UTRIKES: Dussintal döda efter attack

2022 10 26

En väpnad attack mot en shiitisk helgedom i Iran har resulterat i flera dödsfall.

Åtminstone 15 personer har dött och ett tiotal andra har skadats efter en attack i Iran, rapporterar Reuters.

Dådet beskrivs som en terroristattack mot en religiös helgedom i staden Shiraz i Iran.

Enligt iranska medier tog sig tre beväpnade män in i helgedomen.

Männen beskrivs vidare som att ha uppfört sig som “Takfiri-terrorister”, uppger Reuters.

Ett land i kaos

Attacken i Shiraz kommer efter återkommande protester i landet i stöd för Mahsa Amini.

Den 22-åriga kvinnan dog efter att ha gripits av Irans sedlighetspolis.

Det är 40 dagar sedan Amini dog, och under onsdagen samlades tusentals människor i hennes hemstad i nordvästra Iran för att hedra henne, uppger Al Jazeera.

Inom Shiaislam tar sörjandet av en avliden person traditionellt ny fart efter 40 dagar.

Återkommande våldsamheter

Iran har drabbats av stora våldsamheter i samband med protesterna.

Tidigare under onsdagen drabbade säkerhetsstyrkor samman med demonstranter i Aminis hemstad Saqqez, rapporterar SVT.

– Säkerhetsstyrkor har skjutit tårgas och öppnat eld mot folk på Zindan-torget i Saqqez, skriver den Norgebaserade gruppen Hengaw på Twitter.

Internet har även blockerats i området, uppger Reuters.

“Död åt diktatorn”

Under onsdagens protester samlades tusentals människor för att sörja Aminis död.

Flera samlades vid kyrkogården i Aichi och skanderade bland annat “Kvinnor, liv, frihet!” och “Död åt diktatorn”, rapporterar BBC.

Det är två citat som representerar de enorma protester som sker i Iran mot landets regering.

Mahsa Aminis död

Efter att ha varit på besök i Teheran den 13 september blev 22-åriga Mahsa Amini gripen av Irans sedlighetspolis för att hon inte bar sin slöja på rätt sätt.

Amini hamnade i ett koma efter gripandet och dog tre dagar senare.

Vittnen såg hur sedlighetspolisen slog Amini i huvudet med batonger, men polisen nekar och hävdar att hon dog av en hjärtattack, uppger BBC.

Foto: Neil Webb

Text: Redaktionen


Agnes Wold bestört: ”De är förfärliga”

2025 11 10

Unga kvinnors medianskuld har ökat kraftigt under de senaste åren.

I juni 2024 publicerade Kronofogden en undersökning som visar att medianskulden bland unga kvinnor är 16 250 kronor – endast 50 kronor lägre än männens.

– Vi vet av tidigare undersökningar att unga kvinnors skulder ofta är kopplade till konsumtion. Det är oroande att summorna nu ökar i den här takten, kommenterade Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Två branscher pekas ut

Samtidigt uppger Kronofogden att två branscher får skuldberget att växa snabbare än någonsin. För det första handlar det om kreditgivningsföretag, som erbjuder snabblån och konsumentkrediter utanför det traditionella banksystemet. För det andra handlar det om så kallade nischbanker och internationella kreditinstitut.

– Tillsammans står de för över 29 procent av alla mål, vilket motsvarar över 375 000 ärenden. Kraven handlar ofta om obetalda lån, krediter eller kontokortsfordringar, rapporterar myndigheten.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

Agnes Wold dundrar mot Kronofogden

Utvecklingen får läkaren och professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold att reagera.

I en intervju med EFN anklagar hon snabblåneinstituten för att medvetet låna ut pengar ”med fruktansvärda räntor” till människor som de vet inte kommer ha råd att betala tillbaka.    

Wold riktar samtidigt kraftig kritik mot Kronofogden, som hon kallar för ”förfärliga”. Läkaren anser att myndigheten driver på utvecklingen och uppmuntrar snabblåneinstituten att låna ut pengar.

– Sen kommer vår statliga Kronofogden och hjälper dem att driva in det där. Ska de inte de inte stå för den förlusten då när de lånat ut till någon stackare som inte har pengar? säger Wold till EFN.

– Varför ska Kronofogden hjälpa till med att driva in de skulderna när de lagt sig på en nivå att de medvetet lånar ut pengar till folk varav en viss procent inte kommer att kunna betala tillbaka?  Det är ju inte de som bestämmer, det är staten som bestämt på något sätt att det ska drivas in och jag fattar inte varför, men jag kan ha missat någonting.

LÄS OCKSÅ: Rekordhög fondförmögenhet

Foto: Johan Wingborg 

Text: Redaktionen


Kunder förtvivlade – Santa Maria ändrar klassisk produkt

2025 11 10

Ett beslut från Santa Maria väcker upprörda känslor bland konsumenter.

Tacojätten har ändrat receptet till sina klassiska ostdipp.

Ett beslut som inte välkomnas av alla. 

– Jag tänkte att jag måste testa den nya, så stor skillnad kan det inte vara. Så jag köpte en burk och smakade den, men den gick i soporna lika fort, säger en upprörd kund till Expressen.

”Den är vidrig”

Den 27-åriga kvinnan är en av flera trogna kunder som riktar skarp kritik mot Santa Marias beslut.

– Dagens tacos blev en besvikelse... Santa Maria har bytt recept på "ostsåsen" och det var absolut inte till det bättre, skriver en besviken konsument i ett inlägg på Facebook.

I kommentarsfältet haglar kritiken mot den nya smaken.

– Den nya är vidrig. Typ hård i konsistensen. Hur kan man göra en god dipp till oätlig? skriver en användare.

– Den är vidrig faktiskt. Har köpt på mig ett lager av den gamla, framhåller en annan.

En tredje uppmanar konsumenter att agera.

– Alla som ogillar den; tala om det för Santa Maria! Ibland lyssnar företagen. För ett par år sedan ändrade Rydbergs receptet på sin räksallad, men det tog inte många veckor innan dom ändrade tillbaka pga att dom fick så mycket klagomål. Så gör era röster hörda! Det kan hjälpa.

Svarar på kritiken

Santa Maria har uttalat sig om kritiken.

Fredrik Palmén, PR-chef på Paulig som äger Santa Maria, konstaterar att reaktionerna är väntade eftersom det handlar om en mycket omtyckt produkt.

– Vi förstår att vår Dip Nacho Cheese Style är en favorit hos många, och att förändringar kan väcka starka känslor. Därför har vi varit extra noggranna när vi utvecklat det nya receptet och uppdaterat förpackningen, framhåller han i en skriftlig kommentar till Expressen.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

FAKTA: Paulig

- Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag.

- Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

- Pauligs har över 2 000 medarbetare i 13 länder.

- Företaget är norra Europas största smaksättningsföretag med drygt 900 anställda. Santa Maria är en del av livsmedelskoncernen.

Källa: Santa Maria Sverige

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Paulig bildbank

Text: Redaktionen