UTRIKES: Åt frukost utan hijab – Jämförs med Rosa Parks

2022 10 01

Slarv med hijab i Iran är inget det religiösa styret och moralpolisen accepterar.

Det fick Donya Rad erfara när hon tillsammans med en väninna åt frukost på ett kafé i huvudstaden Teheran.

Varken hon eller hennes vän hade den kompletta klädsel som lagarna i den västasiatiska republiken påbjuder.

Bilden på de båda kvinnorna fick omgående spridning på sociala medier.

Det fick den religiösa polisen i landet, officiellt kallat Islamiska republiken Iran, att snabbt agera. Hon greps.

– I går, efter att bilden publicerats, kontaktades min syster av säkerhetstjänsten och hon uppmanades att förklara sig, framhöll Donyas syster Dina på sociala medie-plattformen Twitter.

Sedermera har systrarna varit i kontakt via telefon. I ett kort samtal erfor Dina att hennes syster hade flyttats till det ökända Evinfängelsets avdelning 209.

Tortyr och misshandel

Fängelset byggdes 1972, har en avdelning för män och en för kvinnor. Amnesty International har framfört kritik mot fängelset och anklagat det för att använda tortyr och misshandel mot de intagna.

– Vår familj är väldigt oroad över hennes mående, poängterar Dina i en tweet.

Händelsen sker i spåren av den senaste tidens slöjprotester i Iran. Det började med att den 22-åriga Mahsa Aminis dog efter att ha gripits och misshandlats av landets så kallade moralpolis.

Hennes brott? Hon hade burit sin hijab på ett enligt polisen felaktig sätt.

Jämförs med Rosa Parks

Protester och oroligheter bröt ut i landet och pågår för fullt.

Enligt nyhetsbyrån AFP har Donya Rads och andra kvinnors agerande i Iran jämförts med Rosa Parks.

Parks var en amerikansk medborgarrättskämpe som levde mellan 1913 och 2005 och gjorde sig känd för sin stridbara kamp för mänskliga rättigheter.

Hon tilldelades flera medaljer under sin livstid.

Foto: Twitter

Text: Redaktionen


Populärt livsmedel återkallas – säljs på Willys och Hemköp

2024 02 22

En produkt som funnits till försäljning i många av Axfoods butikskedjor återkallas.

Axfoods butiker inkluderar både Hemköp och Willys.

Nu går Axfood ut med information om att man återkallar ett populärt livsmedel.

Plastbitar i förpackningen

Produkten återkallas efter att man har hittat plastbitar i vissa förpackningar.

– Efter att leverantören vid en kontroll upptäckt plastbitar i vissa förpackningar på produktionsanläggningen väljer Axfood av säkerhetsskäl att återkalla, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Livsmedlet det avser är Garant tropisk juice utan fruktkött, 1 liter, med bäst före-datum 19.04.2024.

Spärrad för försäljning

Juicen har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrad för försäljning och går inte att köpa.

– Det finns en risk att vissa av förpackningarna som redan hunnit gå ut i butik kan innehålla mörka plastbitar, uppger Axfood.

Inga kundreaktioner uppges ha rapporterats.

Uppmaning till konsumenterna

 Axfood går nu ut med en uppmaning till personer som har köpt produkten.

– Alla konsumenter som köpt den aktuella produkten uppmanas att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Företaget uppger att de beklagar det inträffade och utreder tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske för att säkerställa att det inte inträffar igen.

Inte första gången

Så sent som i förra veckan återkallades ännu ett livsmedel.

Då återkallade Coop kakor som kan kunde innehålla metallbitar.

– Leverantören av kakorna har vid en rutinkontroll upptäckt metallbitar i vissa produktförpackningar, uppgav Coop i samband med upptäckten.

Av säkerhetsskäl återkallades därför kakorna.

Fakta Axfood 

- Sveriges tredje största livsmedelskedja efter Ica och Coop. 

- Består av en familj av varumärken, bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. 

- I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

- Har fler än 13 000 medarbetare över hela Sverige. Nettoomsättnignen för 2022 landade på 73 474 miljoner kronor. 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 21

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen