stor efterfrågan bland resenärer att resa till diktaturen.

Ryssland har isolerats av merparten av omvärlden sedan Vladimir Putins blodiga invasion av Ukraina i slutet av februari tidigare i år.

Det har också inneburit att enorma mängder flygbolag ställt in sina flyg till Ryssland på obestämd tid.

Men nu har ett flygbolag ändrat sig – nämligen Wizz Air Abu Dhabi.

Från och med 3 oktober kommer man återigen att kunna flyga direkt från Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten till Moskva, skriver CNN.

“Möter resebehovet”

Wizz Air Abu Dhabi är ett dotterbolag till det snabbt växande flygbolaget Wizz Air, som är stationerade i Ungern.

– Flygbolaget återupptar sin verksamhet till Moskva för att möta resebehovet för passagerare som vill flyga till och från Ryssland från Förenade Arabemiratens huvudstad, säger en talesperson för bolaget i ett uttalande.

Beslutet motiveras också med konkurrensfördelar då andra konkurrenter i Mellanöstern, som Emirates och Etihad, inte slutade flyga till landet efter invasionen.

Gäller enbart dotterbolaget

Flygbolaget förtydligar att det enbart handlar om dotterbolaget i Abu Dhabi.

Wizz Air Hungary (Ungern) och Wizz Air UK (Storbritannien) kommer att hålla kvar vid ståndpunkten att inte erbjuda flygresor till Ryssland.

Experter skeptiska

Men enligt PR-experten Mark Borkowski tar företaget likväl en enorm risk på marknaden då det inte är säkert att passagerarna förstår skillnaden mellan de olika bolagen.

– Jag tror att beslutet kommer att följas med stort intresse. Det kan bli en katastrof – men det största problemet är utmattningen. Specifika kommersiella intressen kommer att råda. Ändå är det ett riskabelt drag som kan förvandlas till ett djupgående PR-självmål, säger han till CNN.

“Passagerare kan undvika dem”

Fler analytiker delar den bilden.

– Jag skulle tro att det skulle finnas andra destinationer som kunde ha valts ut än Ryssland. Jag gillar inte beslutet att flyga till Ryssland och misstänker att det kan finnas några passagerare som som kommer att undvika att flyga med dem på grund av det, säger Alex Paterson, analytiker på Peel Hunt, till Financial Times.

Planerade flyga frekvent till Ukraina

Wizz Air drabbades hårt av det luftrumsförbud som infördes i Ukraina i samband med kriget.

Drygt sju procent av flygbolagets planerade kapacitet för sommaren 2022 var planerad att flyga till och från just Ukraina, skriver FT.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


Finland placeras i EU:s obsklass – Sverige raka motsatsen

2025 11 24

Finland tvingas in i EU:s så kallade obsklass, där länder som inte följer unionens stabilitets- och tillväxtpakt placeras.

Konkret innebär det att Finland kommer listas bland länder som har för stora budgetunderskott. EU:s grundprincip är att det offentliga underskottet inte får överstiga 3 procent av bnp och att statsskulden ska hållas under 60 procent av bnp.

Finland klarar inte något av målen. Det offentliga underskottet landar på 4,4 procent av bnp och statsskulden uppgår till hela 82,5 procent av bnp.

Under tisdagen väntas EU-kommissionen meddela att Finland placeras i ”obsklassen” och att landet måste ta fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med problemet, rapporterar Svenska Yle.

– Nu är underskottet ändå så högt att det överskrider EU:s referensvärde och det går inte längre att motivera det med undantagsregler, säger Marketta Henriksson, chef för EU-ärenden vid finska finansdepartementet, till kanalen.

Sverige raka motsatsen 

För Sveriges del ser det betydligt bättre ut.

Den svenska statsskulden uppgår till 34 procent av bnp, jämfört med Finlands 84 procent.

Siffran innebär att Sverige har den femte lägsta statsskulden bland EU:s medlemsländer. Endast Danmark, Luxemburg, Bulgarien och Estland har lägre statsskuld, rapporterar Yle med hänvisning till statistik från EU-kommissionen.

Kommer öka

Sveriges statsskuld beräknas öka under nästa år. Enligt regeringen beror det främst på ökade anslag till försvaret och rättsväsendet.

– Vi har ett ramverk som går ut på att i bättre tider spara i ladorna för att i sämre tider kunna investera oss ur dem, har finansminister Elisabeth Svantesson (M) sagt i SVT:s Agenda.

LÄS MER: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder 

Överger överskottsmålet

Från och med den 1 januari 2027 kommer Sverige överge överskottsmålet som innebär att de offentliga finanserna ska uppvisa ett överskott över en konjunkturcykel – det vill säga att inkomsterna ska överstiga utgifterna.  

Sex av åtta riksdagspartier har enats om att i stället införa ett balansmål.

Balansmålet fastslår att inkomster och utgifter i genomsnitt ska vara i balans över en konjunkturcykel. Därmed överges målet om ett överskott.  

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


24nov25

Sverige ska attackera tre mål – om Putin anfaller Nato

2025 11 24

För första gången någonsin kan Sverige utöka sin vapenarsenal med kryssningsrobotar som kan träffa mål på hundratals mils avstånd.

I dag kan svenska Jas Gripen-stridsflyg utrustas med kryssningsroboten Taurus, som har en räckvidd på cirka 50 mil.

Nu vill Försvarsmakten köpa kryssningsrobotar som kan träffa mål på omkring 200 mils avstånd. 

Det framgår av en färsk rapport som Försvarsmakten har överlämnat till regeringen, uppger SVT.

Pekar ut tre mål i Ryssland

Robotarna ska användas mot mål i Ryssland om landet skulle gå till attack mot Nato och utlösa alliansens artikel 5.

Enligt Carl-Johan Edström, chef för försvarsstaben, kommer robotarna avfyras mot ryska mål för att förhindra ytterligare anfall.

Edström pekar ut tre mål som Sverige kan attackera vid händelse av krig mellan Nato och Ryssland.

– Det kan handla om alltifrån deras ledningssystem, sensorer, men också deras kritiska infrastruktur, säger generallöjtnanten till SVT Nyheter.

LÄS MER: FSB-agenter har öppnat eld

Här är prioriteringarna

I rapporten som överlämnats till regeringen lyfter Försvarsmakten framför allt behovet av:

- Långräckviddig bekämpning – för att kunna möta en kvalificerad motståndare på djupet och bidra till alliansens samlade förmåga.

- Kontroll över Östersjön över tid – där sjö- och luftläget är avgörande för rörlighet, förstärkningar och försörjning.

- En förbättrad och uthållig lägesbild – genom mark-, luft- och rymdbaserade sensorer.

- Luft- och robotförsvar i hela Natos operationsområde – både för skydd av egna förband och för att stärka den norra flankens motståndskraft.

- Ett robust logistiknätverk – med logistik och infrastruktur som kan ta emot och stödja allierade styrkor under längre tid.

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder 

Foto: Flygvapnet

Text: Redaktionen